אחרי שבעה חודשים, סבב הXCO ושליטו הבלתי מעורער נינו שורטר חוזרים! לאחר עונה מרתקת בנשים ועונה שוברת שיאים בגברים (לסיקור התחרות האחרונה וסיכום הסבב), מתחילים בחגיגת XCO בדרום אפריקה. והסבב הראשון הזה סיפק סנסציה גדולה… 

מאת: יואב גריבי
צילום: רד בול

דרום אפריקה

הפעם בעיר סטלנבוש, המוכרת יותר כעיר המאחרת את הקייפ אפיק שיתקיים בשבוע הבא, מאשר לאחותה פיטרמריצבורג שאירחה את הסבב בשנים האחרונות. למעשה, הפעם האחרונה שהסבב ביקר בסטלנבוש היה ב-1999, בגביע ה-DH, וזוהי הפעם הראשונה שהמקום מארח את סבב ה-XC.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

אז מה חדש?

 

ספונסר – שנתיים לפני האולימפיאדה הצליח ה-UCI למצוא ספונסר רציני לסבב: מרצדס. נקווה שמכאן הענף הזה רק יגדל ויצמח.

Short track – השנה נוספה תחרות “שורט טרק” יום קודם- תחרות קצרה של 25 דקות על הקפה קצרצרה של 2 ק”מ. דפקי קצה, ספרינטים מרובים וסיר לחץ רציני לצופים. נזכיר שלפני מספר שנים נפתחה תחרות XCE – cross country eliminator, שהייתה בנויה כמעין תחרות פור-קרוס רק למטיבי ספרינטים. הענף לא ממש הצליח לתפוס, אז הוסיפו מחויבות: 16 הראשונים בשורט טראק יהיו 16 המזנקים הראשונים בתחרות ה-XCO ביום ראשון. זאת אומרת שאם אתה מוביל הסבב, אבל לא השתתפת בתחרות ביום שישי – תזנק מהמיקום ה-17.

קריינות בגרמנית – למי שזה עושה לו את זה (המעריצים של נינו בשוויץ, מרצדס בגרמניה… חפש את הכסף).

XCO

 

 

נשים

את קו הזינוק מעטרות כל הכוכבות הקבועות: אניקה לנגווד, מנצחת הסיבוב הראשון בסבב ב-3 השנים האחרונות, והמנצחת של “גביע השמש” בקפריסין מפברואר האחרון. גאן ריטה דלהה-פלטשה בעונה האחרונה שלה (בת 45, כבוד!), יולנדה נף שנפצעה בחודש האחרון ואנני לאסט, מנצחת תחרות בסבב משנה שעברה. חסרה לנו יאנה בלומוינה, אלופת הסבב הקודם, שנפצעה בתחילת השנה ומקווה לחזור לסיבוב הבא בגרמניה.

אופני הרים

את ההובלה לוקחות 2 המרסקות – פאולין פראנד פרבו ויולנדה נף. כזכור, שתי הרוכבות התרסקו קשות באחד מסבבי הCX האחרונים וגרמו לפציעה חמורה בעצם הבריח של יולנדה נף. לא שזה נראה כאילו זה מפריע לה במיוחד כרגע. את שלישיית ההובלה סוגרת לנגווד, שהיא איום מתמיד על המדרגה הגבוהה בפודיום.

טעות קטנה בטיפוס הראשון של היום ונף מאבדת את המובילות ונבלעת ע”י קבוצת הרדיפה שאחריהן.

נשים רוכבות

אניקה לנווד, אלופת דנמרק ורופאת שיניים מדופלמת, יודעת איך ואיפה להפעיל את הלחץ על אלופת העולם מ-2015 פאולין פרנד פרבו, ופותחת פער. אחריה דולקת אנה טאובר, אלופת הולנד ובת קבוצתה (אמריקן איגל) של יאנה בלומוינה, המנצחת הכללית של הסבב הקודם. מה בארט ברנטג’נס (מנהל הקבוצה והמנצח האולימפי הראשון ב XC) נותן לבנות הקבוצה שלו לאכול שם באמריקן איגל?

