פיניתם את שבת בבוקר, קבעתם עם חברים, העמסתם, נסעתם, התחלתם לרכב, ובסופו של דבר אתם חוזרים בחילוץ בגלל שרשרת שנקרעה. מה ניתן לעשות כדי להימנע מתקלות אופניים כאלו? 

תקלות הן חלק בלתי נפרד מספורט הרכיבה ואין דבר מבאס יותר מלצאת לרכיבה ולהתקע בגלל תקלה מכנית. יחד עם זאת, חשוב להדגיש: תחזוקה נכונה של האופניים מונעת אחוז גדול מאוד מהתקלות. יש מי שמנהל תחזוקה מונעת ומי שמגיע לתחזוקת שבר. אני מעדיף כמובן את האופציה הראשונה ולשם כך, נעזר באפליקציה חינמית ומצויינת בשם Pro Bike Garage. האפליקציה מתריעה מראש על כל טיפול\החלפה של רכיבים שונים באופניים שלכם. זה יכול להיות רפידות ברקסים, שרשרת, בדיקת לחץ אוויר בבולם ואפילו מילוי חומר אטימה לצמיג – יש שם הכל. 

בכתבה הבאה ריכזנו עבורכם את התקלות השכיחות ואיך ניתן לפתור אותן בשטח (או בכביש כמובן). 

 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

אחרי שישרנו קו בעניין התחזוקה, צריך לזכור – Shit happens! לכן כל רוכב צריך שתהיה לו ערכת תיקון זמינה, הכוללת את מה שנדרש על מנת לתפעל תקלות (אלא אם אתם רוכבים עם רכב ליווי צמוד). אז מה לוקחים איתנו? מה באמת חייבים ומה בגדר Nice to have? עולם האופניים עובר שינויים גדולים, שלהם השפעה ישירה גם על תכולת תיק הרכיבה שלנו. מבחנים של אמצעי אחסון לדוגמא תוכלו למצוא כאן  וגם כאן 

פסססססס…

קדימה, יצאנו לדרך ו…פנצ’ר (או נקר בעברית) – אין רוכב שלא שמע את צליל ה ‘פסססססס…’ המעצבן הזה בזמן שהאוויר בורח לו מהצמיג. מילוי בזמן של חומר אטימה בצמיג יפתור בדרך כלל את התקלה (מומלץ למלא אחת ל 3-4 חודשים), אך במידה והחור גדול מידי, תולעת תעשה את העבודה במרבית המקרים. לרוכבים עם טיובלס (ללא פנימית) חובה שיהיה סט של דוקרן ותולעים ומעבר לכך, פנימית רזרבית (עם או בלי חומר אטימה בתוכה). המהדרין יחזיקו פנימית TPU [https://bikepanel.com/aerothan/] חזקה וקלת משקל. במידה ויש קרע בצמיג, אין ברירה אלא להרכיב פנימית. כאן יש לנו טיפ חשוב עבורכם: מאחר והצמיג כבר חתוך, הפנימית (כשהיא מנופחת) עלולה “להציץ” החוצה דרך החתך. העזרו בכל דבר שיש בו גמישות עם קצת חוזק. אצלנו בקבוצת הרכיבה NYCC נהוג למשל להשתמש באריזה ריקה של ג’ל אנרגיה. רוכבים מספרים כי גם שטר של 20 ₪ יעשה את העבודה. ניתן גם להכין מראש חתיכת גומי או פלסטיק דקים למקרה שכזה. מקמו אותה בין הפנימית לצמיג ובכך תגדילו את הסיכוי להגיע למקום מבוקשכם. לכבישונים שביניכם, מומלץ להחזיק חתיכה שנחתכה מצמיג שיצא משימוש.

תיקון אופניים

תולעת מושחלת מראש ומוכנה לשימוש

כלי ניפוח – ברור שחובה, בין אם זה בלוני חמצן, משאבה חשמלית זעירה או משאבה ידנית. לכל אחד העדפה משלו, רק כדאי לוודא תאימות לסוג הוונטיל שלכם. נשמע לכם טריוויאלי? כבר יצא לי לחלץ רוכב עם פנצ’ר שהיה לו ונטיל “צרפתי” (Presta) ומשאבה מתאימה לונטיל ה”רגיל” (Schrader). כפות לשליפת/החזרת הצמיג – הצורך בהן תלוי מאוד בסוג הצמיג וברמת העקשנות שלכם. מאחר וזה תופס מקום מינימלי, אני מעדיף שיהיו לי צמד בתיק. ליבת ונטיל רזרבית – גם כאן כבר יצא לי לעזור לרוכב שנתקע עם בריחת אוויר כתוצאה מונטיל תקול. מומלץ להחזיק גם מפתח ונטיל יעודי וליבה אחת להחלפה. גודלם ומשקלם זניח אך התועלת יכולה להיות גדולה מאוד.

אופניים

ליבת ונטיל Presta וכלי לשחרור\הידוק הליבה

ומה אם נקרעה השרשרת?

