נפל לך האסימון, החלטת שאתה לא מחכה יתר. הבנת שהטכנולוגיה ופילוסופית האימון הגיעו לרמה טובה ומספקת. אתה קונה מד וואטים.

ראשית, ברכות  ואיחולים. החלטת נכון. איזה כיף לך. עוד רגע אתה עם מד טורים טוב ואיכותי שיראה לך את האינטסיביות של “המנוע” שלך בעודך רוכב…יאללא נו , שווה ת’כסף, תפסיק עם הרגשות אשמה, זה בסדר, הגיבוש המשפחתי יבוא גם מטיול לסחנה, תוותרו  השנה על הפארקים של הולנד. אז את כל ההבנה, הרקע,הנתונים , והסקירה כבר נתנו לכם ב-7 פרקים. כעת, משחלפו להן  2 תערוכות של יורו בייק ו-2 של אינטר בייק, ומשהתייצב לו שוק אמיתי ומלא של מדי הספק, הגיע שוב הזמן לעשות סדר. לפני שתרכשו מערכת כה יקרה אשר יושבת עבור כולנו באותה נקודה צרכנית שבה ישבו עד כה מדי הדופק/ג’י. פי.אס, כדאי שוב לראות לפרטי פרטים מה השוק מציע.

אם תרצו לחפור לעומק, באמת עמוק לפני כן הנה הסדרה המלאה שכתבה זו מעדכנת:

  1. BIKEPANEL ואופיר גל-און סייקלינג בפרוייקט ענק: כל מה שצריך לדעת על מדי וואטים!
  2. פרויקט הוואטים הגדול של אופיר גל-און סייקלינג ו BIKEPANEL: הפרק השני – למה בכלל צריך את מדי הוואטים?
  3. פרויקט הוואטים הגדול של אופיר גל-און סייקלינג ו BIKEPANEL: הפרק השלישי – הבעייתיות במדד הדופק
  4. פרויקט הוואטים הגדול של אופיר גל-און סייקלינג ו BIKEPANEL: פרק רביעי – ההיסטוריה של אימון רכיבה דרך הספק
  5. פרויקט הוואטים הגדול של אופיר גל-און סייקלינג ו BIKEPANEL: פרק חמישי – פרמטרים לבחינת מדי הספק
  6. פרק שישי בפרויקט הוואטים הגדול של אופיר גל-און סייקלינג ו BIKEPANEL: סקירת המוצרים בשוק מדי הוואטים העולמי (וידאו)
  7. פרויקט הוואטים הגדול של אופיר גל-און סייקלינג ו BIKEPANEL: פרק שביעי – וואטים להמונים – מתי לרכוש ואיך להשתמש?

השוני בין מגוון האפשרויות הוא במחירים, במיקום המערכת על גבי האופניים, בפונקציות וברמת הביצוע והאיכות של המכשירים. בארצינו הקטנטונת, גם שיקול קיומו של יבואן למכשיר ומשלוח לארץ הוא גם פרמטר חשוב. אז קדימה לצלול פנימה:

מיקומו של מד הוואטים

נקודת הפתיחה של מאמר זה היא כי הטכנולוגיה שאספה את מיטב הביקורות, הוכיחה עיקביות והראתה התקדמות והתפתחות חיובית בתחום, היא זו אשר מודדת את הכוח הישיר שמפעיל הרוכב על אחד ממכלולי האופניים בעזרת מדי עיוות או חיישני פיתול- Strain gauges. מדריך זה אינו נוגע במדי וואטים המתיימרים לאמוד את הספק הרוכב ממדדים חיצוניים.