בואו נדבר קצת על כושר וחישובי פיקים בעונה

השנה, התחרות הראשונה בסבב ממוקמת כשבוע לפני הקייפ אפיק, מרתון אופני ההרים הפופולרי והקשה בעולם. חלק מהרוכבים שמשתתפים היום בסבב, יתחרו במטרה לנצח את התחרות בשבוע הבא. זה פיק שנמצא מספיק רחוק משיא העונה: ספטמבר באליפויות העולם. מעניין לראות האם הרוכבים שמתכוננים לאפיק יתנו תוצאות טובות יותר משל הרוכבים שמתייחסים לגביע העולם כתחרות ראשונה לעונה בלבד, והאם התוצאות שלהם ירדו משמעותית בסבב השני, בעוד כחודשיים.

בנוסף אליהם, ישנם מספר רוכבים שהשקיעו את תחילת העונה שלהם בהשקעה במרוצי סייקלוקרוס – יולנדה נף, פאולין פרנד פרבו, מת’יו ואן דר פול – כולם התחרו על הפודיום בעונת ה CX, כשהאחרון מנצח 6 מ-8 תחרויות בסבב הגביע העולמי (ו-32 מ-39 תחרויות בהן התחרה השנה). מעניין לראות כיצד ימשיכו את העונה אחרי תחילת עונה עמוסה ביותר.

רכיבת שטח

בתחרות

פרבו לא מוותרת וננעלת על הגלגל של לנגווד. טעות קטנה של הד”ר ופרבו מגשרת על המרווח ולוקחת את ההובלה. השתיים נושאות ונותנות, פעם לנגווד טועה, פעם פרבו נתקעת, אך תמיד הפערים נסגרים והשתיים צמודות מתמיד. 30 שניות אחריהן, כבר 4 הקפות, דולקת אנה טאובר, שבמקביל בורחת מיולנדה נף וקאתרין פנדרל, שכרגע רבות על המקום הרביעי והאהוב (מראה שאתה ממש חזק אבל לא צריך באמת להישאר לפודיום).

רוכבות
פרבו מכתיבה קצב רצחני ומנצלת סדרת טעויות של לנגווד העייפה בשביל לפתוח פער מרשים של 12 שניות על המקום השני. אבל לנגווד לא באה לכאן כדי לשחק אותה מסכנה – היא אלופת דנמרק, יש לה קייפ אפיק שלישי לנצח עוד שבוע והיא פ#%ינג רופאת שיניים! לנגווד מדליקה את מיכל הנייטרו שלה, שאותו היא הביאה במיוחד לכבוד הקייפ אפיק שבשבוע הבא, ומשתמשת רק בטיפ-טיפה. טיפ-טיפ-טיפונות של נייטרו דני משובח, כמעט כלום, ופוף – לנגווד עוברת את פרבו, פותחת פער של 14 שניות ונעלמת לה, שם בשקיעה האפריקאית.

דניתהבנות שבקרב על המקום הרביעי לומדות שיעור חשוב שלימד אותי ארד בכר בגן תמר- “שתיים רבות השלישית לוקחת”. בזמן שנף ופנדרל נלחמות ומתישות אחת את השניה, מגיחות מאחוריהן 2 רוכבות שחמות על שתי המקומות הנותרים בפודיום – וולשוובסקה, בת קבוצתה של נף, והלן גרובר הגרמניה. גרובר, וולשוובסקה ונף מתנתקות מפנדרל ומתחילות בסיר הלחץ אחת על השנייה. ראשונה נף, לוחצת לוחצת, אבל היא יוצאת מוקדם מדי והיא נגמרת, וולשוובסקה עוברת אותה ונותנת פוש אבל לא! בסוף זו הלן גרוברט שלוקחת את המקום הרביעי (והבדיחה היא למעשה עליה, כי על הפודיום של הוורלד קאפ עומדים חמשת המקומות הראשונים).

פוטופיניש

תוצאות:

  1. Annika Langvad: 01:33:14
  2. Pauline Ferrand Prevot: +00:13
  3. Anne Tauber: +00:34
  4. Helen Grobert: +01:15
  5. Maja Wloszczowska: +01:16

פודיום

גברים:

אז מה חדש?

    • Absolute Absalon – למרות “הפרישה”, אבסלון חוזר לעונה נוספת בסבב, והפעם בקב’ Absolute Absalon שבנויה סביבו. אחרי עונה לא מוצלחת אין ספק שאבסלון רוצה לחזור להיות רלוונטי יותר מתמיד. לצערנו לא נוכל לחזות באבסלון בביצועי שיא מאחר ומוקדם יותר השבוע הוא נפצע על המסלול ויזנק חבוש לתחרות.