תקלה שלרוב נובעת מתחזוקה לקויה אך לא בהכרח. לי נקרעה שרשרת חדשה אחרי שרכבתי איתה כ – 100 ק”מ סך הכל. אלמלא אותו רוכב מקסים, שעצר לתת לי את ‘חולית הקסם’, יש מצב שעדיין הייתי תקוע שם ביער. וודאו שיש לכם חולית חיבור מהיר “Quick link” בתיק הכלים. גם כאן, חשוב שהחוליה תתאים בדיוק לסוג השרשרת שלכם. 

תיקון

חוליית חיבור מהיר (במקרה הזה של חברת SRAM)

מאחר והחוליה נקרעה בצידה האחד, נשאר לכם לחלוץ את חלקה השני. לשם כך יש צורך בכלי עזר שתפקידו לחלוץ את הפין המחבר בין החוליות. אצלי הוא קיים כחלק מה – Multi tool שאני מחזיק בתיק הכלים ויש דגמי אופניים שמגיעים איתו כחלק מסט הכלים המוטמע באופניים. דגשים חשובים בהרכבה: שימו לב לחיצים המסומנים על החוליה. הם מראים על כיוון סיבוב השרשרת וחשוב להתקין אותה בכיוון הנכון. בנוסף, שימו לב שהחוליה נעולה עד הסוף. יש כלי יעודי לכך, אבל ניתן לעשות את זה בקלות גם בלעדיו, למשל כמו בסרטון הזה:

עיקום או שבירה של האוזן האחורית 

האוזן היא אותו רכיב עליו תלוי מעביר ההילוכים האחורי. בדורות הבאים כנראה שנפטר ממנו – עם התקן ה UDH שמחבר את המעביר ישירות לציר הגלגל האחורי. אבל בינתיים לרובנו עדיין יש את זה:

מכשיר

אוזן חליפית

מסיבות שונות, יש לחלק הזה נטיה להיתקע או להשבר. זה יכול להגרם מאבן שקפצה, נפילה, ועוד סיבות שונות כמו הצטברות של בוץ בחורף תוך פידול בלחץ גבוה. מכיר לפחות בחור אחד בשם צביקה שזה קרה לו ברכיבת הבכורה עם האופניים החדשים שקנה. אם רכשתם אוזן רזרבית מבעוד מועד, תצאו מזה בקלות. מפרקים את האוזן התקולה ומרכיבים את החדשה במקומה. כמובן שיש צורך במפתח אלן תואם. בגדול, או שתחזיקו בתיק הכלים את סט האלנים המתאימים, או שהם יגיעו כחלק מה – Multi tool שלכם. בכל מקרה, חובה שיהיו עליכם את המפתחות האלו ברכיבה. 

אופניים

סך כל ערכת התיקונים שלי

די, נשבר לי!

במידה ואחד השפיצים בגלגל החליט שנשבר לו, פשוט לפפו אותו סביב שפיץ סמוך והמשיכו בדרכם. כמובן שזה רק באופן זמני וממש רצוי להחליפו בשפיץ חדש לקראת הרכיבה הבאה. מעביר אחורי שנשבר. לפני שתשאלו “מה הסיכוי שזה יקרה?” אספר לכם על בחור בשם ג’וני, איש מקסים, רוכב וצלם מוכשר מאוד! כל כך מוכשר, שבאחת הרכיבות שבר את המעביר האחורי. ממש לא באשמתו, אבל איך אמרנו – Shit happens. במקרה הזה, הפתרון היה קיצור וסידור מחדש של השרשרת, תוך ביטול המעביר. התוצאה היא בעצם רכיבה בהילוך אחד קבוע (Single speed). בחרו את ההילוך המתאים לפי תנאי השטח בו אתם נמצאים. אתם לא רוצים לרכב במישור על ההילוך הקל ביותר, או להיפך. הפתרון הזה ניתן ליישום גם במקרה של האוזן השבורה, במידה ואין ברשותכם אוזן חליפית.

כתבות אופניים מעולות בבייקפאנל בווצאפ. לחצו פה:
בייקפאנל ווטסאפ

סוללות – חלק מהשינוי שעולם האופניים עובר הוא חישמול במקום כבלים. המון דגמים מגיעים עם הילוכים חשמליים, נעילת בולם חשמלית ואפילו Dropper חשמלי. לרכב עם מלאי סוללות להחלפה נשמע לי קצת מוגזם, אבל כדאי מאוד להחזיק סוללה נוספת למעביר ההילוכים. 

לסיכום: כדאי להתכונן!

תחזוקה מונעת עדיפה על תחזוקת שבר. בין אם תעשו זאת בעצמכם, או תנו למכונאי המועדף עליכם לעשות זאת עבורכם. אופניים תקינים ישרתו אתכם טוב יותר וכפועל יוצא, אתם תהנו יותר, והרי למה אנחנו רוכבים אם לא לשם ההנאה שבדבר? 

מאת: איתן יצחק ודימיטרי רובינשטיין.