למי שחושש לדעת מהם מחירי כתרים לשיניים במקרה הטוב, ושיקום לסת במקרה הרע, נדמה שקסדות פול פייס הם משהו הגיוני ואחראי. מצד שני אם אתם לא מגיעים עם אופני 140-160 מ”מ לפחות, נוטים להתעופף לא מעט, ולובשים על עצמכם מערכות מיגון נוספות – אולי זה Over Shooting לעומת מה שאתם באמת צריכים. כתוצאה מכך עולם הקסדות מתחלק לשתי קצוות – קסדות פתוחות לרוב הרוכבים “הרגילים” וקסדות Full Face מאסיביות יחסית למי שבאמת צריך את זה ונאלץ לסבול את החום, המועקה ומחיר הנוחות שזה גובה ממנו. סגמנט מסוים של קסדות מנסה לסגור את הפער בין שני הקצוות האלה ולהנות מכל העולמות: לספק משקל קליל, התאמה לסגנון פחות אגרסיבי, ללא פשרות משמעותיות באוורור, ובכל זאת לספק קצת יותר הגנה מהקסדה הפתוחה הרגילה.


008

אלה הן הקסדות הדו שימושיות שהן למעשה קסדות רכיבה סטנדרטיות שהוסיפו להן קשת באיזור הלסת. את הקשת הזו ניתן לפרק ולהוריד מהקסדה. המגדירה החד משמעית של התחום הזה ורבת המכר העיקרית היא כמובן ה Met Parachute, אולם המחיר הגבוה שלה (650-900 שקלים – תלוי במבצעים) יצר עוד פער שצריך לסגור: בין מחירי הקסדות הפתוחות לאלה הסגורות. אגב – לא בטוח שהמט עם משקל של 560 גרם היא מתחרה ישירה – כיוון שהמשקל הנוסף יכול להעיד על מיקום שלה קרוב יותר על הסקאלה מבחינת בטיחות לקסדות פרירייד מאסיביות יותר.

בא יבואן חדש, שמוכר בעיקר באינטרנט ישירות ללקוחות, ולא מחזיק חנות יקרה באיזור נדל”ן מניב עם שטחים רחבי ידיים לפינת קפה ותחושה של “חנות הדגל שמישהו צריך לממן” (וזה אתה – קורא יקר), ומוכר את הפול פייס הזו ב מ 349 שקלים. הנה, למשל פה באתר bikeplus, וגם אצל היבואן עצמו ספורט & אאוטדור (מנחם בגין 14 רעננה 072-2509011), וכן בסינגל מניה-קיבוץ העוגן 054-8811132, האופן 17 ראש העין 0502241716. וואו – במחיר של קסדה פתוחה זולה יחסית אפשר לקנות קסדת פול פייס – שאפשר להמירה לקסדה פתוחה, והמחיר נמוך מבארצות המקור. זה באמת נראה מעניין, גם אם עדיין נותרת שאלת המבחן שלא נוכל לענות עליה היא: האם זה באמת מספק הגנה טובה יותר מקסדה פתוחה רגילה? ושאלת המבחן שכן נוכל לענות עליה: איך החוויה מהשימוש בקסדה הזו?

019

מי זו Cratoni?

אל תתנו למחיר הנמוך להטעות אתכם לגבי החברה הזו – זה נובע משיווקה בצורה ישירה באינטרנט בישראל. ל Cratoni יש בליין גם קסדות יקרות יותר ואיכותיות מאוד. מדובר בקסדות שאינן פחות טובות מאלה של כמה מהמותגים המוכרים והגדולים ביותר. זו חברה גרמנית, שפועלת בעיקר בשווקים דוברי הגרמנית, ולכן פחות מכירים אותה בישראל, ומקורה דווקא מעיד טובות על הסיכוי למצוא איכות גבוהה במוצרים. זאת ועוד – היא נותנת חסות של לא מעט רוכבים מקצוענים ואפילו של קבוצת אופני ההרים הגרמנית המוכרת Topeak Ergon Racing Team. הקבוצה הזו רוכבת על אופני ההרים של Canyon, ויש לה רוכבי קצה אמיתיים שחולצות אלופי המדינות, אלופי אירופה, ואפילו אלופי עולם נמצאות אצלם בארון (Alban Lakata ו  Irina Kalentieva, Wolfram Kurschat ועוד). ממש לאחרונה זכתה סאלי ביגהם – רוכבת שלהם בקייפאפיק תוך שהיא ושותפתה מנצחות כמעט את כל הקטעים