 

  • MVDP – מי שעקב אחרי העונה הקודמת והסקירה המרתקת של דני אסקרוב על סצנת הסייקלוקרוס העולמית בוודאי כבר מכיר את ראשי התיבות של השם מת’יו ואן דר פול. אחרי שעשה לנינו שורטר צרות במספר מרוצים שנה שעברה, עונת סייקלו חלומית ומקום 3 מאכזב, התחייב ואן דר פול לעונה מלאה של תחרויות בסבב ה-XCO, כאשר הדגש העיקרי שלו הוא על מקצה הXCO באולימפיאדת טוקיו ב-2020.
  • The Kiwis – סאם גייז (Sam Gaze – תצחקו עכשיו כי בהמשך העונה עוד תשמעו את זה הרבה) ואנטון קופר (Anton Cooper) הניו זילנדים כבר רגילים למזג האוויר בכדור הדרומי. שניהם גם הביסו את שורטר בתחרות בגביע השוויצרי בשנה שעברה.

 

זינוק XCOאחרי זינוק מהיר והרבה לפני שהאבק התחיל לשקוע שני הניו זילנדים ונינו מנסים להתנתק מהדבוקה העיקרית שכוללת שמות כמו מקסים מורו, פלוריאן ווגל אלוף אירופה, מאת’יו ואן דר פול שחוזר אלינו לעונת XCO מלאה ועוד. עליהם לעבוד ביחד כדי לנסות ולנצח את הענק השוויצרי.

ברגע ששורטר מנטרל את ואן דר פול, הוא כבר מרגיש בטוח לתת לאחרים לשבת לו על הזנב, כל עוד הוא יכול להכתיב את הקצב הרצחני שלו ללא עוררין. אבל אם אפשר לתת למישהו אחר לרצוח, ולא לשאת באשמה אח”כ, אז למה לא? סם גייז עולה קדימה ומתחיל בהליך אלים מאד של ניעור מתחרים, עד כדי כך שהשניים (גייז ונינו) מתנתקים משאר המובילים ומשאירים להם מקום לשאוף אליו.

XCO

ואן דר פול – הפעם הוא סבל

יש משהו קצת לא מהעולם הזה בנינו שורטר – אתה רואה רוכבים במקומות ה-14,15, שהם רוכבים מהקרם דה לה קרם, חזקים איימים, שטובי הרוכבים בישראל לא מדגדגים להם את הבוהן הימנית – והם פשוט רוכבים לאט לעומת נינו. הם נראים כמו קדט במקצה העלית לידו. הרוכב הזה עד כדי כך ענק.

נינו מקפיץאבל אם יש מישהו שאוהב אתגרים, זה סם גייז הניו זילנדי – זוהי השנה הראשונה שלו בעילית גברים, כאשר בעונה האחרונה (בעודו עדיין בקטגורית הגיל של U23) הוא התחרה באופן מלא בקטגורית העילית, זכה בשנתיים האחרונות באליפות העולם בקטגוריה זו, ועכשיו נותן בראש לאלוף העולם המכהן. אחריהם רודפים הכישרון הפנומן,  ואן דר פול (שזינק 47 עקב ניקוד XCO נמוך והיה צריך לפלס דרכו אל 5 המובילים בהרבה מאמץ) ומקסים מארוט ‘הסובל’ הצרפתי. אנטון קופר, הקיווי השני במיקס, נותר במקום החמישי עם סכנה מתמדת להפסיד את הפודיום מקבוצת הרדיפה שאחריו.

נינו שורטר טסאחרי יותר מחצי תחרות, אנו מקבלים שידור חוזר של העונה הקודמת: נינו בפרונט יחד עם מתחרה מזדמן, אחריהם קבוצת רדיפה מפוררת. האם גם השנה נקבל תסריט זהה? בינתיים סאם גייז מספק את הסחורה – להחזיק עם נינו בעליות, זה כבר נעשה מספר פעמים, אבל הקיווי מצליח לא רק להחזיק אלא גם להכתיב קצב שמכניס את נינו ללחץ בירידות! עד היום הירידות הטכניות היו נחלתו של נינו בלבד, ואולי רק רוכב אחד היה מספיק מטורף (מתיאס פלוקיגר) בכדי לעמוד בקצב שלו בירידות. והכי מרשים? הוא לא נראה כאילו הוא חווה את 7 מדורי הגיהנום, אלא רוכב בשלווה ובקור רוח מלפנים יחד עם הרוכב היחיד שהשלים עונת world cup מושלמת.

