המבחן ההשוואתי בין 2 שדרוגים משמעותיים לאופני XC מרתון מודרניים: בפינה הימנית עמד ה-all time champ, השדרוג השגור בפי כל המבין באופניים- גלגלים קלים יותר. בפינה השמאלית: האנדרדוג, זה שבלי ששמנו לב נהיה מצרך מבוקש על כל אופני הרים מודרניים, מוט כיסא מתכוונן. איזה מן החלקים הצליח לגלח יותר שניות בהקפה? יואב גריבי חקר ומצא.

מאת: יואב גריבי
תמונות: יואב גריבי, יוג’ין לויט, גיאחה, עופר עברי

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

אם לא לחצתם על ה PLAY בוידאו למעלה, עשו זאת פה:

אנחנו נמצאים בתקופה נהדרת לאופני XC

כאחד שהיה שם בתקופת השיא של הענף (שלהי 2006/7), זכיתי לרכב בשרשרת האבולוציה של אופני ה-XC של השנים האחרונות. התחלנו מזנבות קשיחים עם כידונים ברוחב 60 ס”מ, גלגלי 26, מע’ הילוכים של 3×9, מזלגות 80 מ”מ בקוטר 28 (יחי הסיד)… איזה מזל שזה נפסק! מתישהו במהלך השנים מישהו חשב קצת והבין שרכיבה יכולה להיות גם כיפית ואין צורך להתחקות אחרי האח הגדול, ענף הכביש, ואפשר קצת להתקרב לאח הקטן והמגניב, ענף הגרביטי. וכך במגמה התפתחותית איטית אך יציבה, אופני הקרוס התחילו לקבל צמיגים שמנמנים יותר, טכנולוגיות שיכוך מתקדמות, כידונים רחבים, וזוויות שלדה יותר חדות. המגמה הזו, אגב, גם חודרת בשנים האחרונות לענף אופני הכביש ופתאום אנחנו רואים אופני כביש עם דיסקים, צמיגים רחבים ואפילו מערכות שיכוך.

האופניים שלנו נהיו מפנקים יותר, טכנולוגיים יותר וורסטיליים יותר. רק חבל שאנחנו נשארנו תקועים שם, בשנת 2006.

עד סוף פברואר בלבד:

 

איפה הדרופר?

אתם מוזמנים להסתכל על החבר’ה שממלאים את קווי הזינוק בתחרויות ה-XC והמרתון בארץ, לכולם אופני קצה, קרבון, XTR, EAGLE, קאשימה פה, Fox Step-Cast שם, דה בסט אוף דה בסט, מגולחים וחנוקים מלייקרה צמודה, אבל לא תראו מוט כיסא מתכוונן אחד על האופניים שלהם. לא פעם נכתב על היתרונות של המוט הזה, כשהחסרונות הם ברורים- משקל ותקלות טכניות. ולמרות אותם חסרונות, מוט כיסא מתכוונן באמת משפר את היכולת לנוע בצורה חופשית על האופניים, לא סתם כל האנדורואיסטים האלה רוכבים עם הכיסא למטה.

‘אבל יואב’, אתם בטח חושבים עכשיו ‘מה הבעיה להזיז קצת תחת אחורה וזהו? נינו שורטר מנצח גביעי עולם בלי מוט כיסא כזה’. אתם צודקים, אבל אתם לא נינו, אני לא נינו, אף אחד בארץ הוא לא נינו, אז בואו תזרמו איתי שניה, בסדר? קחו לכם אופני שבילים למבחן, ותנסו רכיבה עם מוט כיסא מזה. נכון, לאופני שבילים גיאומטריה יותר נינוחה ופחות התקפית מאופני XC, אבל החל מ-2016, ההבדלים האלה מצטמצמים משמעותית. אופני ה-XC של השנתיים האחרונות מאד דומים לאלה של אופני השבילים מלפני 4 או 5 שנים, ויכולים לבלוע הרבה יותר אתגרים ממה שהגלגלי 26 ובולם סיד 28 יכלו אי פעם.

