אם חשבתם שקצב השינויים המהיר בעולם האופניים מקשה רק על הצרכנים, אז שיחה עם תומס פרסל, מנהל הפיתוח של KTM BIKES INDUSTRIES גילתה לי עד כמה הקושי הזה מחלחל אל חברות האופניים עצמן. לא – זו לא מזימה שלהן, אלא דינמיקה ענפית, שמגיעה הרבה יותר מכיוון יצרני החלפים מאשר מיצרני מותגי האופניים. על כך, על האופניים החשמליים, על אופני הכביש החדשים של KTM ועוד- בשיחה עם תומס פרסל מנהל הפיתוח של החברה.

ראיין: גיא חלמיש
תמונות: באדיבות תומס פרסל

הטרנד – בהחלט חשמלי

“הטרנדים העיקריים שאנחנו רואים הם בהחלט לכיוון של אופניים חשמליים. ב KTM יש צמיחה גדולה וביקוש גדול מאוד בשנה האחרונה, ולמעשה הגענו כבר בתחילת השנה ליעדים והכמויות שתכננו לאמצע השנה. הסיבה לכך היא שהצלחנו לייצר מוצרים טובים בתחום הזה וגם שבסביבת האופניים החשמליים רמת התחרות נמוכה יותר מזו שבאופניים הספורטיביים. בעוד שבאופניים חשמליים יש כ10 יצרנים מובילים, הרי שבתחום הספורטיבי יש הרבה יותר שחקנים ותחרות חזקה.

המשמעות היא שאנשי המכירות והשיווק מרוצים, אבל בתחום הייצור והתפעול האתגר הזה הוא ענק, כיוון שיש המון טכנולוגיות שעושים בהן שימוש (בקרבון, באלומיניום, בחלקים, בשלדות וכו’), והסנכרון של התכנון, ייצור ושרשרת אספקה של כל הדברים האלה לפס הייצור שנמצא באוסטריה, הוא מורכב מאוד.

התכנון של המוצרים נעשה על ידי אותם צוותים ויש לנו הנדסה ברמה מאוד גבוהה. אותם מהנדסים עובדים בפרויקט אחד על אופניים חשמליים ובפרויקט אחר על אופני ספורט. הסגמנטים גם בתחום החשמלי מתחלקים לחלק העירוני, והחלק הספורטיבי, כאשר יש גם חיבור לשווקים: בשוק הגרמני KTM יהיו בד”כ יותר בעולם העירוני, בצבע שחור, ובדגמים בסיסיים יותר, ואילו בספרד, צרפת, ישראל- KTM כתומה, קלילה ספורטיבית ומהירה…”

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

כמה זמן לוקח לתכנן מוצר?

“זה מאוד תלוי בדגם וברמת האינטגרציה וכמות החלקים שיש בו. לדוגמה אופני הכביש האווירודינמיים החדשים של KTM – ה Lisse – היו דגם מאוד מורכב לייצור, כיוון שיש שם עבודה מאסיבית על ההולכה הפנימית של כל החיווט, על האווירודינמיות, פיתוח סטם חדש וכידון, וכל האינטגרציה הזו מייצרת רמת מורכבות גבוהה יותר בתכנון. זה דגם שלקח לתכנן אותו שנתיים. לעומת זאת – ה Prawler- דגם אופני השטח החדשים של KTM משבילים ועד אנדורו (150 מ”מ אבל קל ומטפס) היו פשוטים יותר לתכנון מכיוון שיש לנו הרבה ניסיון עם אופני ההרים, ידענו בדיוק מה אנחנו רוצים להשיג, והייתה לנו תמונה של איך להשיג את זה. כמו כן באופני ההרים נשאר לתכנן רק את השלדה, ולא את כל האבזרים והבולמים (שמקבלים מספקים חיצוניים) ולכן זמן הפיתוח לקח כחצי שנה- לא כולל פרוטוטייפינג והכנה לייצור.”

תומס פרסל

תומס פרסל – מנהל הפיתוח של KTM

אם כבר מדברים על Prawler – מדוע שיניתם את המתלה?

“למעשה המתלה שעשינו מאוד דומה למתלה הקיים, רק שעברנו למתלה עם הורסט לינק והוספנו את הציר כיוון שבניגוד ל Scarp – טווח התנועה חייב את זה. בסקארפ יש Flex Stays – תומכות אוכף עשויות קרבון בעלות גמישות שסופגת את התנועה באמצעות הקשתה, במקום צירים. הדמיון הוא בכך ששניהם עושים שימוש בעיקרון של Straight Line Suspension שמאפיין את הגישה של KTM. במתלים האלה תנועת הכיווץ ממשיכה קו ישר בין הבולם לתומכות השרשרת.

 

מה היתרון של הגישה הזו – של הקו הישר במתלה?

“היתרונות של הגישה הזו הם שזה מקטין בצורה משמעותית את הכוחות שפועלים על הצירים (בהשוואה למתלים אחרים). הקטנה כזו, עד פי 4 פחות כוח על הציר, מייצרת אורך חיים ואמינות טובה יותר למתלה. זה גם מאפשר לשים שם צירים פחות מאסיביים מה שמוריד משקל.”

