חברת SRAM היתה חברת StartUp בשנת 1988 בה הציגה את ה-Grip Shift. לאחר מאבק משפטי מול שימנו, בו זכתה החברה, היא החלה לזכות ליותר ויותר הכרה לצד החברות הגדולות שהחלו לצייד יותר דגמים במערכת החדשה שהוסיפה בהמשך גם מעביר אחורי תואם במקום השימוש במעבירי שימנו. בהמשך מעבירי החברה תאמו רק את ה-Grip Shift.

בהמשך הדרך החברה פיתחה עוד מוצרים ובניהם גם שיפטרים מסוג triger הנפוצים יותר והמוכרים לנו כיום. כדי לקדם את הטריגרים זנחה החברה את קידום ה-Grip Shift. השיא היה כשהציגה את מערכת ה-2X10 בה לא היתה כלל אפשרות ל-Grip Shift אלא רק לטריגרים. צעד זה הכעיס רבים מנאמני SRAM אשר השתמשו אך ורק ב-Grip Shift. למרות שהחברה הורידה את הדחיפה של ה-Grip Shift, היא מעולם לא הפסיקה את יצורו. למעשה אין מוצר אחר מכל אלפי המוצרים שהחברה פיתחה במהלך שנותיה, המזוהה איתה יותר מאשר ה-Grip Shift.

2-IMG_4817_2

את ה-Grip Shift הראשון שלי “פגשתי” על אופני הקיבוץ של אישתי. כל-כך התלהבתי שהחלפתי את המערכת שלי ל-Grip Shift באופן מיידי. עם השנים עברתי אופניים ומערכות, אבל תמיד שמרתי פינה חמה ל-Grip Shift. לאחרונה החלפתי את אופני האישיים, וזה בשילוב עם העובדה ש SRAM הוציאו מחדש את ה-Grip Shift, הביא אותי אל קובי בסידן, יבואן SRAM לארץ הקודש להסביר לו את חשיבות השליחות והמטרה לשמה אני “חייב” את המערכת החדשה.

הגריפ-שיפט החדש של SRAM הוצג בתערוכת Sea Otter 2011  לאחר סידרת בדיקות מקיפה ביותר, הן במעבדה והן ע”י רוכבים מקצוענים המספונסרים ע”י החברה כולל זכייתו של Jaroslav Kulhavy באליפת העולם XC 2011. ה-Grip Shift מיועד לכל סוגי הרוכבים, מרוכבי XC ועד רוכבי DH. רוכבים מקצוענים מכל הקטגוריות השתמשו במערכת הקודמת ורבים מאוד עברו ועוברים למערכת החדשה מאז ניתנה להם האפשרות.

השיפטרים החדשים תוכננו לגמרי מהתחלה וכוללים כמה טכנולוגיות חדשות, כולל מערכת אינדקס מאלומיניום וקפיץ מתכת שטוח, טבעות ננעלות להידוק וקיבוע השיפטרים לכידון ושלושה מיסבי כדורים עליהם מסתובבים השיפטרים.

[youtube]http://youtu.be/ASx2YVZIZ5Y[/youtube]

שתי רמות

XO וזו שמעליה (יקרה יותר) – ה XX. יש שתי תצורות:  2X10, 3X10 ( הראשונה עם שלוש פלטות מקדימה והשניה עם שתיים). המעבירים מגיעים כקיט הכולל שני מעבירים – ימין ושמאל, שני גריפים, מובילים וכבלים.

רמת ה-XX מגיע עם כבלים ומוליכים של Gore Ride-On בעוד ה-XO עם מוליכים וכבלים סטנדרטיים. הבדל נוסף בין שתי הרמות הוא הכיסוי לפתח כבל העשוי קרבון בגרסת ה-XX ואלומיניום בגרסת ה-XO. למעט שני הבדלים אלו הסטים הם זהים.

משקל הסט ללא כבלים ומובילים הוא 280 גרם כאשר גרסת ה-XX שוקלת כמה גרמים בודדים פחות.

