לא יאומן וגם די מסוכן, אבל פיליפ ז’ילבר עם קרע בכליה, המשיך את קמפיין האביב שלו עם עוד ניצחון, הפעם בארדנים במירוץ אמסטל גולד ביום ראשון האחרון. ז’ילבר נפל כ-130 קילומטרים לסיום, עלה על האופנים ובהמשך גם על הפודיום. לאחר הטקס חש כאבי גב ובבדיקה התברר כי יש לו קרע באחת הכליות! הפציעה גרמה לו להעדר מהפלש וולון ביום רביעי האחרון ולהשאיר את הבמה לוולוורדה הבלתי נגמר. ביום ראשון הקרוב ייעדר גם מהמונומנט של ליאז’-בסטון-ליאז’ שיסגור שבוע קלאסי בארדנים.

כתב: יניב שור
תמונות: ASO

image03אמסטל גולד, יום ראשון שעבר 16 באפריל

מירוץ הגבעות של אמסטל גולד היה הראשון בסדרה של 3 מירוצים באותו שבוע בארדנים. בשנים האחרונות המירוץ לא התעלה לרמה גבוהה והמארגנים השנה החליטו לשנות את המסלול באופן משמעותי כדי לעודד בריחות מוקדמות יותר. אם לשפוט לפי מהלך המירוץ – זה הצליח בגדול.

במשך שנים המירוץ בן 260 הקילומטרים כלל מעל 30 גבעות קצרות והסתיים בקאוברג. לפעמים הסיום נקבע ממש בסוף העליה ולפעמים כ-2 קילומטרים אחריה אבל התוצאה הייתה זהה – מירוץ צמוד שמנוהל כולו מול ההגעה המשותפת לרגלי העלייה האחרונה. עם כל הכבוד לקילומטר של סבל וכוח מתפרץ (7.5%), זה לא החזיק מספיק עניין עבור מירוץ חד יומי.

השנה החליטו המארגנים להרחיק את הקאוברג ל-16 קילומטרים לסיום ויצרו רצף של עליות אחרות שמתחיל כ-40 קילומטרים לסיום. הציפיה הייתה למהלכים טקטיים מוקדמים יותר ואכן אלו קרו בדיוק כמתוכנן. התקפה של ז’ילבר פירקה את המירוץ לגורמים.

image00מהלך המרוץ

את המהלך עשה ז’ילבר 39 קילומטרים לסיום עם קרע בכיליה (ללא ידיעתו כמובן), פציעה שיכולה להיות סכנת חיים או סתם להוציא מאיזון את רמות המלחים בגוף. למזלו של המנצח, זה כנראה היה קרע קטן. ההתקפה של ז’ילבר משכה קדימה מספר רוכבים חזקים ויצרה גם קבוצת רדיפה איכותית מאחור.

 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

 

המפסידים העיקריים מההתקפה היו BMC. ואן אברמט נתקע ברדיפה ולא היה לו רוכב מלפנים (ז”א – חייב לרדוף). מוביסטאר היו נראים מצוין בשלב הזה – יון איזגור מלפנים ווולוורדה מאחור יושב על ואן אברמט. סקיי עם סרג’יו הנו מקדימה וקוויטובסקי מאחור. גם לקוויקסטפ של ז’ילבר עצמו היה ייצוג מאחור וכך התחיל משחק רדיפה של שתי קבוצות קטנות עם הרבה אינטרסים סותרים. עם 28 קילומטרים לסיום קוויטובסקי מנצל את הסיטואציה ומצליח לדלג לקבוצה של ז’ילבר מלפנים.  

כשהפלטון מתקרב לקבוצת בריחה לכדי 30 שניות זה בדרך כלל סוף הסיפור. כמה לחיצות אחרונות בשביל המצלמות וזהו. אבל במקרה הזה הפער הגיע ל-9 שניות וכמעט נסגר, אבל בכל זאת נשמר. בכל פעם שקבוצת הרדיפה התחילה להתקרב לראש המירוץ ואן אברמט איבד את הרצון להוביל את המתחרים שלו והפער נפתח מחדש.

 

ההכרעה

לקראת סוף המירוץ עם 6 קילומטרים לסיום היה זה שוב קוויטובסקי שניסה לנצל את המצב לטובתו. מנצח מילאן סאן רמו 2017 כבר עשה זאת בעבר כשהקאוברג היה קרוב לסיום וניצח. הפעם נאלץ להתקיף מוקדם יותר ורק ז’ילבר הצליח להישאר אתו. ואן אברמט ווולוורדה היו מעט מאחור ולא היו יכולים להיכנס למהלך הזה.

הדואה של קוויטובסקי וז’ילבר המשיך עד לקו. קוויטובסקי שוב התקיף והצליח לפתוח פער משמעותי שהיה שובר מנטלית הרבה רוכבים חזקים אבל לא את פיליפ ז’ילבר. במפגן של כוח וקור רוח הוא חזר לגלגל של קוויטובסקי שנגמר לו האוויר 50 מטרים לסיום וזה הספיק. קוויטובסקי סיכם יפה ופרגן “עשיתי הכל נכון, אבל הרוכב החזק ביותר היום ניצח”.

ז’ילבר מבחינתו המשיך מסע מדהים ולא צפוי עם ניצחון בפלנדריה ובאמסטל גולד. חבל שנפצע, אולי היה יכול להשלים סוויפ של שלושת המירוצים בארדנים כפי שעשה לפני חמש שנים.

