עודד מלר גילה את ה-trial לפני 4 שנים ונשבה בקסם הספורט המרתק הזה- ריקוד של טכניקה ושליטה באופניים. הוא חוזר עם הסיפור של ה- trial והביקור שלו באליפות העולם שנערכה לאחרונה בברלין.

מאת: עודד מלר
צילום: Leonid Zhukov
טריאל

UCI Trials World Cup 2018, Round #4 Berlin, Germany

מה זו תחרות Trial?

מדובר בתחרות אופניים הבודקת יכולת מעבר מכשולים. על מנת להיות רוכב Trial אתה חייב יכולת טכנית מורכבת, בשילוב שיווי משקל, יחד עם כח מתפרץ ולסיום – עוד טיפה טכניקה. עבורי התחום הזה הוא כיף גדול: אני אוהב את האתגר שבהעפלה למכשול, את השליטה באופניים, את השימוש בכמה טכניקות שונות משולבות עם שיווי משקל (שלא לדבר על כך שזה ספורט שמצטלם ממש ממש טוב…).

trial

UCI Trials World Cup 2018, Round #4 Berlin, Germany

הרוכבים ברמה העולמית מתחרים ב 4-5 זירות עם אלמנטים ומכשולים אותם הם צריכים לעבור תוך 2 דקות לכל זירה. יש סימון על כל מכשול – ואפשר לעבור רק דרכו. אם הפלת סימון או לא עברת דרכו – נפסלת. 5 נק’. חוץ מזה יש שיטת ניקוד מפורטת: הורדת רגל? קיבלת קנס נקודה אחת. הפדל שלך נגע במכשול? עוד נקודה. המטרה היא לא רק להצליח להעפיל (לדוגמא) לבולדר בגובה 170 – 200 ס”מ, אלא גם לדייק בהגעה אליו ולסיים עם כמה שפחות נקודות צבירה.

אגב, רוכבים בעמידה, על אופניים מיוחדים למטרה הזו ללא מושב.  

UCI

UCI Trials World Cup 2018, Round #4 Berlin, Germany

התחרות בברלין

זהו הגמר הגדול, הסיבוב הרביעי והקובע לשנת 2018. המתחרים מגיעים אחרי שנה של תחרויות שבהן היו 3 סבבים לאליפות העולם, ותחרויות משנה שמתקיימות בכל העולם (אליפות בייג’ינג, אליפות רוסיה, בלגיה, גרמניה, סלובניה, שוודיה, דנמרק ועוד… ). כל רוכב זוכה בדירוג לפי הצלחותיו בסך התחרויות, די דומה לשיטת הניקוד בטניס.

השנה נרשמו לתחרות מעל 100 רוכבים מכל העולם. מחלקים את כולם בין מקצי רבע הגמר, וסינון נוסף בחצי הגמר, ישאיר רק את הכוכבים המצטיינים – שיעלו למקצה הגמר. זו גם אחת הסיבות שלגמר השנה העפילו השנה 6 רוכבים.

אה… נקודה חשובה לציון: כל רוכב שמתחרה יכול להסתובב חופשי בארנה, אבל לא יכול לרכב בה. כלומר רבע הגמר, חצי הגמר ובמקצה הגמר  – הם הפעמים היחידות שהם פוגשים את המכשולים עם האופניים!

trials

UCI Trials World Cup 2018, Round #4 Berlin, Germany

כל אירוע כזה הוא חגיגת אופניים כללית וכולל דוכני אוכל, תצוגות ודוכני אופניים, צופים, ומקצים היתוליים לילדים ונוער ומשפחות, לצד מקצים מקצועיים של נשים על אופני 20″, ומקצי גברים על אופני 20 ו-26. בשנה שעברה בברלין התקיימה תחרות פולו אופניים(!) בין הזירות של התחרות.

