120 מ”מ, 27.5, עד 8000 ש”ח

בד”כ, כששואלים מה הסכום המינימלי לקניית אופני שיכוך כפול, נכוון את המתייעצים לסביבות ה 8000 שקלים, ומתחת ל 6000 כבר נמליץ לרכוש זנב קשיח. אז זה מעניין ונוגע לתקציב של רוכבים רבים – בסכום הזה אפשר לקבל סדרות ממותגות של שימנו, בולמים מהשחקנים המובילים, וחווית רכיבה אמיתית שמתאימה לסינגלים.

מאת: גיאחה, בסיוע מאור רביב ועופר עברי
צילום: עופר עברי

image001

מבחן איכותי כמו שאנחנו אוהבים לעשות בבייקפאנל מתחיל בהשוואה, ורצוי גם ביותר מבוחן אחד. הפעם במרכז הבמה: ה Giant Stance – אופני שיכוך הכפול והירוק של Giant, אותם בדקנו לצד מרידה One Twenty, ובמקביל היו עוד אופניים מקטגוריה מעט אחרת של גלגלי 29 אבל לא מאוד רחוקה במחיר: BH Lynx 4.8 7.5. על הזוגות האלה רכבו ותרמו לכתבות לפחות שלושה רוכבים: עופר עברי, מאור רביב ואני.

(אגב, עשינו בעבר גם סדרה על אופני זנב קשיח עד 4000 ש”ח: הנה כתבת המבוא והקנונדייל, הפרק של KTM, הפרק של ברגמונט, והכתבה על ה Trek).

רוצים עוד כתבות מעניינות על אופניים? אלפים כבר מקבלים למייל:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

שיטת המבחן

ביקשנו מכמה יבואנים דגמים סביב ה 8000 ש”ח וקיבלנו שלושה. די מהר הבנו שה BH שהגיע עם גלגלי 29 ותג מחיר של 1000 ש”ח יותר מהאחרים, נמצאים בקבוצה אחרת משני הזוגות האחרים במבחן: ה Giant Stance הירוקים וה Merida 1:20 השחורים. המרידה והג’יאנט דומים מאוד במחיר – סביב 8000 ש”ח, שניהם עם גלגלי 27.5, שיכוך כפול והם הרגישו כמו צמד מתחרים ישירים ממש זה בזה.

כל דגם יקבל כתבה משל עצמו, אולם בילינו על שלושתם די במקביל, מה שאפשר לנו לחדד את התובנות ולהרגיש הבדלים, שרק רכיבה גב אל גב על זוגות קרובים (אך בהחלט לא זהים) מאפשרת. על האופניים רכבו עופר עברי, מאור רביב, וגיאחה. האינפוטים ששלושתינו הכנסנו מעניינים כי הם אפשרו להפחית מההטיה האישית שיש בכל מבחן להעדפות וטעמי הבוחן הספציפי. הם הזכירו לנו שוב שצריך להיות זהירים בניסוחים וברמת הפסקנות – אין לנו בעיה לאמר את דעתנו, רק ששוב נוכחנו שאנשים שונים הם בעלי טעם והעדפות שונים זה מזה. באמת חשוב לזכור: מבחן אופנים זה לא מדע מדויק!

image003

סטייל, עיצוב ושלדה

עם אלומיניום מעוצב ומטופל הייטב, האופניים נראים טוב ויש להם איזון יפה לאורך השלדה בעיצוב שהוא סוג של קלאסי כבר באופני הרים – ולמעשה במבט צד מהיר שני הזוגות במבחן היו דומים למדי זה לזה. הצינור העליון המכופף לו מעל לקראנק עבור מרווח עמידה, ומתרומם קלות אל מפגש צינור האוכף. המשולש האחורי המתחבר לבולם אנכי המעוגן באיזור הציר המרכזי. תומכות השרשרת שפוגשות נדנדת מתלה טיפוסית מאוד המונחת אופקית במרכז צינור האוכף… מקורי זה לא – אלה שטנצים מוכרים וחוזרים על עצמם בהמון זוגות אופניים.