ז'ילברפלש וולון – יום רביעי שעבר, 19 באפריל

בשנים האחרונות הפלש וולון מנוהל בסגנון כולם מול וולוורדה. בדרך כלל זה לא מצליח והספרדי המצוין עושה זאת שוב ושוב. העליה המסיימת, ה”מור דה הוי” כנראה מתאימה ליכולות שלו כמו כפפה, גם מטפס, גם ספרינטר. ז’וליאן אלאפיליפ שהיה היחיד שהתקרב אליו בשנה שעברה נאלץ לוותר על המירוץ וימקד את המאמצים שלו בטור.

 

מהלך המרוץ

קבוצת הבריחה עוד נראתה טוב כ-60 קילומטרים לסיום אבל נחלשה אחר כך. בראש המירוץ התייצב דה-מרקי של BMC ברכיבה אמיצה אבל ללא סיכוי של ממש. כ-25 קילומטרים לסיום הצליח בוב יונגלס המצוין לגשר לדה-מרקי ולרגע היה נראה שאולי הניצחון של וולוורדה בורח מהידיים. יונגלס רק בן 24 אבל הוא כבר רוכב ענק וקטף לא מעט תארים בשנתיים האחרונות. מעבר להצלחה במירוצים הוא גם רוכב נג”ש מצוין וזו קומבינציה די מאיימת במירוץ כמו פלש וולון. השניים שיתפו פעולה לאורך כמה קילומטרים ואז יונגלס יצא לסולו שנגמר רק 500 מטרים לסיום ומשקף ניהול מרוץ מצוין של מוביסטאר.

image05המהלך המכריע, עם הרבה סבלנות

וולוורדה עם ניצחון חמישי במירוץ עשה בדיוק את מה שציפו ממנו. מוביסטאר שמה אותו במקום הנכון וברגע הנכון. הספרינט על המור דה הוי דורש גם תזמון וסבלנות, יציאה מוקדמת מדי משמעותה להישרף באמצע, אפילו אם מדובר ב-200 מטר לסיום כמו שניתן לראות בסרטון (הרוכב של FDJ, הגיע בסוף רק שמיני!). וולוורדה עשה את זה נכון כל כך הרבה פעמים וגם הפעם לא נכשל. זה אפילו לא היה ספרינט צמוד, הוא פשוט הכריע אותו באופן מוחלט. במקום השני הגיע דן מרטין שיכול להפריע לוולוורדה גם ביום ראשון.

image01ליאז’ בסטון ליאז’ – יום ראשון הקרוב, 23 באפריל

עכשיו הכל מוכן למונומנט ולמירוץ החשוב ביותר בשבוע הזה, מירוץ שנערך מאז 1892!! ללא ז’ילבר ואלאפיליפ יכול להיות שוולוורדה יעשה זאת שוב, למרות שהעליה לסיום פחות תלולה ולכן פחות מתאימה לו. לרעתו של וולוורדה העובדה שביחד עם המתחרים נעלמת גם העזרה והמחויבות של הקבוצות שלהם, ולמוביסטאר תהיה הרבה יותר עבודה לשלוט במירוץ. בהחלט יכול להיות שנראה ביום ראשון מירוץ אופורטוניסטי – זאת אומרת מירוץ הרבה פחות מאורגן ורוכבים שמתקיפים ללא הכרה והרבה כדי שבסוף משהו יתפוס. זה בדיוק מה שקרה בשנה שעברה בה ניצח וואט פואלס. בסרטון המצוין של “How the race was wone” אפשר לראות עד כמה המירוץ הזה קשוח ולא צפוי. מזג האוויר הקשה ממנו “נהנו” הרוכבים בשנה שעברה היה גם הוא גורם מכריע.

 

הפרופיל

כבישים צרים, גבעות, גבעות, ועוד גבעות חלקן מכוסות ריצוף (אבל לא מהסוג האכזרי של פריז רובה). בתוך 20 הקילומטרים האחרונים שתי עליות יותר משמעותית. אחרי העליה השנייה לסיינט ניקולאס יש ירידה קצרה ומישור מג’עג’ע עד לסיום. הקילומטר האחרון מספק גם הוא אתגר משמעותי והכל יכול להתהפך ממש בסוף המירוץ עם עלייה של 80 מטרים על פני קילומטר ומשהו וקהל של אלפים שמטריף את הרוכבים.

shor 1

shor2הרוכבים שיכולים לעשות את זה:

  • וולוורדה כמובן. בן 36 אבל מי יהמר נגדו? למוביסטר יש גם את קרלוס בטנקור בתור תכנית מגירה.
  • דן מרטין שהיה כמעט ביום רביעי בפלש וולון.
  • גרג ואן אברמט. ללא ספק הרוכב החזק ביותר באביב השנה, ניצח בפריז רובה אבל עוד לא חיבר יכולת לניצחון בארדנים. לרשותו קבוצה מצוינת ב-BMC והוא יכול להצליח גם בלעדיהם.
  • מיקל קוויטובסקי. מנצח מילאן סן-רמו וכמעט באמסטל גולד.
  • רוי קוסטה ומייקל אלבסיני. הראו בשנה שעברה שהמסלול והאופי ההפכפך שלו מתאימים להם בול. אלבסיני ממש פספס את המהלך המכריע ב-2016 וינסה שוב השנה שלצידו באוריקה סיימון גראנס המצוין.
  • רומן ברדה. אחרי הטור של שנה שעברה סופרים אותו הרבה יותר.
  • טום דמולן עוד לא עשה הישג גדול בחד יומי, מגיע עם עזרה משמעותית של וורן ברגיל ב-Sunweb.
  • ואי אפשר בלי הימור פרוע: דוידה פורמולו של קנונדייל 🙂 כל כך הרבה פוטנציאל שמחכה לפרוע את השטרות. יכול להעזר ב(או להיות הפועל של) ריגוברטו אורן

 

image04

כתב: יניב שור
תמונות: ASO

מנוי חינם על מגזין BIKEPANEL – למידע נוסף