טריאל

UCI Trials World Cup 2018, Round #4 Berlin, Germany

הגיבורים: ניקולה, ג’ק ואלחנדרו

בקטגוריית הגברים עלית “26, מוביל השנה ניקולה וולה הצרפתי ומיד אחריו ג’ק קארת’י הבריטי. לאחרונה שוחרר סרטון של של ג’ק מתאמן בין התחרויות. בניגוד לסרטונים הערוכים של דני מקאסקיל, או פביו וויבמר, יש כאן טעימה לא מתוסרטת מעולם ה- Trial הטהור. כמה השראה אפשר לקבל מרוכב אחד: איזו שליטה מדהימה, שפת גוף מרתקת, וכח מרשים):

בקטגוריית העלית 20″ מוביל כרגע אלחנדרו מונטלבו מספרד. תזכרו את השם הזה, הוא עוד יגיע רחוק. הוא רק בן 17!.(אחת מחברות האופניים שמספנסרת אותו עשתה דגם ייחודי על שמו – ספיישל אדישן של דגם ידוע שלה… הדגם הזה נמכר כרגע בעולם כדגם נוסף בליין האופניים של החברה). אחריו מדורג דומיניק אוסוולד, מתחרה מגרמניה, בזירה הביתית.

בגזרת הנשים מובילה נינה ריינבאך הצעירה, שנה שלישית ברציפות (והיא רק בת 20).

אליפות העולם בטריאל

UCI Trials World Cup 2018, Round #4 Berlin, Germany

לא משבר גיל הארבעים

למה בחרתי לרכוב Trial? כולנו מסכימים שרכיבה זה לא רק בשביל הכושר- זה גם בשביל הנשמה, בשביל השקט הנפשי. זה השעתיים האלה בסוף השבוע שהן שלנו לבד, אבל ביחד עם החבר’ה. להתנתק מהעבודה, ומהסלולרי (לאמיצים שבינינו…) ולהתחבר לטבע. יש כאלה שאוהבים ירידות, יש כאלה שאוהבים עליות,  בכולם צריך לדעת איך לעשות את זה נכון, כלומר עם טכניקה טובה, שכן אם לא תדעו איך נכנסים נכון לסיבוב לא תצליחו לצאת ממנו.

אני אוהב אתגר. בשבילי כל רכיבה היא אימון משולב של כל מה שאני אוהב באופניים: גלגלים ופדלים, טכניקה למכביר, אתגר ונחישות. הרבה אתגר…והרבה נחישות. ברכיבת trial נדרשת מחויבות שהיא ההפך המוחלט מתרבות האינסטנט שקיימת כיום. כולנו יודעים שרכיבה זה לא רק לקחת את האופניים לסינגל הקרוב. ככל שתעלו את רמת האתגר שלכם ברכיבה, תצטרכו לאגור יותר ידע טכני של איך לעשות את זה נכון.

UCI Trials World Cup 2018, Round #4 Berlin, Germany

אני מפנה אתכם לכתבה של תום בר – אחד מאבות המזון של ה-trial הישראלי, שנכתבה בזמנו כאן בבייקפאנל. אחד הדברים שהוא מספר שם זה שמגוון הטכניקות שהוא רכש ב- trial – משרתות אותו גם ברכיבת השטח. כתבה סופר מעניינת שפותחת צוהר לעולם שלי. אבל שלא תטעו – אין זה אומר שאם מחר תבואו לאימון trial, אז ב RUN למחרת  ביער ייפתח עליכם קו טכני שלא ראיתם עד היום, או שתוכלו לשחרר לגמרי את הברקס בירידה. הכוונה היא שאם תרכבו trial – תקבלו עוד כלים טכניים לארסנל שלכם. מדובר במשימה שדורשת הרבה עבודה וניסיונות (רפיטיציה), כאב לב ועצבים (שום דבר לא בא בקלות בעולמנו), שרירים רועדים וזיעה (אני אוהב את זה…) אבל במקביל לכל אלה – שליטה, ביטחון, והרבה הרבה פאן. מה שכן הכי חשוב: ההגשמה העצמית מובטחת.

UCI Trials World Cup 2018, Round #4 Berlin, Germany

ראשונות: גמר נשים על אופני 20″.

התחרות התקיימה ב 13 – 14 באוקטובר, בהנגר סגור של שדה התעופה טמפלהוף בברלין. בגרמניה כמו בגרמניה, הכל מתוקתק ודופק כמו שעון. ב-13 לחודש התקיים סבב החצי גמר (מוקדמות), שבו מתחרים כולם, לפי הדירוג העולמי שלהם. ה 5 שסיימו עם הניקוד הכי נמוך, עולים לסבב האחרון  להתחרות על מקום בפודיום. הגמר מתחיל ביום שבת ה-14 באוקטובר בשעות הצהריים.