כשאני עולה על אופני המרתון שלי בלי דרופר, אני חש מוגבל לחלוטין בירידות. בכל סיבוב, דרופ או קפיצה יש מכשול גדול יותר בדמות מוט כיסא מורם וזקור. “די, מספיק!” אמרתי,” אנחנו ב-2017, לא צריך לסבול”, והוספתי להם את ה Fox Transfer.

* לכתבת המבחן של הפוקס טרנספר לחצו פה.

מוט כיסא

שיעור בפיזיקה של גלגלי אופניים

תשאלו כל מוכר, רוכב, בוחן וילד בלגי בסביבה מהו השדרוג הראשון המומלץ באופניים, ובלי למצמץ התשובה הראשונה שתקבלו היא ‘גלגלים’. למה גלגלים? כי איך שלא נסובב את זה, את הפיזיקה אי אפשר לנצח: כאשר הגלגל מסתובב, מופעל עליו מומנט אינרציה. מומנט אינרציה (נקרא גם מומנט התמד) הוא מכפלה כלשהי של מסה ורדיוס (בריבוע אבל לא משנה). כלומר מסה קטנה= מומנט אינרציה קטן. רדיוס גדול= מומנט אינרציה גדול (גדול יותר בריבוע. בעצם קוטר הגלגל משפיע יותר מאשר המשקל שלו).

למה קוראים לזה מומנט התמד? כי גלגל עם מומנט התמד גדול (תחשבו על גלגל תנופה באופני כושר) רוצה להתמיד במהירות הסיבוב שלו, ז”א שקשה להאיץ אותו מצד אחד, אבל כשהוא כבר מסתובב מהר הוא משמר את המהירות ומשמר אותה בכיוון הנסיעה (ז”א שבקוטר גדול אתה גם יותר יציב).
למה אומרים שהמשקל בגלגל הוא קריטי במיוחד? כי בניגוד לשאר המשקל באופניים, שאותו אתה רוצה להאיץ קווית (קדימה), את הגלגל אתה גם מאיץ קווית (הרי מרכז הגלגל נע קדימה במהירות שלך), וגם מאיץ זוויתית, כלומר מאיץ את מהירות הסיבוב שלו (שוב-תחשוב גלגל תנופה). ככל שהמסה של הגלגל נמוכה יותר (וקטנה יותר), כך קל יותר להאיץ אותה.

מוט כיסא

כיצד נערך המבחן

אולי הפיזיקה היא דבר נהדר, אבל בכל זאת עולה לי השאלה- כמה מהר אתגלגל בירידות אם יש לי מוט כיסא שתקוע לי שם מאחורה ומגביל את התנועה שלי?

אישית לא היה לי ספק שהגלגלים יהיו מהירים יותר בעליות ובמישור, אבל במסלולי XC מודרניים יש גם לא מעט קטעים טכניים תלולים, שבהם מוט כיסא מתכוונן יועיל יותר מכל גלגל קרבון מפונפן. השאלה היתה האם היחס בין המהירות שהרווחתי בירידות יהיה גדול מהמהירות שבניתי בעליות בזכות שדרוג הגלגלים הכבדים ל FSA K-Force קרבון?

המסלול: כדי לבדוק את השאלה בחרתי מסלול שמכיל קטעים משמעותיים גם למעלה וגם למטה: בהקפה של הסינגל הכחול של עין השופט. מסלול 100% XC לכל הדעות- ירידות זורמות ומסולעות, עליות בשפע ומספר מישורים שנמתחים על גבי 16.5 ק”מ ו-190 מ’ טיפוס.