המוצרים הבולטים כיום, מודדים את הכוח הישיר על פני 4 מקומות שונים:

  1. זרועות הקראנק- אשר בתוכם מפוזרים החיישנים: PIONEER ,ROTOR ו- STAGE.
  2. בתוך הספיידר- החלק בקראנק המחבר בין הזרועות והפלאטות (גלגלי השיניים). החברות הבולטות בשיטת מדידה זו הן  SRM, Power2Max, Quarq.
  3. זרוע ציר הפדל- השנה התווספה נקודת מדידה חדשה ומרתקת אצל החברות הגדולות, גרמין ופולאר שממקמות את החיישנים על  זרוע  ציר הפדלים של לוק.
  4. ציר הגלגל האחורי (נאבה)- לסיום אפיון זה, נציין את  אחד המותגים הוותיקים ביותר בתחום, POWERTAP (של חברת CYCLEOPS), אשר מודדת את הכוח שמפעיל הרוכב  דרך פיתולה של הנאבה בגלגל האחורי.

2-003

מה לבדוק לפני הבחירה? פונקציות ונוחות משתמש במדי הוואטים

הסטנדרט שהתייצב לו בשנתיים האחרונות בעולם הוואטים הוא גבוה, איכותי ומכובד. המוצר עצמו הוא קשה לפיתוח ומחקר: לגרמין למשל לקח 4 שנים מאז קנו את הפטנט מחברת וקטור (VECTOR) ועד שהיו שלמים עם יכולות הביצוע של המכשיר שלהם, אולם כשהמנדסים מתגברים על האתגר, המוצרים שמגיעים אלינו הם בקצה. בנוסף, קהל היעד של מוצרים אלה, אינו מצטנע בדרישות, בהבנה ובביקורת.

צרכן במעמד טרום הקנייה, ישווה האם מד הוואטים אותו הוא שוקל לרכוש, מכיל את רשימת הפונקציות הבאות וזאת בנוסף לרמת התפקוד שלו באותם הפרמטרים:

  • תקשורת- פרט למוצר של פולאר, כל המותגים המובילים משדרים את הנתונים מחיישני העיוות על המחשב שמוצב על כידון האופניים באמצעות פרוטוקל הספורט ANT+. הפלטפורמה הזו תאפשר לכם להצליב בין מגוון שעונים בשלל רמות המציפים כיום את השוק ובין מגוון סנסורים שיספקו את המידע אודות ההספק. ברמה הפרקטית ביותר, רכישה של מד וואטים תאפשר לכם לחסוך סכום כסף לא מבוטל במעמד הקנייה אם ברשותכם כבר שעון או ספידומטר שיודע לדבר ANT (לדוגמא-גרמין אדג’ לכל סוגיו או ספידומטר של בונטרגר ורבים אחרים). חדש בפרמטר הזה- Bluetooth Smart- כיום נמצא רק במדי הוואטים של סטייג’ (STAGE) שמציעים את הפרוטוקול הזה בצוותא עם ה-ANT. פרוטול זה נמצא עדיין בפיתוח, אולם  נראה כי הוא בדרך להפוך ללהיט עם הזמן, יאפשר לכם לתקשר עם מד הוואטים שלכם דרך הסמארטפון. הפוטנציאל שלו על כן הוא אדיר, כי אם כל נייד יהווה מחשב חזק ומקושר לאינטרנט ולאופניים שלכם, הדרך למגוון יישומים משלימים קצרה: מעקב בזמן אמת אחרי כל רוכב, חיזוק תפקוד המחשבונים באמצעות כוח המחשוב של הסלולרי, העברת מידע לשעון המתממשק לסלולר (קטגוריה בהתהוות וצמיחה), סינכרון עם המצלמה וקבלת אחלה נתונים בזמן אמת בשידורי מירוצי אופניים.
  • סך וואטים כולל- אלמנטרי- מדי הוואטים הוותיקים והחדישים יודעים לתת את נתון סך כל הוואטים שאתם נותנים בכל רגע. יש בינהם הבדל ביציבות או העדר יציבות של המספר על גבי המסך, אולם כולם יודעים להעביר את הנתון הזה תחת האות W.
  • הפרדה בין  רגל ימין ושמאל- הלהיט החדש בעולם הוואטים- פונקציה אשר יודעת כמה וואטים תרמה כל רגל למאמץ הכולל. חייבים לציין כאן כי עם כל היופי בפונקציה הזו, לקהיליה המדעית אין עדיין שמץ של מושג מה עושים עם זה…אבל…טוב שיש את הנתון הזה: אולי זה יתרום להבנת פציעות, פיזיוטרפיה, מודעות לאיך שאני רוכב…וואט אבר…
  • כיול- לכל מדי ההספק יש בו צורך. בחלקם התהליך פשוט, ואף חביב ובחלקם מונע ממך גישה לחלקים המענינים בחיישן. כבר אין צורך לעומת שנים קודמות, לשלוח את המכשירים לחברה. הכל יכול להעשות בבית. כיול מד הספק הוא למעשה תהליך בו המכשיר לומד את ההשפעה שיש למשקל הרוכב על המערכת. כשאתם עומדים על הדוושות עם מלוא משקלכם, אתם יוצרים עיוות על המערכת שאינו וואטים(לא נעשית עבודה בהביט הפיסיקלי מכיוון שאין סל”ד ותנועה). ברגע שכיילתם את משקלכם על המערכת, היא תדע לזהות איזו כיפוף/עייות/פיתול היא מרגישה בזמן רכיבה שהוא תוצר של עבודת דחיפה ומשיכה של ממש בזמן פידול בנוסף למשקל גופכם.
  • סוללה- דווקא בפרמטר הזה ישנה רגרסיה קלה אחרונה. הסוללות מספיקות פתאום לפחות שעות רכיבה (200-250), לאחר שכבר הורגלנו להחליף סוללות רק באיזור ה-450 שעות. הסיבות לכך נעוצות במורכבות האלגוריתם שמחשב את ההספק- ככל שהוא צורך יותר נתונים, מפריד בין הרגליים, שולח מידע בפרוטוקוול ANT ומשתמש במדי זווית  ותאוצה אלקטרונים, כך חיי הסוללה מתקצרים. בכל המכשירם היום (פרט ל-SRM), החלפת הסוללה יכולה להיעשות לבד, בבית, בזמנך החופשי.
  • יבואן ואחריות- שוב פרט לSRM עושה רושם כי כל את כל הדגמים תוצרת החברות הגדולות מחזיקים יבואנים אמידים ורציניים .
  • עקביות ודיוק-מעמדת המאמן שעובר על עשרות קבצים ביום מכל מגוון המכשירים שבשוק, אני יכול להצביע על כמה נקודות מרכזיות: המון גרפים, מחקרים,,רכיבות השוואתיות ודיו נשפכו על הענין הזה. ברובם מראים, שבגדול, רוב המכשירים מדברים באותה שפה ובמספרים שהם איכשהו, איך נאמר, קרובים. בפועל, ולשימוש יום יומי ההבדלים בין מכשירים שונים וגם מול טריינרים הוא נכבד ומשמעותי. רוכב שמחזיק 2 מדי וואטים מחברות שונות אחד על אופני ההרים ואחד על הכביש לדוגמא), חייב גם להחזיק ב-2 טבלאות עם 2 טווחי עבודה לכל אחד מהמכשירים- כל מכשיר והמספרים שלו. חוויה שכזו היא מאוד קשה לתפעול ומאוד קשה מבחינת מוטיבציה(לא פשוט לרכוב באינטנסיביות מסוימת ולראות עבורה מספרים נמוכים מהרגיל).
  • כל האמור לעיל זה שטויות, הבלי הבלים שלא משנים כלום…..המכשירים שיש היום בשוק הם יקרים בטירוף אבל הם מוצרים אדירים ומצוינים. הדבר החשוב ביותר במדי וואטים הוא עקביות. תמיד עבור מאמץ מסוים בסל”ד נתון ארצה לראות במערכת מסוימת, מספר דומה או קרוב. מה זה משנה אם הוא 300, 330 או צ’ארלי וחצי. העיקר שיחזור על עצמו. וותרו על האגו ועל ההשוואה על כמה רוכב זה שלצידכם אפילו אם אתם על 2 מערכות מאותה החברה!

