הדר איפה רוכבים-002

סדרת התוכן “איפה רוכבים” של BIKEPANEL באה לתת לכם סקירה מאסיבית של אטרקציות הרכיבה המעניינות ביותר בישראל. בד”כ נתמקד בסדרה הזו בסינגלים המנוהלים והבנויים שהוקמו בארץ, כי אנחנו אוהבים אותם – הם פותרים לנו התלבטויות וחוסכים לנו זמן: לא צריך לתכנן מסלול, לא צריך להכיר יותר מדי. יש שילוט, יש מרחק, יש גובה מצטבר… וכל מה שצריך זה להגיע לחניה בבוקר ולהכנס לשביל. פינוק.

 

זהו סיפורו של שביל אופניים בהתהוות, לא כזה אשר תוכנן ונבנה בקפידה ע”י קק”ל, לעיתים הוא פראי, לא תמיד מסומן אבל …. מתחיל כאן באהבה מתוך קהילת הרוכבים של כוכב יאיר-צור יגאל.

כיאה לישוב שיש לו יער, או יער שיש לו ישוב, תחום רכיבת השטח מפותח מאד, את הרוכבים הרבים בני הישוב ניתן לפגוש בשבילים כמעט בכל שעה משעות היממה. בישוב פועל מועדון רכיבה אשר במסגרתו מתאמנות קבוצת הילדים ושתי קבוצות נשים העונות לשם “מאמאבייק”.

 

שביל האופניים נולד תחת רגליהם של רוכבים רבים מהסביבה בשנים האחרונות וכבר היו בו אירועים ורכיבות רבות בעבר, שלאט לאט יצרו אותו. החיבורים בין הקטעים השונים ממשיכים להתפתח, חלקם בעבודה יזומה של מתנדבים וחלקם על בסיס דרכים קיימות.

הוא סומן שוב במסגרת ההכנות לאירוע הרכיבה השנתי המתקיים בישוב לזכרו של בן הישוב עילי דגן ז״ל. עילי נספה בפיגוע הקשה אשר אירע בחודש ינואר 1995 בצומת בית ליד. עילי ז”ל ניגש לטפל בנפגעי הפיצוץ הראשון ונספה בפיצוץ השני. האירוע מופק ע״י המתנ״ס המקומי ״לב המקום״ ועל מלאכת התכנון והביצוע מופקד מדריך הרכיבה המקומי בן הישוב – צחי דגן (אין קרבה משפחתית למשפחה השכולה).

בשטחים מסביב לישוב הוכשרו כמה קטעי סינגלים ממגוון סוגים ורמות, האתגר אשר עמד בפנינו היה לחבר כמה שיותר קטעי סינגל לכדי מסלול אחד מאתגר וזורם. ניסינו, רכבנו והקלטנו למכשירי ה GPS  כמה וכמה מסלולים ולבסוף נבחר האחד : 18.7 ק״מ אורכו עם 236 מ׳ טיפוס מצטבר. שילוב מנצח של אתגר פיסי וטכני המשלב מגוון תאי שטח ונופים מרהיבים. קיים כרגע סימון ארעי וחלקי ואנו עושים מאמץ להציב סימון קבוע ואיכותי.

 1-IMG_0914

אז נצא לרכב?

תחילתו של המסלול בתוך הישוב ברכיבה מהמרכז המסחרי לעבר הפארק האתגרי הנמצא בכניסה לכוכב יאיר. מכאן מתחיל קטע הסינגל הראשון:  סינגל זורם בירידה, רמת קושי טכנית קלה. הסינגל עובר בתוך יער הרקפות, בחורף מכוסה האזור כולו במרבדי רקפות מרהיבים ובקיץ תחושה של יער עצי מחט אירופי אפלולי וקריר . משם, נמשיך לעבר שביל הפטרולים ההיקפי ולעלייה המכונה “עליית מופז”, כן , גם הוא בן הישוב.

1-IMG_0769

כעת עוברים לקטע רכיבה מעניין ומרתק. נוף שומרוני טיפוסי מקדם את פנינו, עצי זית, טרסות, גפנים הגדלים פרא וגידול חקלאי מאד לא שגרתי: שדות זעתר. השדות שייכים לכפר הפלשתינאי פאלמה, הכפר עצמו נמצא מעבר לגדר ההפרדה ותושביו מעבדים את השדות בשעות היום ע”פ היתרים מיוחדים מהמנהל האזרחי.