לראשונה השנה, ראינו מתחרות חדשות, שהגיעו אל הגמר, מה שמראה על עלייה משמעותית ברמה הטכנית של המתחרות. החוקים של ה UCI, הם שניתן להתחרות רק מגיל 16. יש דיבור על מתחרה ספרדייה חזקה מאוד, שתגיע שנה הבאה לגיל 16, מה שיאפשר לה להיכנס לסבב. יש האומרים שהיא זאת שתקטע את הרצף של המדורגת מקום ראשון בעולם היום: נינה רינבאך.

UCI Trials World Cup 2018, Round #4 Berlin, Germany

אחרי קרב מרתק וקשה, לקחה נינה רינבאך – שוב – את המקום הראשון. בארנה הראשונה ועל ההתחלה היא נפסלה. זו מכה מוראלית מאוד קשה, וצריך לעבוד ממש קשה כדי להתרומם נפשית מהתחלה קשה.

למי מכם שלא מהתחום, תחשבו איך תיראה הרכיבה שלכם בסינגלים, אם על ההתחלה החלקתם עם האופניים. אבל כאן נכנס הניסיון שלה מ-3 אליפויות קודמות, ולמרות ההתרגשות, והלחץ העצום מצד המתחרות החדשות (והטובות) שהגיעו השנה, היא הצליחה לאסוף את עצמה, ולנצח את התחרות בפער ניכר. מזכיר לכם שברלין זה המגרש הביתי שלה וקהל הבית תמך בה.

טריאל

UCI Trials World Cup 2018, Round #4 Berlin, Germany

המתחרים והקהל רוכבים ביחד

מחוץ להנגר בנו החברים שארגנו את התחרות, מתחם קטן המורכב מכמה גזעי עץ עצומים ורחבים, משולבים עם ערימות משטחים וגלגלי עץ ריקים של כבלי ענק, פתוח לקהל הרחב. ביום התחרויות הראשון, אחרי שסיימו את חצי הגמר, כל המתחרות יצאו לרכב עם הקהל. אני חייב לציין שממש מרשים לראות נערה בת 17-18, קופצת על גזע עץ שוכב, בגובה של כמעט 2 מטר מהקרקע. ועוד עם אופניים. בשנה שעברה בתחרות נשאר לרכב עם הקהל ג’ק קארתי – אלוף העולם! זה משהו כמו ללכת לראות משחק של ניימאר, ואז שהוא ייצא לשחק מסירות עם הקהל אחרי המשחק.


מה קורה בברלין?

לסופ”ש הפרוע הזה הגעתי מהארץ עם האופניים שלי. (ozonys V4, גלגל 20″) ונפגשתי עם רוכב ישראלי מהטובים שראיתי, שחי כיום בגרמניה, ומעורב חזק בסצינת הטריאל בברלין. מהשניה שהאופניים יצאו את האריזה והורכבו, עברנו משהו כמו 10 לוקיישנים שונים ומאתגרים, שכן תרבות הרכיבה שם ובאירופה בכלל, מעודדת שימוש באופניים. כאן השכנים לא יעירו לכם על הרעש של הברקסים, אלא יעמדו וימחאו כפיים אם הצלחת לעלות על האלמנטים השונים, וגם אם לא הצלחת…

UCI Trials World Cup 2018, Round #4 Berlin, Germany

ביום שבת – הגענו למוקדמות אחרי 5 שעות (!) של רכיבת trial ברחבי דאון טאון ברלין יחד עם רוכבים מקומיים שחברנו אליהם. כל התחרות מאורגנת ע”י רוכבים, רובם לא מתחרים בתחרויות רשמיות של ה-UCI או כל גוף אחר. רובם ככולם, ישלפו את האופניים שלהם ויקפצו גבוה גבוה, אל קצה הסלע/עץ/ספסל/אלמנט הקרובים, בתום יום העבודה. זאת גם הסיבה שיש שם חברות אופניים שמסבסדות ונותנות חסויות לרוכבים.