005

מתכונות המוצר 

14 חורי אוורור, וויזור ניתן להסרה, מגן לסת ניתן להסרה, מחזירי אור, אלמנט הידוק בעורף, ומשקל של 265 גרם בלבד! כן זה משקל מצוין ונמוך מאוד ביחס לכל המתחרות במחיר ובפונקציונאליות הזו. הקסדה מגיעה בשני גדלים: סמול מדיום (53-56 ס”מ) ומדים לארג’ (54-58 ס”מ) ובצבעי אפור שחור לבן.

בחורים הקדמיים יש רשת המשולבת עם הקסדה עצמה (לא בריפוד כמו שיש בהרבה קסדות אחרות) למניעת כניסת מעופפים. חיזוק הקסדה להיקף הראש נעשה באמצעות מנגנון חוגה בעורף, שאפשר גם לשלוט מעט בגובהו באמצעות הרצועות המחוברות אליו. כמובן שישנם את כל הריפודים הטיפוסיים בקסדה עצמה, אולם היא לא מגיע עם יותר מסט אחד או שני סוגים של ריפודים, וגם אין ריפוד לאיזור האבזם.

מבחינת עיצוב יש פה שימור של חוקי הסטייל של ה All Mountain – אשר בניגוד לקסדות XC הן בד”כ מעוגלות יותר ופחות אווירודינמיות-למראה. בצד יש ציור של רוכב.

027

רכיבה עם הקשת – והשאלה העיקרית: איך האוורור?

אם לשפוט מהשאלות ששאלו אותי בסינגל, אזי ההיבט שהכי מעניין את הרוכבים לגבי הקסדה הזו הוא האוורור – מי שרכב בעבר על אופנוע אולי סוחב איתו את הטראומה הקייצית הישראלית של קסדה שלמה, כבדה ומזיעה, ואפילו לא נותן למוצרים כאלה צ’אנס ראשוני. גם האחרים חוששים וזו היתה השאלה העיקרית ששאלו אותי רוכבים שפגשתי ברכיבה.

התשובה הפשוטה: הקסדה הזו אינה שונה בצורה דרמטית מקסדה פתוחה רגילה בהיבט הזה. הקשת שנמצאת באיזור הלסת שלכם אינה חוסמת את האוויר כמעט, והוא נושב לו די בקלות גם אל איזור האוזניים והפנים. באופן אבסורדי יתכן אפילו שהיא מיצרת יותר אוורור מקסדה פתוחה, שכן הפתח שנוצר מתפקד מעט כמו כונס אוויר המסיט את הרוח אל עבר הפנים שלכם. הריפוד של הקשת אינו צמוד לפנים – זהו ריפוד מינימליסטי למדי שצמוד לקשת עצמה מבפנים. בכל מקרה לא הרגשתי שום בעיה בגזרת האוורור!

037

רכיבה ללא הקשת – קסדה ככל קסדה אחרת בשביל

הקשת מתחברת באיזור האזניים וניתן לפרקה. הפירוק וההרכבה לא הכי מהירים וקלים – הכפתור שצריך ללחוץ אותו פנימה כדי לשחרר את אחיזת הקשת מהקסדה אינו נלחץ ומשתחרר בקלות והיתה חסרה לי תחושה של קליק ברור – האם זה נתפס כשדחפתי את זה פנימה? האם אפשר לרכוב? או שמא זה סתם תקוע בחריץ הזה?

