השבוע סבב ה XCO לקח אותנו לגרמניה- בה המסלול רגוע יותר, הטיפוסים ארוכים יותר, אך הדרמה והאקשן עולים רמה! מי ניצח? מי התרסק ואיבד ניקוד? הצטרפו אילנו לסיקור הסיבוב השני של סבב גביע העולם באופני הרים.

מאת: יואב גריבי

——————————
מנוי חינם ל BIKEPANEL – מגזין האופניים הטוב בישראל פה: https://goo.gl/4tGh4F

וואלה, מתאים לי מנוי

עילית נשים – בום! טראח! מלחמה!!

הנשים מזנקות לסטארט לופ + 6 הקפות, סבין ספיץ הגרמנית, מעודדת מהמקום השני בשבוע שעבר ומהקהל כרוכבת הבית פותחת חזק ומייצרת חבורת חוד הכוללת את מאיה וולשוובסקה, לינדה אינדרגנד, (כמעט) ד”ר אניקה לנגווד ובת קבוצתו לשעבר של שלומי ברברה בנקו ההונגרית. אחריהן רודפות גאן ריטה דלהה המצוינת (מרידה) ורבקה הנדרסון (עצמאית).

אך בקרוס קאנטרי, כמו בקרוס קאנטרי, פתיחות חזקות אינן קובעות דבר ולאחר מכת כח של לנגווד כבר בהקפה הראשונה מצטמצמת חבורה החוד לשלישיה: לנגווד, וולשוובסקה ואינדרגנד, המתאמצת להחזיק את הקצב שמוכתב ע”י שתי אלופות העולם. לנגווד נראית בשליטה מלאה – היא נותנת לוולשוובסקה להוביל, אך היא נינוחה, זורמת, הכל cool לגמ- טארחחחח!!! לנגווד מתרסקת!! רגע של חוסר תשומת לב עולה לה ביוקר כשסיבוב חלק בירידה גורם לה לאבד אחיזה ולפגוש את האדמה בכאב. וולשוובסקה ואינדרגנד לא מפספסות את ההזדמנות, לוחצות חזק ונעלמות בעליה הבאה.

ברדיפה כעת נמצאות גאן ריטה וספיץ וקצת מאחוריהן, מתחילה להפציע רעמת שיער בלונדינית ופראית, שטורפת ללא רחמים רוכבות, עליות וירידות, ללא קשר בין השיפוע ההזוי שבהן הן נמצאות: יולנדה נף השוויצרית הצעירה (24), שמחלקת את זמנה בין אימונים, לימודים ופגישות עסקיות (כי להיות רוכבת עילית בטופ העולמי לא גוזל לך מספיק זמן…) מגיעה לגרמניה אחרי סיבוב ראשון חלש (מקום 18), להראות למה היא רוכבת עם חולצת אלופת אירופה.

היא מצמצמת את הפער מ 40 שניות, ל 28, ועכשיו היא במקום השלישי ובמרחק ראיה מאינדרגנד! בזמן שהתפלפלתי על נף, המצב משתנה – מקדימה נמצאת וולשוובסקה, פעמיים אלופת עולם, אחריה: אינדרגנד, אלופת העולם ב-XCE, ואיתה נף (גם היא אלופת עולם, U-23).

XCO

מאחוריהן: לנגווד ויאנה בלמוינה (סיימה במקום החמישי שבוע שעבר). לנגווד, שהתרסקה פעם נוספת ונראה שהיא סובלת מהפציעות יותר מן העליות, מידרדרת למקום ה 16, בעוד בלמוינה מתחילה לסגור פערים ומצליחה לפגוש את שתי הרודפות! בלמוינה, רוכבת קטנה ודקה, מסתדרת מצוין במסלול עם עליות כל כך תלולות ומנסה לשבור את הבנות בכל פעם מחדש בירידות. היא מצליחה לפרק את אינדרגנד, אך נף סוגרת את הפערים בירידות ברכיבה מופלאה ומשוגעת כאחד.

להקפה האחרונה הן נכנסות כ 13 שניות אחרי וולשוובסקה המובילה. נף, בת קבוצתה של וולשוובסקה ב Kross racing team, אינה ששה לסגור את הפער אבל בלמוינה רעבה, היא רוצה את הניצחון הראשון שלה! לאחר הטעות שביצעה בהקפה האחרונה בצ’כיה, שגרמה לה לפספס את המקום השלישי, אין סיכוי שהיא נותנת למישהי אחרת לעמוד מדרגה מעליה בפודיום. היא תוקפת ורודפת ולבסוף תופסת את וולשוובסקה בסוף הטיפוס הראשון, ומהטיפוס השני היא כבר יוצאת ראשונה, עם פער משמעותי מאחוריה. ירידה טכנית, כמה סיבובי אושר בפיד זון והניצחון שלה.

