Cannondale היא חברה ייחודית. היא מאז ומעולם לא נכנעה לקונבנציות, מוסכמות, או עשתה דברים ומוצרים כמו כולם. הרשימה ארוכה: היא הבינה שה BB צר מדי והמציאה את ה BB30 כדי לשפר קשיחות צדית, היא חשבה אחרת על בולמים קדמיים והתוצאה היא הלפטי, והיא ממשיכה לספק את האופניים שלה עם הקראנק הקל, קשיח וייעודי שלה לאופני הכביש, ויש עוד הרבה דוגמאות ליציאות המיוחדות שלה.

במסגרת כתבת המבחן שפרסמנו לאחרונה ל Cannondale SuperSix Evo Disk דיברנו עם נציג החברה על הגישה שלהם לנושא שלדות הכביש האווירודינמיות.

מאת: גיאחה

020

גישה אחרת לחלוקת הדגמים באופני כביש

בשנים האחרונות קנונדייל מציגה אלטרנטיבה לתפיסה הרווחת שצריך אופני כביש אווירודינמיים. בזמן שכל היצרנים הולכים ומשיקים דגמים ייעודיים למישורים וספרינטרים, המאופיינים בהצבת האווירודינמיות בראש סולם העדיפויות, קנונדייל בחרה שלא ללכת בכיוון הזה. במקום זאת, היא ביצעה שורה של שיפורים לדגם הכביש והעליות הקליל שלה כך שיכילו אלמנטים אווירודינמיים: היא דיקקה את המזלג, הוסיפה אלמנטים הלקוחים מפרופילי צינורות אווירודינמיים קטומים מאחור, אם כי בצורה עדינה מאוד, והורידה את בקבוקי המים נמוך ובצורה כזו שבקבוק ראשון מול הרוח מסתיר טוב יותר את השני, ושניהם נמצאים באיזור המערבולות של הגלגלים.

לאחרונה נכנסו אלינו למבחן ה SuperSix Evo Disk של Cannondale ורצינו להבין ממקור ראשון את התפיסה והסיבות לעניין הזה, אז יצרתי קשר עם מנהל השיווק העולמי של אופני הכביש של Cannondale, שביחד עם מנהלי המוצר השיב לי על השאלות.

בעיני, זו שיחה מעניינת מאוד על המגמות, התפיסות המקובלות ועל המאתגרים אותן. האם רוכבים רבים מיהרו מדי לקנות את הסיפור האווירודינמי? ומה המחיר שהם משלמים? מה הכיוון הנכון לעולם הכביש – ואיך צריכים להיראות אופני מירוץ תחרותיים? על כך ועוד – בראיון עם ג’יימס ללונד (James LaLonde) מקנונדייל.

מה הפילוסופיה שלכם לגבי סגמנט האופניים האווירודינמיים לעומת אופני העליות\אולראונד?

ג’יימס ללונד: “המציאות היא שהרבה מפרויקטי אופני הכביש האווירודינמיים תוכננו כך שהאווירודינמיות היא התכונה החשובה ביותר, אולם מקריבים עבורה תכונות חשובות כמו נוחות, משקל, ואיכות הרכיבה (rideability). עם ה SuperSix EVO רצינו לשפר הרבה אספקטים במודל הקודם, כולל משקל, קשיחות, נוחות ואווירודינמיות. רצינו לדחוף את כל התכונות האלה כמה שאפשר, אבל לשמור על האיזון החשוב שבו אף מרכיב בפני עצמו לא פוגם במרכיבים האחרים. הם כולם צריכים לעבוד בצורה הרמונית באופניים כיחידה אחת.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

 

מהם התוספות האווירודינמיות שהוספתם ל SuperSix Evo?

ביצענו תכנון מחדש מחדש של השלדה בצורה מלאה, והינדסנו תכונות אווירודינמיות עדינות ופרופילים בנקודות מפתח של השלדה כדי להוריד את הגרר, ולשפר את היעילות הכללית של האופניים.

