אופני הכביש החשמליים Specialized Creo מספקים חוויה מהנה ונאמנה לחווית רכיבת כביש שאנחנו מכירים. התמורה למחיר טובה והמפרט מכובד גם כששוכחים שיש מנוע עזר חשמלי. אלו אופניים חשמליים שקהל היעד שלהם גדול יותר מכפי שניתן לחשוב המביאים את חזית הטכנולוגיה באופניים, לא רק מבחינת מנוע.

בקצרה:

ספשלייזד היא מהחברות עם נתוני מכירות אופניים חשמליים הגבוהים ביותר בעולם. זה קורה בעיקר בשטח ולאחרונה גם בכביש עם דגם ה-Specialized Creo. אלו אופניים מהנים מאוד לרכיבה שמגיעים במפרט שמכבד את הרוכב גם כאשר המנוע כבוי. כשמנוע העזר דולק נקבל עזרה לפידול של עד 240 וואט ב-3 מצבים אפשריים: Eco, Sport ו-Turbo בהתאם להעדפת הרוכב. מנוע העזר חזק מאוד ועם סוללה שמחזירה עודף מרכיבה ארוכה ועמוסת עליות. אלו אופניים שמתאימים כזוג עיקרי לרוב רוכבי הכביש החובבנים כולל החובבנים הרציניים ומאפשרים יעילות רכיבה גבוהה יותר, חסכון באנרגיה ואת האפשרות לרכב עם חבורה חזקה יותר מהרוכב. הערכתי היא שבשנים הקרובות הם יהפכו נפוצים על כבישי ישראל לפחות כמו שאופני שטח חשמליים נפוצים בסינגלים ובשבילים. ייבוא והפצת מוצרי Specialized מתבצעת ע”י מצמן את מרוץ והמחיר לצרכן של הדגם שנבחן הוא 26,995 ש”ח לפני הנחות ומבצעים.

Specialized Creo

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

מפרט יצרן ונתונים טכניים

  • שלדת קרבון Fact11r תחרותית עם חיווט כבלים פנימי
  • שיכוך מובנה במהלך 20 מ”מ בצינור היגוי מדגם Future Shock 2.0
  • מערכת הילוכים Shimano GRX 810 1×11 עם בלמים הידראוליים
  • גלגלי DT Swiss R470
  • קראנק Praxis M30 אלומיניום, גלגל שיניים 46T
  • קסטה אחורית Sunrace 11 גלגלי שיניים בטווח 11-42
  • משקל: 12.2 ק”ג. מתוכם משקל המנוע 1.95 ק”ג
  • צמיגי 28 מ”מ
  • האופניים שנבחנו במידה L

מנוע עזר:

  • מנוע Specialized SL1.1 בהספק 240 וואט
  • סוללה פנימית בהספק 320Wh עם אפשרות להוספת סוללה חיצונית של 160Wh להגדלת טווח
  • טווח נסיעה ממונע: 130 ק”מ ללא הגדלת טווח, 195 ק”מ כולל סוללה חיצונית להגדלת טווח
  • משקל סוללה חיצונית: 1 ק”ג
  • זמן טעינה: 2:35 שע’
  • הגברת הספק: 2x מהכוח שמופעל ע”י הרוכב בקאדנס בין 60 ל-100
  • מנוע בפעולה בזמן פידול בלבד (Pedal Assist)
  • הגבלת מהירות ממונעת: 25 קמ”ש (עוד נחזור לזה). קיימים דגמים בהם המנוע בפעולה עד 40 קמ”ש בהתאם לרגולציה באותה מדינה.
  • ממשק Ant+, Bluetooth  עם קישוריות לאפליקציה ייעודית לניהול הרכיבה ומנוע העזר

 מידות וגיאומטריה

Specialized Creo

מקור: אתר היצרן

רכיבה ראשונה – מהחנות הביתה

פידול חסר מאמץ ברמזור והם נעות קדימה בנעימות לקצב שיוט המשתלב היטב בתנועה העירונית. חיוך עולה על הפנים שלי ואני אומר לעצמי “וואו זה כיף, שמח שהתנדבתי לבחון אותם”. ההגעה עם האופניים האלו לכל מקום זריזה וקלה ולכן גם לא מתבטאת בזיעה ומאמץ, אבל מכיוון שאלו אופני כביש, הם גם ראו זיעה ומאמץ בהמשך.