בישראל הסצינה של ה- Trial קטנה יותר. ישנם להערכתי כ 50 רוכבים בארץ, רובם לא פעילים מאוד בטריאל. אבל בכל סופ”ש תוכלו למצוא קבוצה קטנה של רוכבים – אם זה בנמל ת”א, או בטיילת ת”א בואכה יפו.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

מקצה גברים עלית 26″:

גמר הגברים על אופני 26″ מיד אחרי. זו הקטגוריה שמושכת את רוב הקהל והעניין. האולם מתמלא באופן תקדימי, עד אפס מקום בכמה אלפי צופים. גם כאן נתקלנו בכמה שמות חדשים, שהצליחו להתברג לעשרת הרוכבים הטובים בעולם. יש לציין את העדרם של ג’ק קארת’י, ועוד מספר רוכבים (ז’יל קוסטילייר לדוגמא), למרות שהיעדרותם לא גרעה מהדרמה באולם.

בהיעדרו של ג’ק – הזוכה ב 2 מהסבבים הקודמים, התברג ניקולה וולא הצרפתי למקום הראשון בדירוג הכללי, (ואף ניצח בסוף גם את התחרות הזאת). מקום שני זכה וינסנט הרמנס, רוכב צרפתי מוכשר וותיק, שלקח גם את המקום השני בדירוג הכללי. ובמקום השלישי הכולל – זכה הנעדר –  ג’ק קארת’י.

אני חייב לציין בפניכם את האווירה באולם. הרוכבים עולים בזה אחר זה וזוכים לתשואות מ 3,000 צופים ויותר. אם אחד מהמתחרים נפל – 3,000 צופים עוצרים את נשימתם. החבר’ה האלה מטפסים בקפיצה אחת למכשול (אלמנט) בגובה 2 מטר ויותר, תוך שימוש בשלל טכניקות מדהימות. על כל הצלחה או כישלון הם זוכים להמון עידוד מהצופים. במידה וניסו ללא הצלחה לעלות על אלמנט, אבל לא פסלו – הכרוז מעודד אותם לנסות שוב, תוך כדי מחיאות כפיים מכל הצופים. במידה ועשו שימוש בטכניקה מרהיבה – תוכלו לשמוע 3,000 איש אומרים WOW. חוויה אדירה ויוצאת דופן.

סיבוב אחרון להיום: מקצה ה 20″.

1,000 צופים עוזבים (אני לא זז. מרותק), ועולים לארנה הראשונה 6 רוכבים. 4 (!) מספרד, 1 מסלובקיה, ואחד מגרמניה. ספרד, מסתבר, היא מעצמה בתחום ה- Trial, וזה בהחלט מורגש ונראה. כולם לחמו כמו אריות, ונתנו את המיטב שלהם. בסוף החזק והמנוסה – דומיניק אסוולד הגרמני ניצח בקרב למרות שבדירוג העולמי לקח מקום שני. אחריו אלסנדרו מונטלבו הספרדי בן ה 17 במקום השני (מדורג מקום 1 בעולם), מקום 3 בעולם זכה תומס פצ’האקר מאוסטריה, שלא הצליח להתברג בגמר בברלין, אבל זכה בסיבוב אחד מבין ה 3 הקודמים.

טריאל

UCI Trials World Cup 2018, Round #4 Berlin, Germany

אחרית דבר

סיום התחרות מסמל עבורנו גם את סוף הסופ”ש של הרכיבה. ההנגר מתמלא מחדש לצורך חגיגות סיום התחרויות והענקת פרסים לזוכים. יש 4 פודיומים שונים: מקצה 20 נשים, 20 גברים, 26 גברים ומנצחים ב over all. אבל אנחנו כבר עוזבים לכיוון הדירה. יש לפרק את האופניים ולהתחיל לארוז לקראת החזרה לישראל. סיבוב פרידה קצר ממספר לוקיישנים בדרך ומתקפלים…

לאלה מכן, שכן נדלקו, והיו רוצים לנסות, אעלה בכתבות הבאות מספר תרגילים שניתן לעשות גם בלי אופני Trial ייעודיים. מוזמנים לפנות אלי בתגובות, שאלות, הערות, והארות.

UCI Trials World Cup 2018, Round #4 Berlin, Germany

מאת: עודד מלר
צילום: Leonid Zhukov

עודד, בן 43, נשוי +2 ורוכב מזה 10 שנים, 4 מתוכן טריאל בלבד. החל לרכוב בז’אנר הטריאל לאחר שהוקסם מסרטון של דני מקאסקיל. אחרי ההתנסות הראשונה, הוא נדלק על התחום, ומאז הוא רוכב  נושם וחי טריאל.
אהבתם? הגיבו בתגובות!