פירוט המוצרים שיש כיום על המדף

הערה- כשתראו את המילה מחיר ולאחריה ערך דולרי, תזכרו שזה לא כולל שעון/מחשב שיציג את הנתונים. יש פה רק חיישני וואטים/סנסורים/מדי וואטים- הדברים שמודדים את העבודה אך לא יודעים להציג נתונים.

ברוב המקרים אם יש לכם שעון/מחשבון דובר ANT+ כמו גרמין EDGE למיניהם, אתם מסודרים. במקרה של המוצר הראשון שנסקור, המחיר גם אינו כולל את עלות רכישת גלגל ועלות בנייתו (אם כי היצרן הזה מספק גם גלגלים בנויים מראש).

Power tap-cycleops

פאור טאפ (המיובאת ע”י דאא) הוא מוצר וותיק של כ-15 שנה על המדפים, ומאז השקתו הלך ושכלל את אומנות מדידת ההספק דרך פיתול הנאבה בגלגל האחורי. בחודש האחרון הושקה גרסה חדשה המחליפה את ה-3G המוצלחת ועונה לשם GS. דווקא הגרסה הישנה מבין השתיים מתהדרת בעובדה שהצליחה להוריד מחיר אל מתחת ל-800$.

יתרונות: עקבי ומדויק, מכשיר שמתפקד היטב, ותיק בשוק, קל להתקנה (אחרי שבניתם גלגל), קל לכיול, החלפת סוללה פשוטה, יש יבואן רציני וחזק מאחריו בארץ עם שירות לקוחות לעילא. מחיר סופי שניתן לעמוד בו.

חסרונות: תוספת משקל (אלא אם כן יש לכם תקציב בלתי מוגבל לבניית גלגל קל), הרוכבים שלי עדיין מזנקים לתחרויות עם גלגל המירוצים שלהם ולא עם גלגל האימונים שעליו הנאבה. בנוסף הסטטיסטיקה אודות שפיצים וגלגלים שנשברים עם הנאבות אלה עדיין גבוהה מידי.

לא ניתן להחלפה בין זוגות אופניים- אם באופני הנג”ש שלכם יש גלגל דיסק ובאופני כביש גלגל אחר עם נאבת פאור טאפ, אז המערכת תמוקם רק בזוג אחד. לזוג השני תצטרכו פתרון נוסף.

לסיכום- מומלץ בהחלט, בעיקר לאימונים ולרכיבות שבהן עוד קצת משקל לטובת ברקה ואיסוף נתונים, אינו משמעותי מידי.

3-004

אם אתם תוהים איך מחליפים סוללה לנאבה – הנה ההסבר

 

Quarq/SRAM

אז סראם קנו את קווארק לפני שנתיים בערך לאחר שזו היתה לחברה הראשונה שאינה SRM שמודדת פיתול על הקראנק עצמו (בספיידר). כדי לקנות אחד שכזה (המיוצר בארה”ב), תצטרכו לוותר על הקראנק שלכם ולרכוש אחד מהדגמים המוצעים מהחברה (לאחר שתיאמתם מולם כי קוטר ה-BB שלכם באופניים מתאים לדגם בו אתם חושקים), כשגם אופני הרים הם אופציה.

זו החברה היחידה בשוק עם אפליקציות לסמארטפונים. בנוסף, בשנה שעברה היא הוסיפה את יכולת המדידה מכל רגל בנפרד, למרות שהערכים שם הם רק השערה ולא מדידה ישירה.

יתרונות: עקבי ומדויק, מכשיר שמתפקד היטב, קל לכיול, החלפת סוללה פשוטה.

חסרונות: מאז שנרכש על ידי SRAM, מגוון הקראנקים פחת. מחיר מחיר מחיר- לטובת קראנק  SRAM RED תאלצו לגהץ מעליכם יותר מ-2000$!

לסיכום- מוצר אדיר למאיון העליון.