מוט כיסא

הגלגלים: במבחן נעזרתי ב-2 זוגות, שניהם גלגלי 29″, צירי בוסט וטיובלס:

הכירו את גלגלי ה FSA K-Force

>> לכתבת המבחן של גלגלי ה FSA לחצו פה

  1. גלגל FSA קרבון: 4 ק”ג (משקל רטוב) אותם סיקרתי בעבר.
  • גלגל קדמי עם ונטיל – 740 גרם
  • גלגל אחורי עם ונטיל – 860 גרם
  • צמיג ורדסטין בלאק פנתר טיובלס – 770 גרם
  • רוטור 160 אליגטור 100 גרם
  • קסטה שימנו 11-46 – 580 גרם
  • סה”כ קדמי – 1.7 קילו
  • סה”כ אחורי 2.32 קילו
  1. גלגלי בונטרגר Duster מאלומיניום: 4.84 ק”ג (משקל רטוב)
  • גלגל קדמי עם ונטיל – 940 גרם
  • גלגל אחורי עם ונטיל – 1200 גרם
  • צמיגי בונטרייגר XR3 טיובלס – 760 גרם
  • רוטור 180/160 שימנו 100/110 גרם
  • קסטה שימנו 11-42 – 580 גרם
  • סה”כ קדמי – 1.8 קילו
  • סה”כ אחורי 3 קילו

גלגלי ה FSA קרבון

המוט: מוט כיסא מתכוונן Fox Transfer, אותו כבר סקרנו לעומק (לכתבת המבחן לחצו פה)

  • מהלך 150 מ”מ
  • קנס משקל 517 גרם
  • העברת כבל פנימית בלבד
  • קוטר 30.9
  • ידית שיפטר
  • ציפוי קאשימה סקסי להחריד ותואם מזלג קדמי.

 

את המוט כיסא לא החלפתי במהלך המבחן במוט כיסא קבוע מטעמי לוגיסטיקה וזמן, אבל אמא שלי אומרת שיש לי פרצוף אמין אז אפשר לסמוך עליי שלא השתמשתי בו במבחן הגלגלים.

אז למי שחושב ש-800 גרם בגלגלים זה לא סיפור גדול- הרשו לי לתקן אתכם. אפילו 100 גרם הם ביג דיל כשמגיעים למסה מתגלגלת. מוט אוכף מתכוונן שוקל 400 גרם יותר ממוט כיסא קבוע מקרבון (זהו כמובן נתון משוער, ישנם המון מוטות במשקלים שונים).

סך כל הבדלי המשקל בין 2 הסטאפים (מוט כיסא רגיל וגלגלי קרבון קלים לעומת דרופר וגלגלי האלומיניום הכבדים יותר) עומד על 1.2 קילו לטובת גלגלים קלים עם מוט אוכף קבוע מקרבון.

מוט כיסא

מדידה ראשונה: עם דרופר וגלגלי אלומיניום רגילים

לסיבוב ראשון בחרתי לצאת עם מוט כיסא וגלגלים כבדים יותר. לגלגלים הקלים של FSA יש את היתרון התאורטי, אז לאופציה הכבדה יותר של בדיקת שדרוג מוט האוכף נתתי את היתרון הפיזי- שלא יהיו חששות שהתעייפתי בסיבוב הראשון ובסיבוב השני הביצועים שלי יהיו איטיים יותר כתוצאה מעייפות.

 

ההקפה הכחולה מתחילה ב-2 סינגלים זורמים ומהירים בירידה שאורכה כ-2.4 ק”מ. בלי שום ספק אחד החלקים הכיפיים של ההקפה, שהכיף בו משתדרג עם מוט נמוך. ומשם.. מתחילים לטפס. והאמת? שהשד לא כל כך נורא. הגלגלים האלה לא קלים, זה נכון, אבל בסה”כ העליות עוברות די בסדר, ואני מרגיש שהקצב טוב וממשיך ללחוץ. באמצע ההקפה, כשמגיעים לפארק עין השופט (או הקפת חומצת חלב לכבישונים) מתחילות הבעיות: נגמרו לי הירידות!! מכאן ועד לסוף ההקפה- עולים ומטפסים ודוחפים ומתנשמים. ובאמת כבר לקראת הסוף אני מרגיש שכבר אין לי אנרגיה, כבר לא כל כך בא לי לעמוד על הפדלים, ואולי בקטע המישורי הנחמד הזה אני אוריד קצת קצב, ואוי, כמה נחמד, יש פה קצת ירידה עכשיו. עוצר להתרעננות ופותח את הסטרבה. בום! 8 שיאים אישיים שנשברו, ביניהם ההקפה המלאה, כל העליות בחצי השני שבכיתי בהן וכמובן כמעט כל הירידות בהקפה! אולי המוט הזה לא כל כך נורא… (לצפייה בהקלטה המלאה בסטרבה)…