מה שכן, אני מקווה שהקושי בהוצאה והכנסה של הקשת מתורגם למשהו חיובי שמעיד שגם במקרה נפילה היא לא תפרוק עצמה החוצה והפתרון הזה ישמור על מיקומו ולא ישתחרר מעצמו,  על חשבון החיוך שלי.

אחרי שהורדנו אותה – קיבלנו קסדה רגילה כמעט ונוחה בהחלט. איכות הריפודים, ההדבקות של הסקוצ’ים לקסדה, מנגנון ההידוק והאבזם אינם כשל קסדות יקרות ממנה בהרבה וגם לא מקבלים יותר מסט ריפוד אחד לקסדה או רשת בנוסף לריפוד הרגיל, אבל הרמה אינה שונה במאום מקסדות אחרות שבדקתי במחירים דומים – כגון זו של BBB. הפרש של 50 שקלים ופה אתם מקבלים גם את הקשת הקדמית לרכיבות קצת יותר אתגריות – עדיף, לא?

007

האם יש פה יותר בטיחות?

זו השאלה הגדולה של הקטגוריה של קסדות הפול פייס הקלילות והמאווררות, ושל הקרטוני גם כן: היא האם הקשת הזו באמת מספקת עוד הגנה משמעותית או שמדובר בגימיק שיווקי שבעצם בא למכור קסדות ברמת הגנה של קסדות פתוחות? הקסדה עומדת בדרישות התקינה האירופאית אולם זו אינה בדיקה משווה של תפקודי קשתות ביחס לקסדות פתוחות ולקשתות בקסדות אחרות…

תכלס – אין לנו דרך לבדוק את זה (אלא אם כן מי מהקוראים רוצה לתרום כמה אלפי דולרים רבים למבחן משווה במעבדה עולמית מכובדת). יש לי איזה תחושת בטן מהחזקת המוצר ביד, מעיכתו בצדדים ובלחיצה קדמית, ומרכיבה איתו שיש רק מעט יותר בטיחות ממה שקסדה רגילה נותנת. במכת צד פשוט תקבלו את המכה ממגן הלסט או מהקסדה – והריפוד שם מינימליסטי מאוד. המקום היחיד שזה אולי יעזור מעט הוא בנפילה ישירה ממול הפנים לכיוון הקרקע או האלמנט בו נתקעים. במקרה כזה נראה שההגנה הנוספת הזו תעזור, אבל שוב – כל זאת באמור לסייג הראשוני – זה לא מבחן בטיחות תקני אלא רושם סוביקטיבי שלי.

023

סיכום

יש פה בעיני שני סיפורים מעניינים: האחד, כניסתה של Cratoni לארץ באמצעות יבואן שיכול לפעול במבנה עלויות שלא היה כדוגמתו בענף ולהציע מחירים תחרותיים ברמה ייחודית, והשני הסיפור של הקסדה הספציפית הזו שהיא ייחודית.

מדובר בקסדה ברמה אופיינית לקסדות ה Value For Money, שברמות המחיר האלה דומה שמשכפלים אותן בכמויות במזרח, אולם פה, אבל פה בניגוד לעדרי קסדות השכפול האחרות, התמורה למחיר גבוהה יותר כי יש פה בידול רציני ומשמעותי – קסדת פול פייס מודולרית בכמעט אותו מחיר!

אני תוהה האם הקסדה הזו יכולה לעשות משהו למובילת תחום הקסדות הדו-שימושיות: ה Met  Parachute? האם הרוכבים יראו בה מקבילה או רק קסדה רגילה עם תוספת בטיחות קטנה? שיווק ישיר באינטרנט ופער מחירים אדיר כל כך בין הקסדות האלה (ודיווחים על העדרה של הפרשוט לתקופות ארוכות מהמלאי בארץ) מזמינים חדירה אינטנסיבית של האופציה של Cratoni.

021

דוגמן: גיא שפירא מ BikePlus

צילום: צלם סודי (לבקשתו), ועופר חן

מאת: גיא חלמיש