בממוצע ה EVO החדשים מייצרים 60גר’ פחות גרר ומציעים שיפור של 6 וואטים על המודל הקודם. החלק העליון של תומכות האוכף, צינור הכיסא, הצינור התחתון ורגלי המזלג כולם בעלי פרופיל קטום, שמשפר את זרימת האוויר ומייצר פחות גרר.

בנוסף מיקמנו את הבקבוקים נמוך יותר וחסכנו בכך עוד 1.5 וואט.

003

האם אתה חושב שהסגמנט האווירודינמי מיותר? מספק גישה שגויה?

לא, לא בהכרח. אנחנו חושבים שאופניים אווירודינמיים מספקים צורך, אבל לעתים קרובות הם עושים את זה על חשבון תכונות אחרות כמו משקל ונוחות. אופני כביש אווירודינמיים הם בד”כ מוגבלים ביחס לאופני all around לכביש, אבל לחלק מהרוכבים ולחלק מהמקצוענים הם יכולים להיות אופציה טובה.

כמה יותר אווירודינמיים הם ה SuperSix Evo בהשוואה לדגמים מתחרים מקטגורית ה All Around?

לא עשינו השוואת ראש בראש נגד המתחרים שלנו במנהרת רוח, אבל עם ה Evo והחזית היעילה שלה מול הרוח, והנגיעות העדינות בפרופילים, אנחנו מעריכים שההשוואה תהייה בהחלט לטובת ה SuperSix Evo.

ג'יימס ללונד על אופניים מיוחדים אחרים של החברה: אופני הגראבל עם הלפטי: Slate

ג’יימס ללונד על אופניים מיוחדים אחרים של החברה: אופני הגראבל עם הלפטי: Slate

אז אם מישהו מחפש אופניים אווירודינמיים – האם אתם אומרים שה EVO יכולים להתחרות בדגמים המוכרים בסגמנט האווירודנימי (כמו פרופל, מדון וכו’)?

ה EVO לא נחשבים אופני “איירו” לכביש אז אנחנו לא משווים את התכונות האווירודינמיות שלהם לאלה של אופניים שתוכננו במיוחד לשם כך בקטגורית הכביש האווירודינמית. אם מישהו מחפש לרכוש אופני All Around חדשים, והם משווים את ה EVO למתחרים, נכון יהיה יותר להשוותם לטרק אמונדה, או לטארמק, ושם הם ימצאו כמה תכונות אטרקטיביות מאוד ל EVO ביחס למשקל, נוחות, קשיחות ותכונות אווירודינמיות – שלדעתנו צריכות לגרום להעדפת רכישת ה EVO.

cannondale-evo-disk-%d7%90%d7%95%d7%a8-%d7%93%d7%99%d7%99%d7%9f

אופניים אווירודינמיים מוכרים… אנחנו בטוחים שיש עליכם לחץ לספק מוצר כזה. אתם לא מוטרדים מאובדן נתחי שוק?

אנחנו תמיד מחפשים דרכים מקוריות, חדשניות לשפר ביצועים ואווירודינמיות היא בהחלט שדה מחקר שהמהנדסים שלנו עוסקים בו.

מה התחזית שלך לתעשייה? האם החלוקה ל 3 קטגוריות באופני כביש (נוחות, אולראונד, איירו) תשמר? האם שחקנים אחרים יהפכו גם הם את אופני הטיפוס שלהם ליותר אווירודינמיים? האם אתם תוסיפו שלדה אווירודינמית ללין המוצרים שלכם?

כל עוד הקטגוריה ממשיכה לצמוח, אני מעריך שמותגים אחרים ימשיכו לפתח את אופני הכביש האווירודינמיים שלהם, וימשיכו לספק את החלוקה המשולשת הזו של דגמי הכביש.