מדידה שנייה: עם גלגלי ה FSA קרבון קלילים ומוט זקור וכבד

אני מתחיל את ההקפה השניה עם הרגשה של אי נוחות ברכיבה. ברגע שהתרגלת שאין דבר המפריע לך לנוע על האופניים, קשה מאד לחזור אחורה. את הירידות אני יורד, לא מהר כמו בסיבוב הקודם, אבל גם לא בזחילה (כי בכל זאת רכבתי 11 שנים על ז”ק וכיסא גבוה). ברגע שסיימתי את 2 הסינגלים הראשונים אני מגיע ל-4×4 הראשון, שמתחיל רגוע ואז לפתע מקבל תפנית בעלילה ונהיה חד בשיפוע חד וכואב. והאמת? לא כאב לי. אפילו לא הרגשתי את זה. לא כי אני גיבור וחזק אלא בגלל שהגלגלים האלה הופכים את האופניים לפ$^%ינג מטוס! ולא ספיטפייר משתנק אלא F-35 חמקן, שיודע גם להפציץ וגם לתמרן נהדר. כמה פידולים בקטנה ועברנו את הקיר. מדהים. משם ועד לתחתית ההקפה כל עליה שמופיע מותקפת באלימות ונכבשת בקלילות ע”י הגלגלים. ובירידות? רוכב… יותר לאט ופחות בזרימה. הגלגלים האלה נהדרים, אבל יכולות ההאצה שלהם לא מובחנות יותר מדי בירידות. מוט האוכף, לעומת זאת, מורגש גם מורגש ותקוע לי כמו קוץ בת%#$.

הגעתי לחצי של ההקפה, ואני כבר מת לחזור לטפס, רק כדי לחוות את המהירות הזו, שלא הייתה לי בהקפה הקודמת. בניגוד להקפה הקודמת, הפעם אני מרגיש הרבה יותר חד והתקפי, בלי שום מחסור באנרגיה, וזה לא שאכלתי איזה ארוחת פסטה לפני… עכשיו אני מבין שהעייפות שהרגשתי מקודם היא נטו מסחיבה של 800 גרם נוספים על הגלגלים שלי. בדיקה בסוף הרכיבה בסטרבה מאשרת את חשודותיי: בערך בכל מקטע בעליה נשבר שיא אישי, כולל אלו שנשברו בהקפה הראשונה. (לצפייה בהקלטה המלאה בסטרבה).

שורה תחתונה: מה יותר מהיר?

גלגלים. ברור שגלגלים. ב-2 דקות ו-11 שניות.

סיבוב ראשון עם דרופר וגלגלים מקוריים

סיבוב שני עם מוט גבוה וגלגלי שדרוג של FSA K-Force

כמו שאתם רואים בגרפים, המהירות הממוצעת שלי עלתה בחצי קמ”ש כאשר רכבתי על הגלגלים. זה מה ששווים 800 גרם מתגלגלים. נתון מעניין נוסף הוא שעם הדרופר הגעתי למהירות המקסימלית הגבוהה יותר- אמנם לא בהרבה, אך עדיין – מה שמוכיח שבירידות אני מהיר יותר עם דרופר, ללא קשר למשקל שמתגלגל לו שם למטה.

בדיקה על נתוני ירידה בלבד

לשם השוואה בואו ניקח את 2 הסינגלים הראשונים של ההקפה (נקרא בסטרבה ‘סינגל כחול-עין השופט-גחר’).

כמעט חצי דקה מפרידה בין הדרופר’ לגלגלי הקרבון במקטע הבנוי כמעט כולו מירידה. זה בלי ספק מוכיח כי לא משנה כמה מהירים הגלגלים שלך, למוט יתרון משמעותי גם בקטעים שהם לא טכניים, אך דורשים יציאה ממנח הישיבה של הרוכב:

 

סיבוב ראשון עם דרופר וגלגלים מקוריים

 

 

סיבוב שני עם מוט גבוה וגלגלי שדרוג של FSA K-Force

מה קורה כשמכניסים “רולינג” מישורי למשוואה אבל עדיין עם הרבה ירידה?