בלמוינה, רק בשנתה הראשונה בקטגוריה היא האוקראינית הראשונה לנצח תחרות גביע עולם. הישג משמעותי ומרשים

תוצאות:

  1.      Yana Belomoina – 1:38:25
  2.      Maja Wloszczowska – + 0:00:16
  3.      Jolanda Neff – + 0:00:23
  4.      Linda Indergand – + 0:01:10
  5.      Rebecca Henderson – + 0:01:39

 

 

עילית גברים – Mathieu Van Der Poel: you the real MVP

“MVP הם ראשי תיבות של Most Valuable Player- השחקן המועיל ביותר, הוא תואר הצטיינות הניתן לשחקנים המוכרים כטובים ביותר במשחק מסוים, חודש מסוים, עונה מסוימת או כל תקופה אחרת” (מויקיפדיה). רק בשבוע שעבר שאלנו: האם יש מי שיביס את נינו? לאחר התחרות שהייתה ביום ראשון התשובה היא עדיין ‘לא’. כבר לא ‘לא’ צורם, חזק ואיתן, אבל עדיין ‘לא’ – משום שיש מי שיעשו לו את החיים קצת יותר קשים.

הכירו בבקשה את מת’יו ואן דר פול, או לקיצור לא מלא והטמעת המושג הזה: MVP – פנומן הולנדי צעיר (22), בן לשושלת רוכבי אופניים כישרוניים ביותר. אביו וסביו מנצחי שלבים וקלאסיקות בכביש והוא בעצמו מוכשר לא קטן (1.87 מ’): כבר בגילו הצעיר הוא הספיק להיות אלוף העולם בכביש לנוער, אלוף העולם בסייקלוקרוס לנוער פעמיים ובבוגרים פעם אחת, אלוף הולנד בסייקלו וכביש כמה פעמים, ורק ביום חמישי האחרון הוא ניצח את פיליפ ז’ילבר בשלב השני של הטור של בלגיה. בקטנה.

את התחרות בשבוע שעבר סיים במקום ה-8, כשהוא מזנק מהמקום ה-89. הסקירה שלנו פספסה אותו מאחר והוא הכריז שהוא לא מתכוון לחזור להתחרות שוב בסבב, ושהיה נחמד אבל יש מירוצי כביש חשובים להתכונן אליהם. אבל כשמציעים לך לזנק מהשורה הראשונה, לא תבוא? אז הוא בא. 

הזינוק בתחרות קרוס קאנטרי הוא קריטי- אמנם לא ניתן לנצח את התחרות בזינוק אבל בהחלט ניתן להפסיד אותה- כש-131 רוכבים מוזנקים יחדיו על כביש צר, שבסופו של דבר נגמר בסינגל, כל מיקום חשוב. MVP יודע את זה, ופותח את הסטארט לופ (+7 הקפות הפעם) חזק כל כך שאפילו נינו שואל ‘רגע, מה?’. אף אחד למעט נינו אינו עומד בקצב שההולנדי הדוחף מכתיב ומאחור משתרכת שיירת רוכבי עילית עם ניסיון של שנים מאחוריהם, שרק מנסה לראות את הגלגל האחורי של MVP.

אחרי הקפה וחצי מצליח מתיאס פלוקיגר לברוח מקבוצת הרדיפה ולחבור למובילים, יחד הם רוכבים הקפה, שתיים, ושלישיית החוד נשארת שלמה. נינו, שעד עכשיו בחן את יכולות חבריו להובלה אך עוד לא עלה להוביל את המרוץ בעצמו בודק ערנות ולוחץ- התגובה מגיעה מיד והבריחה נסגרת.