משדות הזעתר השביל יורד על דרך דאבל החוצה את הטרסות בינות לעצי הזית עד לאפיקו של נחל אלכסנדר. עם זמננו בידינו המפגש בין השביל לנחל הוא מקום מושלם להפסקת קפה  תחת עץ זית בודד גדול מימדים הניצב בגאון במרכז האפיק.  כאן המקום לציין שאת הקטע המסוים הזה רצוי לרכב בקבוצה ולא ברכיבת בדד (בעצם תמיד מומלץ לרכב לא לבד).

1-1

שדות הזעתר לנצח

 

נרכב באפיק הנחל על גבי שבילים רחבים ונתחיל את הטיפוס הראשון לעבר רכס סלעית-צור יצחק.

בתום הטפוס ממתין לנו קטע סינגל זורם אשר אורכו מעל לשני ק”מ, הסינגל נע מערבה לאורך שלוחת רכס סלעית ללא הפרשי גובה משמעותיים, ורמתו הטכנית בינונית עד גבוהה. רגע לפני שהסינגל מתחיל לרדת בחזרה לעבר אפיקו של נחל אלכסנדר זה הזמן לעצור ולצפות בנוף המרהיב של  מישור החוף הפרוס לרגלינו.

1-3

הירידה בשביל הזיתים לנחל אלכסנדר , השומרון זה כאן (צילום, דרור שורץ)

מכאן פונה המסלול לעבר הישוב. בקטעים הסמוכים לישוב ניתן להבחין במספר עצי אלון התבור, שריד ליער אשר כיסה את מרבית שטחי הארץ בטרם נכרת ע”י התורכים ושרידי בורות מים עתיקים בחרבת אל מזרעה. המשך המסלול עובר בשביל האורנים, שביל סלול המקיף את הישוב.

נצא מהישוב ונרכב לעבר תא השטח הבא: מצפה ספיר הממוקם בסמוך לכניסה לישוב ליד תחנת הדלק. כאן מחכה לנו קטע סינגל אתגרי, סינגל אופנועים הכולל מספר אלמנטים טכניים ברמת מורכבות יחסית גבוהה כולל האצת הדופק בקטע עלייה עם מספר אלמנטים טכניים.

סיום המסלול נע על השבילים הרחבים בחזרה לישוב דרך אפיקו של נחל אלכסנדר והפעם על הגדה הדרומית. למרכז המסחרי נחזור דרך שבילי האופניים הסלולים המרשתים את הישוב.

1-2

עץ הזית הבודד באפיק נחל אלכסנדר, ערכת קפה הבאתם ? (צילום, דרור שורץ)

מאז נחנך המסלול בסימונו המוצע פה באירוע הרכיבה לזכרו של עילי דגן ז”ל השנה (3/6) בערב חג השבועות שמעו של המסלול עובר מפה אל פה ומידי שבוע נצפים בו עוד ועוד רוכבים. אחרי הכל חלופה מצוינת באזור המרכז המאפשרת להתחיל או לסיים את היום בקטע רכיבה מרהיב ביופיו ומאתגר פיסית וטכנית כאחד.

מזה שנים מספר פועל בישוב צוות יער קהילתי המרוכז ע”י תושב המקום ורוכב שטח ותיק טבי דינרי. בימים אלו נרקם מיזם משותף עם קק”ל לפיתוח מחודש של האזור לרבות מיסודו של השביל, בינתיים נהנה ונרכב בשביל כפי שהוא. במידה ואתם לבד מומלץ כאמור לדלג על הקטע הראשון העובר בשדות הזעתר ולרדת ישירות לעבר אפיקו של נחל אלכסנדר.

לפרטים ושאלות ניתן תמיד לפנות אלינו באמצעות עמוד הפייסבוק של קבוצת מאמאבייק כוכב יאיר צור יגאל, השטח ואנחנו מחכים לכם.

1-4

סינגל מתחת מצפה ספיר

  

לפרטים, שאלות ותיאום רכיבה ניתן תמיד לפנות אלינו. אל קבוצת הפייסבוק: Mama Bike כוכב יאיר צור יגאל

כתב וצילם: דרור שוורץ

** גם לכם יש המלצה ממסלול הבית שלכם? צרו קשר עם בייקפאנל בפייסבוק **

 

 

סוגר איפה רוכבים
איפה רוכבים ב BIKEPANEL? לאט לאט נמשיך ונכסה עוד ועוד יעדי רכיבה מומלצים ואיכותיים. בינתיים יש לנו כמה מסלולים נוספים שאולי יעניינו אתכם על אופניים…

צפון

מרכז

דרום