שלדת האלומיניום של ה Stance מכילה בתוכה טריק: הם נראים מאוד דומים ל Trance של Giant, אולם הם שונים מאוד: לא רק במתלה 120 המילימטרים (לעומת 140 ב Trance) אלא גם בסוג המתלה: בניגוד לרוב דגמי Giant יש פה סינגל פיווט המתוייג בשם FlexPoint ולא את מתלה המאסטרו כפול החוליות של Giant. המתלה עושה שימוש בגמישות מכוונת של תומכות השרשרת והאוכף וחוסך נקודת ציר אחת מאחור – Flex Stays היא שיטה מקובלת להורדת משקל ומיסבים ועשו בה שימוש גם קנונדייל, KTM ועוד, אבל מעניין לראות שכאן זה באלומיניום ולא בקרבון.

מלפנים גישת ה Overdrive של Giant להוספת קשיחות באיזור צינור הראש: שמוסיפה לדברי החברה 15% בקשיחות של אותה נקודה, אבל מחייבת סטם תואם לרוחב הזה.

image005

אגב, גם המרידה במבחן נראו במבט תמים כמעט אותו דבר – גם הם בסינגל פיווט, אבל בחינה מדוקדקת יותר שלהם גילתה מתלה צף ואת נקודת המיסב-ציר הנוספת הזו ליד ציר הגלגל האחורי. לעומת המרידה Giant בחרה במתלה באמת פשוט יותר שמכיל פחות מיסבים, מה שאומר פחות תחזוקה, פחות בעיות, וסיכוי לשימור איכות המתלה לאורך יותר זמן. החסרון פה הוא מעט פחות אקטיביות במעקב הקרקע על ידי הגלגל.

בסה”כ בעיצוב הזה אי אפשר לטעות, למעט אם אתם לא חובבים של ירוק, אבל אנחנו ב BIKEPANEL בהחלט אוהבים ירוק (במיוחד בשילוב צהוב ושחור…).

image007

גיאומטריה

הגיאומטריה הרגישה XC למדי, אבל לא יותר מדי. מדובר באופניים שיהיו נוחים לרכיבה גם בסינגלים וגם בדרכי 4×4. משום מה נתוני ה Stack וה Reach לא מסופקים בטבלה של Giant. מה שכן ניתן לראות זה זווית ראש מתונה מאוד של 68 מעלות בכל גדלי השלדה, שממש הורגשה במבחן ביחס לאחרים ויצרה בטחון במקטעים טכניים.

לכך נוסף Chain Stay (תומכות השרשרת – הצינורות המקבילים לשרשרת בין ציר הגלגל לציר המרכזי) של 43.4 ס”מ ובסיס גלגלים של 113 ס”מ (למדיום) שניהם קצרים יותר משל המרידה 1:20, ונתנו היגוי חי ומגיב, שאוזן על ידי היציבות שנתנו 68 המעלות של צינור הראש מלפנים. צינור הראש קצר יותר משל המרידה, ולכן בחוויה הכללית האופניים הרגישו מעט יותר מגיבים ומתאימים ל XC.

image009

פאן ושעשועים

אופניים לא קונים מטבלה. פאן והתאמה לרוכב אינם מתמצים בסדרות אבזור ומיקסום דילים במיקוח אינסופי עם חנות האופניים שלכם. אם יש משהו בולט אחד שלקחתי כלקח מהמבחן הזה הוא שאסור להיתקע על הטבלאות וצריך להרגיש, לחוש ולהתחבר.

שלושה רוכבים שונים רכבו על האופניים במבחן, ובצורה מאוד בולטת נוצרה חלוקה בין אלה שבאים מרכיבת שבילים לעומת זה שמגיע מרכיבת מרתון ו XC… החברה של השבילים (עופר עברי ומאור רביב) התחברו יותר למרידה היציבים יותר בעוד שחובב ה XC (גיאחה) העדיף את ה Giant הזריזים יותר. אין פה טוב יותר או פחות – יש פה מתאים לצרכים והעדפות שלכם ומתאים לצרכים והעדפות של אחרים. ה Giant מרגישים תגובתיים מאוד, אוהבים רכיבה עם שפת גוף מפותחת ורוכב עם שליטה. הם נותנים אנרגיה לרכיבה ומאוד כייפיים. בסשנים של הפאמפטרק נעלתי שני בולמים, ושיחקתי איתם בכיף מצד לצד ובמהירויות גבוהות שאפשרו השכבות. תענוג של גיאומטריה!

image017

גלגלי ה 27.5 בהחלט תמכו במשחקי גוף, קפיצות ושינויי כיוון – אני אוהב את האפשרות שיש בשוק לבחור בין 27.5 ל 29 וחושב שיש מקום לשתי האופציות האלה, כי הן מייצרות חוויות אחרות. אלה אולי לא הגלגלים המהירים ביותר שיש, אולם למי שרוצה רכיבת סינגלים ואופני טיולים כייפיים, זה היה מאוד מרענן עבורי לחזור מה 29 אל ה 27.5: גיליתי מחדש את חדוות ההיגוי והקלילות. אם עיקר הרכיבה שלי היה בסינגלים, ובמוד לא תחרותי – הייתי מעדיף את החוויה וההרגשה שנותנים גלגלי 27.5 על פני ה 29. לכן במיוחד בקבוצת המחירים הזו ולאופני 120 מ”מ יש פה התאמה והגיון.

