היום- מקטע שדובר בו רבות כקריטי למובילי המרוץ: אבנים משתלבות במתכונת ה”פריז-רובֵּיי” שיכול להשפיע מאוד על הדירוג הכללי והניצחון בטור דה פראנס כולו. תקלות או בעיות בכניסה לחבורת החוד יהיו דרמטיות.

אתמול– דילן גרוּנֵווגֶן (לוטו ימבוֹ) מנצח פעמיים רצוף בספרינט הסיום של שני ימי המעבר הארוכים ורוב הזמן רגועים. השופטים פוסלים את מיקומם של אנדרה גרַייפֶל (לוטו סודאל) ופרננדו גָבִירִיה (קוויק סטפ) בספרינט הסיום עקב דחיפות ראש.

מאת: אורן ארד
צילום: ASO

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

מלחמות הגלגל של הספרינטרים

גרוּנֵווגֶן (לוטו ימבוֹ) הזכור כמנצח שלב הסיום בשאנז אליזה בשנה השעברה, מצליח להפתיע פעמיים ולנצח את שלבים 7 ו-8 עם ספרינט משכנע שמשאיר מאחור את גביריה (קוויק סטפ) ואת סאגן (בורה האנסגרו).

ספרינט הסיום בשלב 8 מלווה באגרסיביות גבוהה מידי בעיני השופטים והם מחליטים לפסול את מיקומם של גרַייפֶל (לוטו סודאל) וגָבִירִיה (קוויק סטפ) אשר סיימו שני והשלישי בקו הסיום.

הפסילה נוגעת רק למיקומם בסיום אתמול, הם ממשיכים כמובן את המירוץ. חוקי הספרינט ברורים אבל לפעמים קשה לקבוע מתי בוצעה עברה.

כזכור השופטים בטור דה פראנס בשנה שעברה, בצעד חריג בחריפותו, הרחיקו את פטר סאגן מהטור עקב מקרה מצער בספרינט שגרם למארק קאוונדיש (דימנשן דאטא) להתרסק, להפצע וכתוצאה מכך לפרוש מהטור. פסיקת השופטים אז היתה שגויה כפי שפורסם כחצי שנה אחרי אותו היום וה-UCI זיכה אותו מהעבירה בגינה הורחק.

אתמול היו קצת דחיפות ראש. הראשונה ע”י גרייפל שנלחם עם רוכב מסאן ווב על הגלגל שמולו, לא מקרה חריג בספרינט המוני. גרייפל הוא ספרינטר גדול, חזק ומנוסה. לא סתם הוא מכונה הגורילה, וכמו בג’ונגל, הרוכב שלידו נאלץ לוותר לחזק. השופטים לא. המקרה השני היה כ-250 מטרים לסיום כשסאגן התחיל את הספרינט בצד שמאל של הכביש. כשעבר את גרייפל, הגורילה מייד התחיל לרדוף אחריו והתקרב תוך כך למחסומים הצדדיים. גביריה גם ניסה לרדוף אחרי סאגן וניסה להידחף ברווח הצר משמאלו של גרייפל. הוא ניסה לדחוף אותו קצת ימינה עם הראש אבל שוב – הגורילה לא זזה בקלות. עוד כמה דחיפות הספיקו לשופטים לפסול גם את גביריה מהספרינט, מה שעולה לו בנקודות יקרות במלחמה מול סאגן על החולצה הירוקה.

סיכום היום

לא נרחיב על מהלך היומיים האחרונים. היו בריחות זעירות, היו כמה תאונות שגבו מחיר, היו כמה מקרי מתח של ניסיונות לפצל את הפלוטון, היו נופים מרהיבים, צופי יורוספורט נהנו כרגיל מהקריינות והפרשנות המבריקה ומהאווירה המבודחת של קרלטון קירבי, רוב האץ’, בריין סמית’ ושון קלי אשר מצליחים להחזיק שידור של שעות ארוכות (שזה בעיני קשה לא פחות מהטור עצמו).

אבל בסופו של דבר לא היו הרבה שינויים משמעותיים בדירוגים, והרוכבים ניצלו את הימים האלו, עד כמה שזה ישמע מוזר, למנוחה – פיזית ומנטלית.  הם רכבו לאט מהמתוכנן ורוב הזמן התנהלו באווירה רגועה ונינוחה שהזכירה רכיבת מועדון בסוף שבוע.

לנו הצופים זה יכול להראות משעמם ומיותר. אמנם, לרוכבים במרוץ של שלושה שבועות, ימים כאלה של הורדת קצב ולחץ מנטלי הם חשובים כדי להגיע רעננים לימים החשובים באמת במרוץ, כמו שמחכה היום.