מעט מאחור הרדיפה אחרי שלישיית החוד משתנה ומתחלפת, והעליות במסלול מביסות לא פעם רוכבים שאינם מחלקים את הכוח שלהם נכון: תחילה היו אלה אבסלון, גאייז, פונטנה וליצ’ר, אך גאייז וליצ’ר נגמרו מהר מדי וירדו אחורה. אל אבסלון ופונטנה מצטרף לוקה ברדו האיטלקי, כשמאחוריהם פונטנה, טמפייר, קופר, ואלרו ומארוט סוגרים. לאט לאט אבסלון צונח ומאבד מיקומים, ולבסוף מסיים את התחרות במקום השביעי. הצמד האיטלקי נתפס ונושר משלישיית קופר-ואלרו-מארוט, וכעת מתחיל הקרב על המקום הרביעי.

 

תלחץ עד שיכאב להם, ואז תלחץ עוד

הקפה רביעית מתוך שבע, ונינו לא נראה מבסוט במיוחד מהצמד הזה שרוכב איתו – האחד אלוף עולם שהכתיב קצב רצחני עד עכשיו, והשני דיסנדר (descender) שמרביץ וויפים ומדבלל קפיצות שאפילו נינו לא מעז לקפוץ – והוא מחליט שזה הזמן ללחוץ, אבל באמת ללחוץ, לא לשם ההתקפה אלא לשם הניצחון.

בתחילת התחרות MVP נשאל האם לדעתו יש לו סיכוי לנצח בתחרות XCO, למרות שתחום ההתמקצעות שלו כיום הוא סייקלוקרוס ובעבר כביש? תשובתו הייתה חיובית, והוא הסביר שאמנם בסייקלוקרוס התחרויות אמנם קצרות יותר (1 שעה), אך אינטנסיביות בהרבה מתחרויות XCO שהן ‘זורמות’ יותר.

אסביר: נכון, מסלולי ה-XCO הם לא טיול בפארק, הם מורכבים מעליות ארוכות / טכניות / שתיהן, שאחריהן מגיעות ירידות לא פשוטות. המקומות בהם ניתן לשתות או בכלל לתת מנוחה לשרירים כמעט ולא קיימים, אך הרוכב תמיד נמצא בתנועה, תמיד יש סיבוב, ברם, סלע, משהו רכיב. בתחרויות סייקלוקרוס לפני כל פניה יש להאט כי הזווית שלה לא מאפשרת פניה במהירות גבוהה, וביציאה ממנה יש להאיץ עד למכשול הבא. לפני כל מכשול יש לרדת מהאופניים, לרוץ, לדלג, לקפוץ ולעלות חזרה על האוכף, וכל זה בטמפרטורות הקרובות ל-0°, בשלג ובבוץ.

אז אחרי כל ההסברים והניתוחים האלה, בטח תשמחו לשמוע שקצת אחרי שנינו מחליט לשנות קצת את התנאים, MVP מתרסק מחוסר ריכוז (כנראה בגלל הדופק הגבוה) ומאבד 17 שניות על השוויצרים. פלוקיגר גם הוא סובל מ’מכת הנינו’, מחליק קלות בסיבוב, עולה חזרה על האופניים ומתרסק בצורה הכי ספקטקיולרית שנראו בכל שנות הסבב.

מהרגע הזה, לנינו כבר אין שותפים להובלה, אבל הוא יודע איזה מפלץ רודף אחריו ולא מפסיק ללחוץ במשך 2 ההקפות שנותרו. MVP רודף ומנסה לצמצם את הפער שנע בין 30-24 שניות מנינו, אך ללא הצלחה, והוא מסיים במקום השני והמכובד מאד. לא נותר לנו אלא לפנטז על תחרות כזו שבה הוא לא יפול וילחץ את נינו ממש עד הסוף, אולי סוף סוף יוכתר מאתגר אמיתי לדומיננטיות? בגילו הצעיר זה ביצוע פנטסטי.

בקרב על המקום השלישי שהתפנה בטרם עת מנצח אנטון קופר האוסטרלי, שזוהי שנתו המעשית הראשונה בבוגרים לאחר ששנה שעברה נעדר ממרבית העונה עקב פציעה.

דויד ואלרו מסיים רביעי ומראה שהמקום השני משבוע שעבר לא היה במקרה ושהשנה הוא הולך להיות דומיננטי על הפודיומים.

במקום החמישי מסיים מקסים ‘הסובל’ מארוט שמראה התקדמות יפה בשנים האחרונות.