גירסת ה-XX מגיע בשחור בלבד עם טבעות הדוק כסופות בעוד גירסת ה-XO מגיע בשני צבעים. האחד שחור עם כיתוב לבן -אדום, או כסוף.1-gripshift_models

 


מפרט טכני וטכנולוגיה

כפי שאמרנו ב-SRAM החליטו לתכנן את הגרסה החדשה מהתחלה ולא להסתמך על הגירסה הקודמת. כך הם שיפרו את פעולת השיפטרים שהיא עכשיו חלקה קלילה ואמינה יותר גם לאורך שנים.

Speed Metal Shift Indexing – האינדקס בתוך השיפטרים עשוי כולו ממתכת עכשיו. המעביר הקדמי הוא בעל 3 או 2 קליקים\הילוכים, בהתאם לגירסה. השיפטר האחורי הוא בעל 10 קליקים\הילוכים. השיפטר האחורי שומר על מתח ודיוק בעזרת קפיץ המעביר האחורי כשמורידים הילוך, בעוד קפיץ סלילי פנימי שומר על מתח כשמעלים הילוך. שני הקפיצים דואגים לפעולה מדויקת וחלקה ללא קפיצת הילוכים לא רצויה.

Rolling Thunder Ball Bearing – השיפטרים מסתובבים על 3 שורות של 120 כדורים וכך פעולת השיפטרים היא קלה וחלקה. למרות שהמיסבים לא ניתנים להחלפה או טיפול, עדיין חלוקת העומס והתכנון מבטיחים שנים של פעולה תקינה וללא תקלות.

JAWS Lock-On Grips – זה חלק די מעניין. הגריפים מגיעים עם 4 שיניים המשתלבות בדיוק לתוך השיפטרים כדי ליצור יחידה אחת עם מעבר חלק בין השיפטר לגריפ. הגריפ מגיע עם טבעת הידוק לנעילת הגריפ מצד אחד, השיפטר מצוייד בטבעת הידוק מצד שני וכך ננעלים השיפטר והגריפ על הכידון. טבעת ההידוק של השיפטר גם שומרת שלוחית כיסוי הכבל לא תזוז.

דבר נוסף שהשילוב של הגריפים עם השיפטר יוצר זה אטימת השיפטר לפגעי הטבע, אבק ומים למען אריכות ימים של השיפטר. למי שלא רוצה להשתמש בגריפ המקורי, מסופקת טבעת אשר מתחברת לשיפטר במקום הגריפ כדי לאטום את השיפטר ולאפשר הרכבת הגריפ האהוב עליכם.

2-GripShift_Cutaway

אז איך כל זה על השביל ובסינגל?

כל מי שרכב או עדיין רוכב עם הדור הישן של Grip Shift ישים לב מייד לקלות התפעול ולדיוק. מהנדסי סראם הצליחו לייצר שיפטר קל מאוד להפעלה ובאותה עת לשמור על אינדקס ברור ומדויק בין כל הילוך.

הגריפ הקידמי הוא בעל קליק אחד לכל הילוך ולא 4 כפי שהיה בדגם הקודם, דבר שאפשר קיזוז המעביר הקידמי כדי למנוע חיכוך השרשרת במעביר. היתרון בתכנון החדש הוא שמספיק רבע סיבוב של השיפטר כדי להעביר את שני ההילוכים בתצורה של 3X10. כמובן שבתצורה של 2X10 אין את הבעיה של חיכוך השרשרת במעביר, וכך יוצא שמעבר בין ההילוכים מקדימה הוא מהיר וקל ומצריך רק תנועה קלה של מפרק כף-היד.

העברת הילוכים מאחור היא חלקה וקלה להפליא, יחד עם זאת ברורה ויש חיווי קולי של קליק ותחושה ברורה ביד שהעברתם הילוך. יתרון נוסף הוא היכולת להעביר את כל ההילוכים בבת אחת. העברת ההילוכים היא כה קלה שאין צורך לאחוז חזק את הגריפ ודי באגודל ואצבע מורה.