3 הקפות לסיום ולחגיגה מצטרפת חולצה בצבעי כחול לבן ואדום. אבסלון…? לא, זה מקסים מארוט, אלוף צרפת הנוכחי ואחד מהרוכבים שירשו את מקומו של אבסלון לאחר שיפרוש. מארוט הצליח לגשר את הפער מואן דר פול ולהצטרף לזוג אלופי העולם. הוא מצליח להתלוות ב ON ו-OFF למובילים ולזנב בעקבותיהם.

בזמן הזה קארוד BMC מצליח לעקוף את קופר ולתפוס את המקום החמישי.


הקפה אחרונה ומלחמת הספרינטים מתחילה: נינו לא מצליח לשבור את גייז, לא בהתקפות בעליה ולא בקטעים הטכניים בירידות. ברגע שנפתח פער קטן שבקטנים, סאם גייז עולה על הפדלים וסוגר אותו כאילן הוא כלום.

מיד לאחר הפידזון מתחילים לטפס וסאם גייז תופס פיקוד ומתחיל להכניס את נינו ללחץ עם התקפות משלו. בכניסה לעליה אחרונה 2 המובילים מורידים קצב ובודקים מי יתקוף ראשון? מבטים ארוכים, הילוכים קלים ובום! סם גייז על הפדלים, מייצר וואטים בהספק של מכונית קטנה, אחריו דולק אלוף העולם. פיצול קטן בשביל ונינו מנסה לעקוף אבל גייז לא יתן לזה לקרות, הוא מאיץ מייד ולוקח את הפיקוד מחדש.  

נינו כבר לא משחק עם הטרף שלו. הוא בלחץ – ואת זה לא ראינו הרבה זמן: הוא מנסה את הקווים הקצרים בירידה הטכנית שממוקמת כ-200 מ’ מקו הסיום, מנסה למצוא פרצה בהגנה של הענק הניו זילנדי. 150 מטר לסיום ואנו מגיעים לספרינט סיום – מי יקח?

צפו בספרינט ב-1:18


סאם גייז עולה ראשון על הגשר, מאחריו נינו. בירידה גייז ממשיך להאיץ ונינו לא נשאר חייב, מגיעים לסיבוב, 100 מטר לסיום, נינו נותק קיק של כוח ועולה קדימה, אבל גייז לא יתן לזה לקרות! גייז לוקח את הרגליים, האופניים ואת הנשמה שלו לקצה ולוחץץץץ. הנעל של נינו מתנתקת מהפדל והמירוץ נגמר. נינו מוריד את הראש בכניעה ומכה את הכידון בזעם, סאם חוצה את הקו ראשון ומתרסק באפיסת כוחות על הרצפה, כל השרירים שלו תפוסים, אין לו אויר בריאות, הוא רואה שחור בעיניים, אבל בתחרות הזו, הוא, צעיר הקטגוריה, הביס את אלוף העולם בלתי מעורר.

הרצף נשבר, כוכב חדש נולד.

דו קרב נינו גייז – תוצאות:

  1. Sam Gaze – 01:30:14
  2. Nino Schurter – +00:01
  3. Maxim Marotte – +00:02
  4. Mathieu Van Der Poel – +:01:10
  5. Titouan Carod – +01:27

קרוס קאנטרי

ישראלים:

את מדינתנו הקטנטונת ייצגו בסבב הראשון 2 רוכבים, והפעם בקטגוריות ה-U23 בלבד:

U23 נשים – אלופת ישראל ב-XC, נעמה נוימן, מסיימת את התחרות במקום ה-23 מתוך 25 מזנקות, כאשר היא מורדת מן המסלול לאחר 4 הקפות (מתוך 5). המנצחת בקטגוריה הינה מאלן דן (1:18:52).

U23 גברים – אורי לאונציני מסיים את מלוא התחרות (6 הקפות) במקום ה-50 מתוך 55 מסיימים (70 מזנקים סה”כ), כ-10:42+ דקות מהמנצח הדני פיטר פאגרהאוג (1:18:23).

בפעם הבאה – נינו וגייז באלבשטדט, גרמניה

בעוד כחודשיים, בחודש מאי, יחזור הסבב לאלבשטדט, תחרות מהירה, אינטנסיבית שאהודה מאד על המטפסים והרוכבים הפחות טכניים. השנה גם מחכים לנו מספר חידושים: תחרות שורט טראק, רוכבת דומיננטית (בלומוינה) שחוזרת לקו הזינוק ו-2 מובילים חדשים לסבב… נתראה!

מאת: יואב גריבי
צילום: רד בול