אחד הדברים השונים ביותר ברכיבה שכזאת הוא ההשתלבות בקצב התנועה העירוני ותאוצות מהירות כשהרמזור מתחלף מאדום לירוק. אפשר להסביר לנצח לנהגים עיקשים שמקומם של האופניים על הכביש והם חלק מהתנועה, אבל הרבה יותר פשוט להשתלב בתנועה בלי צורך לבחון את תרבות הנהיגה של הנהג מאחורה.

אופני כביש

מה עוד יש בהם חוץ ממנוע

אחד הדברים שאהבתי באופני ה-Specialized האלו הוא שילוב של טכנולוגיות קצה הקיימות בחלק מהדגמים שלהם והם גרמו לי להתלהב לא פחות מאשר ממנוע העזר:

שיכוך מובנה בצינור היגוי (הד-סט) –  20 מ”מ של שיכוך מובנה בצינור ההיגוי מדגם Future Shock 2.0. ניתן לכוון את מידת השיכוך דרך ברז פתיחה וסגירה בקצה ההד-סט לרמת השיכוך הרצויה וכמובן לסגירה מלאה. ברכיבה על שבילים מרוצפים או על אספלט בעייתי פתחתי מעט את ברז השיכוך וקיבלתי חוויה אחרת לגמרי ונעימה בהרבה מבחינת זעזועים המועברים לזרועות ולפלג הגוף העליון. הנעימות הזו מתבטאת היטב במהירות ומצאתי את עצמי “מגהץ” קטעי פאבה במהירויות מפתיעות תוך כדי תחושת יציבות וביטחון. מבט על צינור השיכוך בקטעים אלו הראה אותו בפעולה מהירה ואינטנסיבית וגרם לי להתפעל מהחדשנות הזאת באופני כביש.

אופני כביש ספשלייזד

Future Shock 2.0

מערכת הילוכים 1×11 – למרות שלא מדובר על משהו שטרם נשמע באופני כביש, עדיין לא רואים הרבה אופניים כאלו. יש משהו מאוד פשוט בגלגל שיניים אחד בלבד מקדימה כך שכל השליטה על ההילוכים מתבצעת במקום אחד בלבד. כבר לא צריך לדאוג להצלבות וליחסים אופטימליים אלא רק לשים לב בעזרת יד ימין שאנחנו נמצאים על ההילוך הנכון בכל זמן. הקסטה האחורי מגיעה ביחס נדיב מאוד עם 11 עד 42 שיניים על פני 11 גלגלי שיניים שונים. גלגל השיניים הקדמי בן 46 שיניים וזה אומר שיחס ההילוכים הקל ביותר שאפשר להגיע אליו הוא יותר קל מרוב השילובים על אופני כביש סטנדרטיים עם 34 שיניים מקדימה ו-28 שיניים בקסטה האחורית.

אופני כביש חשמליים ספשלייזד

נוחות שימוש וממשק

קל להבין איך להפעיל את פעולת מנוע העזר גם בלי לעיין בספרי ההדרכה של המוצר: לחיצה ארוכה על לחצן ההפעלה/מעבר בין מצבי מנוע העזר מכניסה לפעולה את מנוע העזר ומעבירה בין שלושת המצבים: Eco, Sport ו-Turbo. על מצב Eco פעילות המנוע מורגשת קלות וכדאי להתחיל ממנה. אפשר לדמות מצב זה לרכיבה עם רוח גב קלה שהופכת את הרכיבה לקלה יותר וקצת מהירה יותר. התחושה נעימה והרוכב נשאר דומיננטי בתחושה של מי שמניע את האופניים קדימה. לחיצה נוספת וניכנס למצב Sport בו פעילות המנוע באה לידי ביטוי והתחושה היא של אופניים עם מנוע עזר. זהו לדעתי המצב שמבטא את האופניים בצורה הטובה ביותר כאשר בעליות, שיפועים ותאוצות נרגיש משמעותית פחות מאמץ אך עדיין התחושה היא שהרוכב הוא הדומיננטי ויש צורך לפדל היטב כדי להתקדם. מצב Turbo מכניס את המנוע למלוא העוצמה, וכאן כבר יש תחושה כמעט של אופניים חשמליים בהם הרוכב יכול רק לשבת ולרכב בלחיצת כפתור. כמובן שעדיין צריך לפדל, אבל המנוע מכניס הרבה אנרגיה פנימה ומרגישים את התאוצה היטב יחד עם הרעש הנעים של המנוע. מטבע הדברים המצב הזה גם פחות מרחם על הסוללה לכן עדיף לשמור אותו לעליות תלולות או לאפיסת כוחות.