שאלתי אותו גם על הרגישות לבובינג של המתלים מהז’אנר הזה והוא הסביר שזה גם משהו שקצת יותר מאפיין את העבר- אז חלק ניכר מהאתגר נבע מריבוי הפלטות מלפנים (3 או 2). כיום כשמראש הכל בנוי על 1X האילוצים הרבה יותר קטנים וקל יותר לבצע אופטימיזציה של המתלה.

הPrawler מסמנים שינוי במגמה של אופני השטח – כשעולם ה 150 מ”מ מתחיל לייתר מעט את הקטגוריה של ה 120-140: מאחר ואם האופניים נהיים כל כך קלים מצד אחד, ויעילי דיווש מצד שני, בעצם הקטגוריה הזו בולעת את הקטגוריה שמתחתיה ונראה יותר ויותר רוכבים, לא רק אגרסיביים עוברים אליה.

תומס פרסל

תומס פרסל בשטח

לא רואה שינוי מהיר ל 1x בכביש בקרוב

“בתחום המעצורים ויתרנו לגמרי על מעצורי חישוק- וכל התכנון של מוצרים חדשים, כולל ה Lisse הוא אך ורק לדיסקים. הופתעתי מעט מהאטיות של אמוץ הדיסקים בכביש כיוון שאני רואה לזה המון יתרונות: כוח עצירה משופר, התאמה טובה בהרבה לגלגלי קרבון, שיפור של הקשיחות הצדית בזכות צירי הגלגלים המעובים… אבל השוק והמתחרים היו שמרניים. זה מתקדם ונכנס, רק בקצב מעט אטי יותר ממה שציפיתי.

בתחום ההילוכים בכביש, אני לא חושב שה 1X יתפוס במהירות-  רוכבי כביש מבלים שעות יותר ארוכות מרוכבי השטח על האופניים, והם הרבה יותר רגישים לדיוק שבקאדנס. הקפיצות בין הילוכים שיש ב 1X פחות מתאימות לכביש. פה באוסטריה אנחנו גם בסביבה הררית, ואנחנו צריכים את כל הטווח. יתכן שלרוכבים תחרותיים, שהאווירודינמיות מאוד חשובה להם והם מתחרים בסביבה שטוחה, ויכולים להתאים את גודל גלגלי השיניים למסלול התחרות הספציפי הפתרון הזה יותר מתאים. כשיהיו 14 הילוכים אולי זה כבר יהיה יותר אפשרי.

בגדול הגישה של KTM לפיתוח מוצרים היא גישה פרקטית שמייעדת את המוצר לכלל הרוכבים ולא לנישות קטנות מדי. אנחנו פחות מתרכזים בקצה הכי קיצוני של התחרותיות ורוצים לפנות אל הרוכבים, גם המתחרים, אבל בסגמנטים החשובים והגדולים יותר.”

תומס פרסל

Lisse – אופני כביש אווירודינמיים חדשים של KTM

סיור במפעל

את השיחה ערכנו בסקייפ והיה מעניין לראות את אזור הייצור של KTM- תומס פקסל לקח את הנייד איתו ועשה לי סיבוב שם בשטח המפעל. KTM ממש מייצרים באוסטריה. את השלדות  הם מקבלים מהמזרח הרחוק במצב מאוד גולמי, ואת החלקים השונים אמנם מייצרים בסין, אולם הכל מגיע ללא צביעה וגימור. הצביעה נעשית במפעל באוסטריה, וכל קו הייצור נמשך משם עד להרכבת אופניים מלאים.

עוד דבר מעניין היה לראות את מכונות בניית הגלגלים – שחלקים ניכרים מהתהליך בבניה שלהם הוא רובוטי. התפלאתי לראות את בניית הגלגלים הזו, שכן הגלגלים של KTM בד”כ הם של DT-Swiss. אז מסתבר ש 90% מהגלגלים שלהם הם בייצור חלקים של DT אבל KTM בונה את הגלגל השלם בעצמה במפעל באוסטריה. חריג לכך הם גלגלי קצה מאוד מיוחדים.

פה תוכלו לתרגל את הגרמנית שלכם בסיור במפעל:

החשמלי מול הספורטיבי

אם אתם מודאגים מעט מעניין הכניסה המוגברת של העולם החשמלי לשטח ובכלל לעולם האופניים, אנחנו יכולים לספר לכם שיש לכם שותפים גם בחברות האופניים עצמן נמצאים במצב הזה, ושיש סיבה לדאגה: הצמיחה המשמעותית של העולם הזה משמעותה שגם בתוך החברות, המשאבים עוברים יותר ויותר לחשמלי. כשיש כמות מהנדסים ומשאבים מוגבלת, זה בא על חשבון הקצאות לפרויקטים של דגמי ספורט. תומס פרסל הוא הנציג שלכם בתוך KTM: הוא מאמין גדול בחשיבות של הסגמנטים הספורטיביים והמסר שלו הוא שחשוב מאוד להמשיך ולפתח את שניהם. נכון, האופניים החשמליים צומחים מאוד, והם מספקים הרבה מאוד Fun – לכן הוא חושב שיהיו לרבים גם אופניים חשמליים, אבל לא במקום האופניים הספורטיביים, אלא לצדם. “חברות שרוצות לשגשג חייבות לשמור על העדכניות והרלבנטיות גם בעולמות האלה”, הוא אומר.

ראיין: גיא חלמיש