בקטגורית הפאן והשעשועים – זה ידרוש מכם קצת יותר ריכוז בחציית אלמנטים טכניים היות ו 27.5 הוא גלגל מעט פחות סלחני לטעויות מה 29. כדי לסדר את זה החלק הקדמי נהנה מהשליטה המצוינת שמקנה זווית ראש מתונה של 68 מעלות, וזה מקל על חציית אלמנטים טכניים, גינות סלעים וכדומה. המתלה מאידך פחות מפנק מזה של המרידה במקטעי סלעים, אבל זה התגלה כיתרון בפרק הבא.

image019

מהירות ותחרותיות

למרות נקודת מוצא של משקל די גבוה (14.8 ק”ג), הן כולל והן של מערכת הגלגלים, החוויה היתה של תגובתיות מעולה וגיאומטריה מגיבה מאוד. בתור רוכב שמגיע ממרתון ו XC יותר מאשר מכיוון השבילים הרגשתי שאני מקבל מענה מצוין להעדפות שלי בקטע הרייסרי.

מבחינת מהירות אבסולוטית יש כבר הסכמה די רחבה בעולם האופניים שגלגלי 27.5 פחות מתאימים למרתון ו XC מגלגלי 29 – אבל היי, אם נינו שורטר (רוכב ה XCO המוביל בעולם) עובר השנה מ 27.5 ל 29, מי אנחנו שנתווכח. Giant מתמידה בינתיים בהעדפתה את הגלגלים האלה, וזה אחד הדברים שמבדלים אותה בענף. עבורי – זה תלוי בעיקר באופי החוויה והרכיבה שאתם רוצים. בקטגוריה של האופניים האלה המהירות האבסולוטית פחות חשובה – הכיף חשוב בהרבה.

image021

משקל מערכת הגלגלים השפיע והורגש בשינויי מהירות, יציאות לעמידה בעליות ובספרינטים, אבל הוא קיבל מענה ותמיכה ממתלה הרבה יותר קשיח משל המרידה, ומבולם שננעל טוב יותר והשאיר פחות נדנוד במצב הנעול (במרידה הבולם מגן על עצמו והשאיר מעט תנועה גם במצב הנעול. זה טוב מאוד לשמירת המנגנונים וחיי הבולם לאורך זמן, אבל בקטע של רייסריות זה מעט מפריע).

בשורה תחתונה – הרגשתי עם ה Giant מהיר יותר כי התנוחה, והחוויה הכוללת תמכו בזה בצורה מצוינת. אחת הרכיבות שהכי נהנתי בהן היא רכיבת הצילומים לסרט של ה Giant וקיבלתי בה אימון איכותי, שפשוט הוציא ממני אחלה מהירויות:

אבזור ותמורה

לפעמים נדמה לי שברמות המחיר האלה, שם המשחק הוא האבזור והתמורה. דווקא ברמות המחיר הגבוהות יותר (למרות שגם שם מנסים למקסם את התמורה לתקציב) הקנייה היא מעט יותר אמוציונאלית ומחוברת למותגים, בזמן שבקנייה של 8000 ש”ח מגיעים קונים לחנויות עם פחות מטען סימבולי – ולכן יכולים לעבור הרבה יותר בקלות ממותג למותג, מרשת אופניים אחת לרשת אחרת, והתחרות קשה. אבל האמת – זו גם טעות קשה כי בסופו של דבר השלדה היא הדבר הכי חשוב באופניים והגיאומטריה שלה משפיעה על החוויה יותר מהשאלה האם יש פה 27 או 30 הילוכים.