תוצאות:

  1. Nino Schurter – 1:33:38
  2. Mathieu van der Poel – + 0:00:26
  3. Anton Cooper – + 0:00:49
  4. David Valero Serrano – + 0:01:00
  5. Maxime Marotte – + 0:01:28

מסקנות

  1. MVP – תראו, זה נכון שהוא לא ניצח את התחרות ולא באמת ידוע אם הוא ימשיך להתמיד ולהתחרות ב-XCO בעונות הבאות או בעונה הנוכחית בכלל, אבל לשם שינוי מצאנו מישהו שמכניס קצת אקשן, קצת גיוון למקצה הגברים. זה לא ששאר הרוכבים משעממים או לא מנסים להתמודד עם המכונה ‘נינו שורטר’, הם פשוט לא מצליחים, פיזית, לעמוד ביכולות שלו. סוף סוף מישהו גרם לנינו להוציא את המיץ ‘על אמת’, ולפרוס את הקלפים יותר מוקדם מהצפוי. כל זה כמובן נכון למסלול שהוא יחסית פשוט, ולא מאד טכני. אולי במסלול קשה יותר כמו מונט סיינט אן הפערים בין השניים יגדלו? מצד שני MVP על מהמקום ה-89 ל-8 במסלול טכני מאד בשבוע שעבר.
  1. נינו שרטר – סתם עוד שבוע שגרתי בו קיבלנו עוד הוכחה, בנלית כבר, שהרוכב הזה מצטיין בהכל – עליות חדות, ירידות מדורדרות. הרוכב המושלם. בניגוד לקטגורית הנשים שבה רוכבת קטנה ודקה כבשה בסופו של יום את המסלול כי פיזית, המבנה שלה מקל עליה במסלול מהסוג הזה, לנינו זה לא משנה: כל סוג של מסלול מתקבל בברכה.

MVDP תחזור!!

Fullscreen capture 01062017 054435

ישראלים 

עילית בוגרים: שלומי מזנק מהמקום ה-47 לאחר התחרות בצ’כיה בשבוע שעבר. לצערנו הוא מורד עקב חוק ה-80% ומסיים במקום ה-69 מתוך 120 רוכבים שסיימו, כאשר 66 מתוכם מסיימים את המרחק המלא – האחרון שבהם ב- 11:22 דקות מהמנצח. הוא מעדכן שהוא החל חזק אבל לא הצליח לשמור על המהירות ככל שהמירוץ התמשך. העונה בהחלט לא התחילה כפי שהיה רוצה שתתחיל, בעיקר אחרי התוצאות הטובות שהביא בשנה שעברה, אז סיים באופן כמעט גורף באזור ה-40 (השיא היה מקום 34 בקנדה, כ-8:41 מהמוביל).

ביום שישי תתקיים אליפות ישראל – נקווה שתהייה תחרות בכלל ושהרוכבים הצעירים שרעבים לחולצת הדגל יתנו פייט, אם כי בארץ לא קשה לתת תחזית לגבי המנצח. חיימי אולי לא בשיאו מול הדבוקה העולמית כרגע, אבל בישראל הוא עדיין הרוכב המוביל.

תוצאות ה-U23: גיא זסלר וגיא לשם מסיימים את המרחק המלא של התחרות, ואורי לאונציני מורד בחוק ה-80%. המנצח השבוע הוא נדיר קולדאני (Nadir Colledani) האיטלקי שמסיים אך התחרות בזמן של 1:24:06.

  1. גיא זסלר – 0:08:38+
  2. גיא לשם – 0:10:39+
  3. אורי לאונציני.

התחרות הבאה – בעוד חודש באנדורה

יש לנו עוד כחודש עד לתחרות הבאה שתתקיים באנדורה: במסלול המשלב עליות ארוכות וירידות טכניות – מעין שילוב של שתי התחרויות האחרונות.

יהיה מעניין לראות האם מת’יו ואן דר פול יחזור לסיבוב נוסף, כנראה שזה תלוי בלוח התחרויות שלו – ההתמקדות העיקרית שלו העונה היא ליגת הסייקלוקרוס שמתקיימת בחורף. בנשים יולנדה נף נוטלת את חולצת מובילת הסבב מלנגווד, האם היא תזכה לשמור אותה? או שמא לנגווד תחזור מלאת מוטיבציה לאחר סיבוב שני מאכזב? כל זאת ועוד יתגלה בסוף השבוע הראשון של יולי -3/7/17.

בינתיים יש לנו את אליפות ישראל באופני הרים בשישי הקרוב ובראשון שלאחריו (4/6/17), התחרות השניה בסבב הדאון היל העולמי. 

מאת: יואב גריבי