ניקח לדוגמא את כל החצי הראשון (‘מתחילת הסינגל עד סוף גחר’ בסטרבה), אחרי שהוספנו קצת עליות, מישורים וירידה טכנית לתבשיל. עכשיו הפערים מצטמצמים, בעיקר בזכות כמה עליות וקטעי מישור, אך מאחר והמקטע מסתיים בירידה די ארוכה (‘ריקי’ בסטרבה), היתרון (הקטן) נותר אצל הדרופר:

סיבוב ראשון עם דרופר וגלגלים מקוריים

מוט כיסא

סיבוב שני עם מוט גבוה וגלגלי שדרוג של FSA K-Force

והשוואה אחרונה: מקטע במגמת עליות בעיקר

החלק השני (‘כחול, כל העליה עד הסוף’ בסטרבה) של ההקפה מורכב מהרבה עליות די אורכות שבניהן ירידות קצרות, שנותנות אפשרות להתאוששות, וכאן היתרון של אופציה ב’ יבוא לידי ביטוי.

בחלק הזה- מהפך. ברגע שזוית השיפוע השתנתה לכיוון החיובי, היתרון של משקל נמוך יותר בא לידי ביטוי- גם בתוצאות וגם בהרגשה. יש כאן שיפור של 2 דקות וכמעט קמ”ש מלא במקטע הזה.

מוט כיסא

מוט כיסא

סיבוב ראשון עם דרופר וגלגלים מקוריים

מוט כיסא

סיבוב שני עם מוט גבוה וגלגלי שדרוג של FSA K-Force

לסיכום – מה עדיף לשדרג: גלגלים או מוט כיסא?

אז כן, יש סיבה טובה שרוכבי העלית עדיין מעדיפים לשדרג את הגלגלים שלהם מאשר את המוט המיושן. הפרש של 2 דקות במסלול שלוקח שעה הוא פער לא קטן, והתחושה שמתקבלת בזמן הרכיבה אכן שונה, גם אם מדובר בהפחתה של פחות מ-1 ק”ג ממשקל האופניים.

אם אתם שואלים אותי על איזה שדרוג ללכת? התשובה שלי תהיה: זה תלוי. קודם כל, תקציבית. הגלגלים שנבחנו עולים פי 4 ממוט האוכף שנבחן, ואם אתם בעלי מגבלה תקציבית, צריך לראות שאתם עומדים בכך ושייצרתם בשדרוג הפחתה משמעותית במשקל הגלגלים שלכם.

לבסוף- זה גם תלוי בכם: אני מכיר מספר רוכבים, עם מכנה משותף של רקע מרכיבת כביש, שפשוט רוכבים פחות טוב עם דרופר. נכון, הם מעט חריגים בנוף, אבל הם שם. אם אתם חלק מהאוכלוסייה הזו, אולי כדאי להשקיע מעט יותר כסף בשדרוג הבא של האופניים ולרכוש גלגלים טובים…

ולסיום- עוד כמה טיפים למהירות:

  • תשאלו את יוג’ין- מי שגידל זקן הוא יותר מהיר. כלל הזהב: The longer it is, the faster you are.
  • דאגו לנקות את האופניים שלכם פעם ב… אופניים נקיים הם אופניים מאושרים ולכן גם מהירים יותר.
  • תשתדלו למחזר. כן זה עוזר.
  • ורוד זה מהיר יותר. בדוק.
  • חליפת הרכיבה של BIKEPANEL מוסיפה עוד 1.3 קמ”ש למהירות הממוצעת.
  • …אבל רגליים שעירות מורידות 1.5 קמ”ש ממנה 🙁
מאת: יואב גריבי
תמונות: יואב גריבי, יוג’ין לויט, גיאחה, עופר עברי 

*הכותב מעוניין להודות לחנות גלגל אופניים בבנימינה על התמיכה הטכנית ובהפקת הסרטון וכתבה זו.