Power2Max

חברת  ההספק הגרמנית, כבר שנתיים בשוק עם גרסה חדשה בשנה שעברה שיש בה את היכולת לשער את ההספק הנמדד מכל רגל בנפרד. כדי להתחדש במד וואטים שכזה, המקבל ביקורות מעולות במבחנים ברחבי העולם וגם על הגרפים אצלי במחשב ניתן לזהות עקביות והתאמה אצל רוכבים שונים, תאלצו להפרד מסכום לא מבוטל (תלוי עד כמה התפנקתם- לדוגמא, סט מלא של רוטור יעלה בין7200- 6500 ש”ח, יש מדי פעם הצעות זולות יותר אצל היבואן), אולם זהו מד הוואטים מבוסס זרועות הפדל הזול ביותר שתמצאו. בקרוב ( פברואר 2014 ) סנסורים נוספים לקראנקים של קנונדייל, ספלשייזד, שימנו דורה אייס 9000 במשקל נמוך יותר, ובמקרים האלו כאשר יש לרוכב את הקראנקים הנ”ל אין צורך לרכוש ערכה מלאה אלא רק חיישן.

יתרונות: מחיר, דיוק, יבואן  ישראלי מגניב (גיל טרויג) , חיישני טמפרטורה חדשים שפתרו בעיות שהיו למכשירים מדור  קודם.

חסרונות: מחיר…אבסולוטית זה עדיין יקר, פלטות אובליות קומפקט שהם לא ocp3 לא מתאימות (תהיה גרסה מתקנת בפברואר)

והנה מקסים, מדגים איך ה Power2Max מורכב על הקראנק:

Polar/Look

השת”פ בין חברת השעונים לחברת הפדלים, הביאה למוצר היחיד בסקירה הזו שאינו מכיל פרוטוקול שידור ANT ולכן ברכישת המוצר הזה עליכם להתחדש גם בשעון פולאר חדש ומותאם למערכת. משלל מבחנים עולה, שתפקוד המערכת לא מזהיר ואינו מותאם מבחינה מספרית לשאר המכשירים בשוק.

יתרונות: מערכת המבוססת על פדלים, קלה בהתקנה והוספתה לאופניים, ויש בה את היכולת לעבור מזוג אופניים אחד לשני. יש בה מדידה כל של כל רגל בנפרד באופן אמיתי. דיוק ועקביות במדידה.

חסרונות: היתרון בקלות ההתקנה הופך כאן לחסרון. אזיקונים ושאר ברדק לא מאפשרים למערכת הזו להיות מוחלפת בקלות בין זוגות האופניים. יש הגבלה על רוחב ואורך זרועות הפדל שעליהם ניתן להתקין את המערכת ולבסוף- המחשבון  שעל הכידון- מוגבל, חסכוני בפונקציות ולא מתקדם עם השוק.

Garmin Vector

בדומה לפולאר, מדובר גם פה במערכת מבוססת פדל (של לוק גם כאן) אשר גרמין פיתחו במשך שנים ורק השנה הושקה. יודעת להבדיל בין ימין ושמאל ובעיקר, שלא כמו פולאר, יודעת לדבר ANT, עם כל מכשיר שיש כיום בשוק, ובעיקר קל להתקנה ולהחלפה בין זוגות אופניים ולנסיעות.

המחיר עומד על 1700 $ כרגע. לא זול אך זול יותר ממערכות מבוססות קראנק.

יתרונות: קלות בהתקנה והחלפה בין זוגות אופניים. כנראה מכשיר אדיר עם גב חזק מאחוריו ועם יכולת לתקשר עם עולם המחשבונים ובעיקר עם אלו של גרמין, שפתוחים לעדכוני תוכנה תמיד. מחיר לא הכי גבוה שיש בקטגוריה ומדדים אמיתיים מ-2 הרגליים.