ברמת העובדות הטבלה לא משקרת – המפרט של ה-Giant היה נמוך משל ה-Merida (וגם משל ה BH), אבל ברמה המותגית Giant הצליחה למסד עצמה טוב יותר כמובילה ברמה העולמית, והיא נתפסת כשחקנית שווה לצד מותגים מערביים אחרים. Giant היא אופציה שווה לספשליזד, קנונדייל ו Trek גם ברמות המחיר הגבוהות ומוצרי הקצה, בעוד שמרידה עדיין נתפסת מעט מאחור.

image011

הם שקלו 14.8 (רטוב – עם פדלים, מחזיק בקבוק, חומר בגלגלים וכו’). בתוך המשקל הזה הגלגלים המורכבים (כמו שמורידים אותם מהאופניים – עם פנימיות החומר, הציר, הצמיגים, הקסטה, הדיסק וכו’) שקלו  5.7 ק”ג. לעומתם המרידה שקלו 14.3 קילו, עם מערכת גלגלים של 5.2 קילו – כלומר ההפרש הגיע דווקא מהמאסה המסתובבת שמרגישים יותר ברכיבה. בג’יאנט הגלגל הקדמי הגיע עם ציר 9 מ”מ מיושן יותר בעוד שבמרידה עם ציר 15. הצמיגים בשרניים, מעוררי בטחון בשטח – מקסיס Ardent המוצלחים לסינגלים בקיץ הישראלי ברוחב 2.25 ולדברי החנות עם wire כלומר לא מתאימים לטיובלס.

image013

האבזורים פשוטים אבל היו אמינים ותפקדו מצוין במבחן: המזלג הקדמי הוא RockShox 30 עם נעילה הרגיש מצוין.

לטובה במיוחד אני רוצה לציין את הבולם RockShox Monarch R שהגיע עליהם: לכאורה סדרה פשוטה, ללא מתג נעילה טיפוסי של רבע סיבוב וריבאונד מתחתיו, אבל עם חוגה עגולה ולא אופיינית לבולמים, שממש אהבתי להשתמש בה: היא אפשרה יותר דרגות בחירה בין פתוח לסגור מהמתגים הטיפוסיים יותר של “פתוח-או-סגור”, ומצאתי את עצמי מכוון בהושטת יד מהירה את רמת השיכוך לפי תנאי הדרך: בפאמפטרק נעילה מוחלטת, בדרכי עפר שלושה קליקים של פתיחה ממצב סגור, ובסינגלים פתוח לגמרי.

ההילוכים – Alivio של שימאנו עם 9 גלגלי שיניים מאחור (מורשת מהעבר לצד ציר ה 9 מ”מ מלפנים), והמעצורים גם הם שימאנו לא ממותג בסדרה שמית, עם ידיות לא מעודכנות בעיצובן – ארוכות מדי וללא זווית חדה לתפיסת האצבע באמצען – מתאימות לאחיזה עם שתי אצבעות ופחות נוחות לעצירה עם אצבע אחת בלבד. image015

Giant Stance – סיכום

בדיוק כמו שהופתענו לטובה מקטגורית ה”עד 4000″ בסדרה הקודמת, כך גם נהנו מאוד מהקטגוריה הזו: קיבלנו מענה לאבזור, מתלים וחוויה שתמכו ברכיבת סינגלים כייפית ומהנה. גלגלי ה 27.5 תמכו בזריזות ושליטה וקיבלנו אופניים מעולים לטיולים וחוויות רכיבה מגוונות. אז נכון – אפשר למקסם מעט יותר את טבלת האבזור, אבל מבחינתי המבחן הזה הוכיח שרשימת אבזור היא חלק קטן בתמורה ובהתאמה של אופניים לרוכב. אלה אופניים טובים ומתגמלים, ומקבלים פה אבזורים ושלדות שמסוגלים להתמודד עם כל מה שהסינגלים הזורמים יותר, עד טכניים למדי, ידרשו מהם. ה Giant הרגישו לי אישית טוב יותר מאופניים אחרים במבחן והתלבשו לי על התחושות מעולה בזכות גיאומטריה שאני אוהב.

מאת: גיאחה
צילם: עופר עברי

 

מבחן כניסה לשיכוך כפול - Giant Stance
השלם גדול מסך חלקיו!גיאומטריה משובחתמתלה יעיל ותחושת מהירותזווית ראש 68 מעלות
משקלתכולת האבזור
82%ציון BIKEPANEL
סקסאפיל ועיצוב80%
אבזור וחלקים80%
קטעי דיווש ועליות80%
ירידות80%
סיבובים ומשחקים90%
תמורה למחיר75%
X פקטור סוביקטיבי מהבוחן90%