צג הסוללה מראה את מצב הסוללה בעזרת קווים מוארים בצבע כחול בולט שנראה היטב גם בתנאי שמש. הסוללה כאן חזקה והחזיקה לי בממוצע כ-10 שעות רכיבה לכל טעינה כאשר חלק לא מבוטל מאותן על מצב טורבו. הטעינה שלהם מהירה ואורכת כשעתיים ממצב סוללה כמעט ריקה לטעינה מלאה.

אופני כביש חשמליים

כדי לשמור על הסוללה על פני רכיבה ארוכה מאוד ואינטנסיבית, בספשלייזד דאגו לאפליקציה ייעודית בה ניתן להגדיר את תוואי הרכיבה ולבצע התאמה אישית מלאה של פעולת המנוע. ניתן להגדיר אורך הרכיבה הרצוי וסך הטיפוס המצטבר והאפליקציה תבצע אופטימיזציה לפעולת מנוע העזר כך שתישאר לנו מספיק סוללה. ניתן גם להגדיר כי המנוע ייכנס לפעולה רק בשיפוע מסוים ובעליה החל מאורך מסוים. בנוסף קיימת תוספת סוללה חיצונית בת 160Wh שהם חצי מקיבולת הסוללה הפנימית. הסוללה החיצונית ממוקמת על השלדה ומגדילה את טווח הנסיעה ל-195 ק”מ.

Specialized Creo

Specialized Mission Control App

מתי הכי כיף על אופניים חשמליים בכביש?

התשובה הטריויאלית ביותר היא בעליות. האופניים האלו הופכים כל עלייה לגבעה וכל גבעה למישור ומאפשרים צליחה של עליות קשות עם מאמץ מתון בלבד. באופן אישי אני חושב שזה מעולה שהן לא “משטחות” לגמרי את העלייה ועדיין צריך להתאמץ קצת. האופניים מכפילות את הכוח שמפעיל הרוכב כך שעדיין הגעתי מתנשף ומזיע לקצה העלייה, אך לא באפיסת כוחות. 

עוד יתרון גדול של מנוע העזר הוא בתאוצות ושינויי קצב. זה מתבטא היטב ביציאה מרמזורים, כיכרות, פניות חדות וסתם הגברת קצב של החברים לדבוקה. המשמעות היא חסכון בהמון אנרגיה בקטעים שבהם בדרך כלל נדרשים לעמוד על הפדלים ולהאיץ חזק. הוואטים נשארים יותר יציבים לאורך הרכיבה והרגליים פחות מתעייפות.

אופני ספשלייזד

קטעי ה-“Garbage Miles” של היציאה הארוכה מהעיר והגעה ללב הרכיבה עצמה הופכים לפשוטים וזורמים הרבה יותר עם שיוט נעים על מצב Turbo. זה מביא לחסכון אנרגטי מורגש ומאפשר להתרכז בחלקים החשובים ברכיבה: קטעי טמפו זורמים בלי רמזורים, גבעות ארוכות ועליות. בחלקים האלה אפשר להשאיר את המנוע פועל או לכבות את המנוע ולקבל אופני כביש טהורים שעומדים בכל סטנדרט של אופני כביש מודרניות מבחינת גיאומטריה וקשיחות.