למרות שאופני כביש אווירודינמיים הם קטגוריה חדשה, והם משכנעים הרבה קונים, יש עדיין דרישה חזקה מהרוכבים לאופניים שהם גם קלים, גם נוחים, גם קשיחים מספיק, וגם נותנים איזה היבט אווירודינמי בלי להחשב “אופני כביש אווירודינמיים”.

בנוסף – אנחנו רואים עלייה משמעותית בעניין באופני כביש שמותחים את גבולות ההגדרה המסורתיות של “כביש”: אופניים עם צמיגים רחבים, טווח הילוכים רחב יותר, שהם בעלי יכולות בסוגי דרך וקרקע מגוונים.

037

סיכום: הפרשנות שלי

כבוחן מוצרים – אני חושב שהכיוון שהם לקחו ל EVO הוא מעולה – הטיפול בפרופילי הצינורות והחזית כך שישפרו את התכונות האווירודינמיות מבלי לשלם מחיר בנוחות, קשיחות, יכולת טיפוס וחוויה כוללת הוא הכיוון הנכון לקטגורית הקשיחות משקל.

כמנהל מוצרים ואיש שיווק – אני חושב שההחלטה שלהם שגויה. יש לא מעט רוכבים שמעדיפים את הקטגוריה הזו, והיא מדברת אליהם וקנונדייל היתה צריכה לתת מענה. למרות שאני אישית לא מתחבר לקטגוריה כרוכב כביש, הרי שכטריאתלט אני יכול להבין את הבסיס וההגיון לקטגוריה הזו: למרחקי אולטרא, לתחרויות איירונמן במתארים הרריים יותר, או לכאלה שרוצים מכונה אחת (ולא מחסן אופניים ספציפיים לכל תחרות) שתתאים גם לטריאתלון, אבל גם לרכיבות כביש מגוונות בלי האירובאר בסופ”ש זה פתרון לא רע.

כרוכב כביש – אני מתחבר בצורה מלאה לפילוסופיה של קנונדייל שהוצגה פה. יש כל כך הרבה דברים שאפשר לעשות כדי לשפר משמעותית את האווירודינמיות לפני שמקריבים את תכונות ה Rideability של האופניים: תנוחה מאוד נמוכה ויעילה מול הרוח, ביגוד הדוק מאוד, החלפה לכידון שטוח ואווירודינמי, שימוש בגלגלים מאוד מוצלחים ואווירודימיים, ובחורף גם קסדה אווירודינמית (אם כי בישראל בקיץ אני שם אוורור ומשקל בעדיפות גבוהה יותר). התאמות כאלה יעשו פלאים למהירות שלכם, אבל יאפשרו לשמור על חווית רכיבה טובה בהרבה מזו שנותנות רוב השלדות האווירודינמיות.

ההערכה שלי – דגם אווירודינמי לכביש עוד יגיע. מטבע הדברים לא קיבלנו בראיון את התשובה האם הם הולכים להשיק דגם אווירודינמי לכביש, אבל גם לא קיבלנו בתשובות האלה שום רמז לתפיסה סותרת מצדה של קנונדייל לתפיסת שלושת הסגמנטים, כך שאני לא אתפלא אם גם קנונדייל תשיק דגם כזה בקרוב. לפעמים הסיבות לאי השקה של דגם כזה הן לא תפיסה מסוימת, אלא כמות המשאבים ופרויקטי התכנון שחברה יכולה לעשות בו זמנית, שמאלצת אותה לתעדף אחרת. המגמה החשובה יותר ליצרנים האמריקאיים כעת היא כנראה דווקא הכביש-גראבל.

לשימושי האישי – לצרכי רכיבות כביש מגוונות, אני אמשיך לבחור לעצמי אופניים מהקטגוריה של ה All Around – זו של ה Cannondale SuperSix Evo או אולי אפילו את הדגם הזה ממש.

מאת: גיאחה