הפודיום של יום 8

  • מנצח היום – דילן גרוּנֵווגֶן – לוטו ימבוֹ
  • הדירוג הכללי – החולצה הצהובה: גרג ואן אברמט – BMC
  • דירוג הנקודות – החולצה הירוקה: פטר סאגן – בורה הנסגרו (277 נק’)
  • דירוג ההרים – החולצה המנוקדת: תומְס סקורג’ן – טרק סגפרדו (4 נק’)
  • הרוכב הצעיר – החולצה הלבנה: סורן אנדרסן – סן-ווב
  • הרוכב האגרסיבי – מספר אדום: פביאן גרֵלִיֵיר – דירקט אנרג’י
  • הדירוג הקבוצתי: QuickStep Floors

הדירוג הכללי אחרי שלב 8

 

היום: שלב 9 – Arras Citadelle > Roubaix

יום גבעות בן 156.5 ק”מ. יום מיוחד במינו אשר כולל 15 מקטעים (סקטורים) על פני 21.7 ק”מ של דרכים מרוצפות באבן (פָּאבֵה). בעצם גרסה מוקטנת של מלכת הקלסיקות, המירוץ האגדי פריז-רובֵּיי.

היום יתנהלו שני קרבות מקבילים וחופפים. האחד על הניצחון בשלב, ויש לנו לא מעט רוכבי קלסיקות שמתמחים בתנאים אלו כולל מנצחי פריז-רובֵּה בכל חמשת המהדורות האחרונות: פטר סאגן (בורה הנסגרו), גרג ואן אברמט (BMC), מאט הֵיימָן (מיצ’לטון סקוט), ג’ון דגנקוב (טרק סגפרדו) וניקי טֶרפְסְטרָה (קוויק סטפ). אבל מלבד התחרות לניצחון הסטייג’ לכל אחד מהרוכבים האלו יש תפקיד בלשמור ולהוביל את מועמד ה-GC של קבוצתם בבטחה דרך הפָּאבֵה. דרכי האבן הצרות של הגיהנום מהצפון גובות קורבנות.

פנצ’רים, בורות, נפילות ותקלות מכניות, וכשאלו קורים באמצע טור עורפי צר של רוכבים אז קשה עד בלתי אפשרי לעקוף. מי שמקדימה ממשיך, מי שמאחורה מתעקב. אם יהיו נפילות או תקלות שיגרמו לרוכבי GC להתקע מאחורה בלי יכולת להדביק את הראשונים אז אפשר להגיד שהטור-דה-פראנס שלהם נגמר. לכן הקרב השני והחשוב ביותר בהקשר של הטור כולו הוא לא לאבד זמן למתחרים בדירוג הכללי. הדבר הכי חשוב לרוכבי ה-GC היום הוא מיקום! כל אחד ירצה להכנס ראשון לקטעי פָּאבֵה, לכן אנו צפויים לראות ספרינטים על מיקום ראשון לפני כניסה לסקטור פָּאבֵה. ניווט בטוח על האבנים היום הוא קריטי במיוחד מפני שהשכילו מארגני הטור למקם את הסקטור האחרון כ-10 ק”מ בלבד לפני קו הסיום סמוך לוולודרום של רוביי, כך שאם אכן יהיו פערים ב-GC, לא יהיה זמן לצמצם אותם על הכביש הרגיל.

בקיצור גבירותי ורבותי, היום המרוץ הזה יכול להתהפך על פיו לפני שבאמת התחיל. היום לא מפספסים דקה!

מאת: אורן ארד
צילום: ASO


דיעה נוספת – הכישלון של השבוע הראשון / גיא חלמיש

לעמות האקשן שהיה בג’ירו בימים הראשונים – עם התחלה בישראל שיצרה עניין, סטייג’ ראשון טכני שעל היום הראשון אתגר את פרום ויצר את המערכה הראשונה בהצגה מותחת, הטור מתחיל בשבוע הראשון שלו בעצלות רגועה של צרפת ישנונית בוואקאנס.

העובדה שהקצב הממוצע נמוך, שאין שום דבר ייחודי בקטעים הראשונים, ושהם כולם שטוחים ו… כן, שוב נגיד את זה: משעמממים, מהווה כשלון. אירוע ספורטיבי כזה לא יכול להתנהל בקצבים ובגישה תכנונית שלא משתנה 100 שנים. הוא צריך לספק רגעים טלוויזיוניים גדולים, מתח ועניין. הוא צריך להיות חד, ספורטיבי ומרגש- ומה היה לנו מכל אלה? בעוד שהג’ירו מגיב לעידן הרשתות החברתיות והתקשורת המהירה, הטור נרדם כאילו מארגניו לא רוצים לגנוב את ההצגה מהמונדיאל, שהשנה, מסיבות מובנות, מעסיק את הצרפתים הרבה יותר מהטור דה פראנס.

לאירוע ספורט משודר, שצריך לספק אקשן ותחרות – זו נקודת ביקורת רצינית, ואין להתפלא לכן על הטענות המחזוריות על זה שהטור היה השנה משעמם. נקווה שהיום, בקטע ה”פריז-רוביי” יהיה ערבוב של העניינים וקצת יותר עניין באירוע הזה!

גיא


כנסו גם לראנפאנל –  מגזין הריצה של ישראל