אם יש מגרעת בשימוש ב-Grip Shift היא העברת הילוכים תוך כדי לחיצה על הברקס. אישית אני בקושי רב מצליח למצוא מקומות בהם אני נדרש להעביר הילוכים תוך כדי לחיצה על הברקס. מצב זה הוא לרוב צורך לפצות על חוסר תכנון מראש, כמו בלימה תוך כדי סיבוב, או תוך כדי ירידה בלי הכנה של ההילוכים המתאימים מראש לקראת העליה הבאה. גם במקרים אלו העברת ההילוכים הקלה והמאוד מהירה מפצה על חיסרון זה.

לטעמי גם המראה הוא נקי יותר ותורם למראה יפה ופחות עמוס. איזור הקוקפיט הוא איזור רווי כבלים ועמוס וכל אפשרות למצצם או לנקות את האיזור הרי היא מבורכת:

1-IMG_4816

אני הרכבתי את הגריפ המקורי המגיע כחלק מהקיט. הגריפ והמעביר יוצר שטח אחיזה מאוד גדול. למעשה שטח האחיזה נשאר זהה אך הזזת טבעת ההדוק אל פנים הכידון מוסיפה עוד 8 מ”מ. סראם טוענים סידור זה משפיע פחות על המיסבים ושאר החלקים הפניים לעומת הסידור הקודם בוא טבעת ההדוק היתה חלק מהשיפטר עצמו. בכל מקרה מיקום הברקסים חייב להעשות ביתר תשומת לב. לאלו המשתמשים באצבע אחת תהיה פחות בעיה אך יש לציין שהחברה בסראם דוחפים את המעטפת לקצה. מצד שני אני מצאתי לזה יתרון.

בעלויות או ירידות טכניות אני אוחז בקצות הגריפ ומנצל את מלוא רוחב הכידון כדי לשמור על הקו אותו בחרתי בקלות ונוחות. בסינגלים מהירים ובמקומות בהם נדרשת ממני תגובתיות רבה ומהירה, אני אוחז את המעביר כמה שיותר פנימה למרכז הכידון וכך זוכה לזריזות רבה. מי שלא רוצה להשתמש בגריפ המקורי המגיע עם הקיט, יוכל לסגור את השיפטר עם טבעת המגיע עם הקיט ולהתאים את הגריפ הנוח לו. יש לשים לב לכיוון ומיקום הברקסים כדי לאפשר גישה נוחה מכל מצב עם האמה, האצבע המורה או שתיהן ביחד (שתי אצבעות יעוררו את חלחלת טהרני הטכניקה…). יש לציין לטובה במקרה זה את הידיות הארוכות יותר של ברקס ה-XX, או כל אחד מסדרת ה-Elixir, והמודולציה שלו מכל מצב.

טיפולים והחלפת כבלים

למעשה מלבד החלפת כבלים אין צורך בטיפול. החלפת הכבל היא למעשה פעולה מאוד פשוטה, משחררים את טבעת ההדוק של המעביר, מסירים את הכיסוי, מחליפים כבל ומחזירים את הכיסוי וטבעת ההידוק. 

 

לסיכום

ה- Grip Shift היא מערכת נהדרת המתאימה לכל הרוכבים וכל הסיגנונות. מ-DH דרך רוכבי AM או מרתוניסטים למרחקים בלתי הגיוניים ועד XC וכולל רוכבים מתחילים. המערכת כה נוחה שכל רוכב יוכל להינות ממנה. היא עובדת באופן אחיד וחלק ובהחלט מהווה חלופה נהדרת לשיטת הטריגרים החלופית המוצעת ע”י שאר החברות כולל SRAM.

עד היום נתקלתי רק ברוכב אחד שאמר לי שהמערכת לא הרגישה לו נוח ברכיבות אפיק או מרוצי מרתון ארוכים במיוחד כשהידיים עייפות. אני חייב להודות שאצלי זה בדיוק הפוך, הככל שהידיים עייפות יותר אני מרגיש שהשליטה שלי יחסית טובה יותר עם ה-Grip Shift לעומת האפשרויות האחרות.

לדעתי Grip Shift מסדרת XO עם מעבירים מסדרת X9 יתנו תמורה מדהימה ביותר, בעיקר עם המעביר האחורי החדש Type2. כך ניתן לקבל ביצועים של מערכות הרבה יותר יקרות במחיר שהוא הרבה יותר נמוך.

 

צילום: ירנין, יצרן
מאת: ירנין פלד