יתרונות:

  • מנוע עזר חזק שעובד ב-3 מצבי פעולה שמקיפים היטב את צרכי הרוכב
  • תפעול קל ואינטואיטיבי, אין צורך בהדרכה
  • חיווי זמין ונוח של מצב הסוללה על גבי הטופ-טיוב
  • משקל מפתיע לטובה לאופניים חשמליים – 12.2 ק”ג
  • שיכוך מובנה בצינור היגוי (הד-סט) שמאפשר רכיבה מאוד נעימה ומהירה בתנאי פאבה
  • צמיגי 28 מ”מ כברירת מחדל
  • ממשק עם אפליקציה ייעודית המאפשרת ניהול חכם של מנוע העזר ותכנון מקדים כך שלא תיגמר הסוללה
  • טווח רכיבה גדול מאוד. אפשרות להגדלת טווח נוספת עם תוספת סוללה חיצונית
  • עליות הופכות קלות ומאפשרת רכיבה עם קבוצת רוכבים לא הומוגניות
  • מערכת הילוכים 1×11 בעלת טווח מקיף מייתרת את הצורך במעביר קדמי

ספשלייזד חשמלי כביש

חסרונות

  • הגבלת פעולת העזר של המנוע במהירות 25 קמ”ש הופכת את מנוע העזר לשימושי בעיקר בעליות, בתחילת רכיבה וביציאה מסיבוב. במדינות מסוימות מנוע העזר בפעולה עד 40 קמ”ש.
  • למרות משקל מפתיע לטובה (12.2 ק”ג), הם לא יכולים להתחרות באופני טיפוס קלילים מבחינת משקל.

האם הם יכולים להיות הזוג היחיד לכביש?

עם כל הכבוד למשוואות הn+1 המפורסמות, רוכב שכבר מחזיק כמה זוגות (כביש, הרים, גראבל) לא בטוח מעוניין בזוג כביש חשמליים בנוסף לאופני הכביש הרגילים שלו. לכן השאלה היא האם אפשר להחליף את אופני הכביש הרגילים באלו? האופניים האלו לא מיועדים לכל אחד. הם מיועדים פחות לרוכב קליל וצעיר שמעוניין לחסוך כל גרם ומחפש לטפס עליות אימתניות בכל סוף שבוע. הם מיועדים לרוכב שאינו נמצא בכושר של חבריו, אך עדיין רוצה להחזיק איתם את העליות בלי שיצטרכו לחכות לו. הן עבור רוכבים מבוגרים יותר, שרוצים להמשיך לרכוב בגיל 70+ את אותם מסלולים. הם עבור אלה שרוצים להגדיל את נפח הרכיבות שלהם כדי להגיע לאזורים יותר נעימים לרכיבה ולחסוך זמן ומאמץ ב-Garbage Miles בתחילת ובסיום הרכיבה.

אופניים חשמליים

באופן אישי נהניתי לרכב עליהם גם כאשר מנוע העזר כבוי, ולכן לדעתי המסקנה היא שעבור רוכב שכזה הגיאומטריה נוחה ותחרותית, שלדת הקרבון קשיחה, משקל האופניים מספיק קל, ומפרט האופניים גם ללא מנוע העזר עומד בכל סטנדרט של אופני קרבון בטווח מחיר דומה. לכן המסקנה שלי היא כי האופניים האלו יכולים, וצריכים, לשמש כזוג כביש עיקרי.

בייקפאנל בטלגרם, לחצו פה לראות את זה!

לסיכום

כשסיפרתי לחברים על כך שאני בוחן אופני כביש חשמליים התגובה הנפוצה הייתה ברוח “נחמד, אבל לא באמת צריך כאלה”. התגובה הזו הזכירה לי את התגובות של רוב רוכבי הכביש לכניסתם של הדיסקים לתחום הכביש לפני כ-5 שנים. אופני ה Specialized Creo מהנות מאוד לרכיבה, גם לרוכב כביש מדופלם וצעיר כמוני וזה העיקר. לא “צריך” מנוע כמו שלא “חייבים” מעצורי דיסק, 22 הילוכים, מערכת הילוכים חשמלית, או אופני פרו-טור. בשורה התחתונה – כיף, מאוד! הם נהדרים בתור אופני כביש עיקריים ויחידים בארסנל לכל רוכב באשר הוא כל עוד הוא לא מטפס-על ויבבן-משקל קיצוני. האופניים זמינים לרכישה ברשת חנויות מצמן את מרוץ

מאת: אדם סימן-טוב
צילום: עופר עברי