חסרונות: מגביל את המשתמש לסוג פדל אחד ספציפי (נפוץ מאוד אבל מוגבל). שימו לב ל-2 מערכות האלקטרוניקה שמתחברות יחד עם הפדל לזרוע- אם שברתם, שילמתם  200$ עבור אחד חדש…

 

Stages

הלהיט של השנה האחרונה בעולם ההספק. חברה אמריקאית שמתקינה חיישני עיוות בתוך הזרוע השמאלית של קראנקים מאלומניום בלבד. נתן לרכוש מהם סט שלם או רק את זרוע שמאל במחיר הנמוך ביותר כיום בשוק: 700$-900$.

התוצאה המתקבלת ברגל שמאל מוכפלת ב-2 וכך מתקבל סך הוואטים לרוכב. זה איכשהו יוצא עקבי וגם די קרוב למערכות יקרות אחרות.

יתרונות- מחיר, קל להעברה בין זוגות אופניים, תקשורת ANT וגם BLUETOOTH.

חסרונות- אין יבואן ישראלי או כל אחד אחר שאינו אמריקאי (לאחרונה יש גם מפיץ אנגלי), קראנק מאלומניום בלבד, לא הכי מדויק ומייצג עקב מדידה מרגל שמאל בלבד.

 

ROTOR Power

יצרן הקראנקים האיכותיים הגיח לשוק בשנה שעברה עם 2 מדי וואטים במוצר אחד. מודד באופן ישיר את הכוח בכל אחת מהרגליים באמצעות חיישנים בתוך הקראנק.

 יתרונות- מדידה אמיתית של שתי רגליים, והמערכת החידה בשוק שפיתחה אלגוריתם נוסף לאיזון ופיתול הזרועות.

חסרונות- מחיר מטורף (מעל 2300$), מבחר מוגבל של קראנקים, צעירה בשוק שהתחילה עם סיבוכים ובאגים של ממש בתוכנות.

 

 

SRM

מוצר מבוסס זרועות קראנק לבחירתך- הכי טוב, הכי וותיק, הכי יקר, הכי אהוב אצל המקצוענים בארץ ובעולם. מה עוד נוסיף? גרמני ואיכותי. הכי טובים ב”לתפוס” את הנתונים, בעלי המחשבון הכי טוב והתוכנות הכי מתקדמות. יקרים בטירוףףף.. ישנם דגמים (מאוד מגוונים) גם לאופני הרים וגם לכביש.

יתרונות- מתקשר עם כל מה שתבחרו ולא רק עם המחשבונים המעולים שלהם. המותג הכי מבוסס בשוק הזה. דיוק עילאי.

חסרונות- שירות לקוחות סליזי ובעיקר מחיר גבוה משמעותית מעל השוק. אין יבואן ישראלי.

 

 

Pioneer Power:

חדש חדש מחברת האלקטרוניקה העולמית שרואה בשוק מדי הוואטים, הזדמנות עסקית. עוד לא נאגר מספיק חומר בענין המדידה הישירה מהקראנק בחברה הזו אולם המחיר עומד כרגע על 2500 יורו, עם מחשב מרשים על הכידון, מהירות איסוף נתונים מרשימה ויכולת מדידה אמיתית של 2 הרגליים. בנוסף, כרגע נראה שההתקנה של המערכת סבוכה משום מה ותוכל להעשות רק אצל חנויות שיעברו הכשרה מתאימה.

אם תצליחו להתגבר על הקריינות המעצבנת של הסרט הזה תוכלו ללמוד קצת יותר על מה שהולך להגיע מפיוניר:

אופיר גל-און -איש אופניים ומאמן ותיק, ניקרא ע”י מאומניו וחבריו “אופיר ג(ל)און”. אימן את נבחרת ישראל באופני הרים 3 שנים, ואינספור פרוייקטים וקבוצות. אליו פונים לתוכניות אימון על מנת להשתפר ברכיבה ולהגשים חלומות. מרכז את פרוייקט אופניים לכולם במחוז צפון ורוכב על אופניי קאסטום של ARI. יזם וניהל חברת סטארטאפ שפתחה מדי וואטים לכל כיס וקראנק. כותב על פיזיולוגיה, מוטיבאציה ומיקוד, תורת אימון ואיך לא- על וואטים…