מה שעולה חייב לרדת – קיבלנו למבחן דרופר שהוא אחד הפופולריים ביותר בשוק כיום – ה-BikeYoke Revive. 

הדרופר (או בעברית צחה: מוט כיסא מתכוונן) הוא אחד מהחלקים שהם “must” מבחינתי על כל זוג של אופני הרים שנכנסים לעובי השטח. קצת קשה להאמין אבל עד לפני כמה שנים הדרופר היה מותרות, והיה נדיר לקבל אותו באופני הרים ישירות מהיצרן. לשמחתנו המצב השתנה והיום כבר נהוג לספק אופני הרים עם דרופר, גם באופני כניסה. אך לא כל הדרופרים נוצרו שווים, ולפעמים נרצה לשדרג את המוט שלנו כי הנוכחי קצת עייף, או לא ארוך מספיק, או סתם היתה שנה קשה אז מגיע לנו איזה פיצוי קטן. השוק רווי באפשרויות אך באמת שקשה לפספס את כל ההייפ והביקורות החיוביות על ה-Revive ברשת, ויש רוכבים שמעבירים את המוט הזה בין אופניים כי הם אוהבים אותו כל כך. אז על מה כל המהומה? 

מוט אוכף

BikeYoke Revive 2.0

  • מהלכים: 125 מ”מ, 150 מ”מ, 185 מ”מ, 213 מ”מ (185 במבחן)
  • קטרים: 30.9, 31.6 (קיים דגם נפרד Revive MAX בקוטר 34.9)
  • משקל: 580 ג’ לפי הצהרת יצרן לדגם הנבחן
  • מחיר: 1,600-1,850 ש”ח תלוי באורך – באתר בייקטריפ – מבצע הנחה 20% באוקטובר!

 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

 

דרופר ה- של BikeYoke הוא אחד ממוטות האפטר מרקט הפופולרים מסיבה מאד פשוטה – ה-Revive מתוכנן בצורה שמעודדת מכונאים ביתיים לבצע טיפולים תקופתיים פשוטים בבית. כל החלקים פריקים וזמינים לרכישה דרך האתר של BikeYoke, הבוכנה היא בוכנת אוויר ולא חנקן, ניתן לנפח אותה בעזרת משאבת הבולם המעולה שלהם, ובחלקו העליון של המוט ישנו “ברז” שנועד לשחרר אוויר שתקוע במערכת, הגורם למוטות רבים להרגיש עצלים. זאת תופעה שקורית לרוב לאחר תקופה ממושכת של שימוש בדרופר.  בעזרת הברז ניתן בעצם “להחיות” את המוט ולהחזיר אותו לקדמותו – להיות המוט הצעיר והקופצני שהיה בתחילת הדרך. יש אפשרות לתכנן גם אחד כזה לבני אדם?

דרופר

ברז ההחיאה

מי את BikeYoke

BikeYoke היא חברה גרמנית קטנה שהוקמה ב-2016 ע”י סטפן סאק (Stefan Sack), עובד לשעבר של חברת האופניים הגרמנית Bionicon. החברה החלה את דרכה בתור יצרנית של נדנדות אלטרנטיביות לשלדות דגם האנדורו של ספשלייזד. בעקבות ההצלחה, הם החלו להגדיל את היצע הדגמים והיום יש להם נדנדות לכל הליין של ספשלייזד ודגם אחד של קניון.

בתור חברה גרמנית, לא מפתיע שאופן העבודה שלהם הוא חיפוש בעיות במוצרים פופולריים קיימים, מציאת פתרונות ומכירתם לציבור הרחב. כך החברה גדלה והיום היא מציעה גריפים, משאבות בולמים, סטמים ועוד. במוט ה-Revive אפשר לראות את כל המאפיינים שדיברנו עליהם: BikeYoke ויתרו על מנגנון ה-IFP (Internal Floating Piston), כך שאין הפרדה בין תא השמן לתא האויר. לטענת BikeYoke לא ניתן למנוע ערבוב של אוויר ושמן ולכן הביטול הזה אינו קריטי לעבודה של המוט. לעומת זאת, הויתור על המנגנון ה-IFP מפשט משמעותית את המכניקה במוט ומוריד את אחוז התקלות. כאמור, במידה ויש תקלה הדרופר מתחיל להרגיש איטי ותקוע זה הזמן “להחיות” אותו ע”י שחרור האוויר (ומכאן השם) דרך הברז שבראש המוט.

עוד הוכחה לכך ש-BikeYoke בטוחים ב-100% במוצר שלהם היא שהמוט כמעט ולא מתעדכן. בעוד שחברות רבות מוציאות עדכון למוטות שלהם כל שנתיים שלוש, BikeYoke לא מעדכנים את המוט כי מבחינתם אין מה לעדכן. המוט הזה קיים מ-2016 ורק השנה (2024) יצאה לו גרסה שלישית. אין הרבה הבדלים בין הדורות, וישנה המשכיות כך שרוכבים בעלי הדור הראשון יכולים לשדרג את החלקים הפנימיים לדורות החדשים. ההבדלים בין דור 2 (שנבחן היום) לדור 3 הם מינוריים ביותר: האורך הכללי של המוט הצטמצם ב-50 מ”מ בעזרת קיצור חבק האוכף בראש המוט והמנוף שאוחז בכבל המכני בתחתית המוט. כך הם מאפשרים עומק החדרה עמוק יותר, ומאפשרים לרכוב עם מוטות ארוכים יותר.

מוט אוכף

מי מייבא את בייקיוק

מדובר בייבוא משותף של עופר צדוק מ-“נשיאה טובה”, יבואנית מנשאי אובלר ובקבוקי פידלוק, יחד עם יניב גור מחנות בייק טריפ בראשון לציון. עופר מתעסק בצד הניהולי של יבוא מוצרי החברה, ויניב מוכר, מטפל ונותן שירות אצלו בחנות. עופר ויניב שואפים לרמת השירות הגבוהה ביותר, ומשתדלים שמלאי המוצרים וחלקי החילוף יהיה זמין לכם גם בארץ, ככה שלא צריך לחכות עד שיצא משלוח מאיזה מחסן אי שם בגרמניה.

 

עקבו אחרינו בווצאפ (קב’ שקטה):
הצטרפו לקבוצות אאוטפאנל

 

התקנה

הפקדתי את אופני בחנות “בייקדיל” בבת שלמה, חנות שנבחרה ע”י יניב בזכות הסדנא המקצועית שלה (וזה שהיא קרובה אליי לעבודה). אח”כ הזנחתי את האופניים לשבועיים מילואים, וכשחזרתי לאסוף אותם הם היו מוכנים ומזומנים לקרוע את השטח עם מוט הכיסא שהתקינו לי בסדנא. מתקינים ביתיים, שימו לב – אורך הידית הפנימית שמושכת את הכבל מעט ארוכה יותר ממוטות אחרים בשוק (אצלי היה מותקן מוט של פוקס), ולכן יש להחליף את הכבל במלואו בזמן התקנת הדרופר (במידה ויש לכם דרופר קיים ואתם משדרגים, כמובן).

במידה וזוהי התקנה ראשונה של דרופר באופניים, המוט מגיע עם כבל הילוכים ומוביל כבל עבור עבודה זו. המוטות נמכרים בארץ ללא ידית, אך ניתן להזמין ידית בנפרד דרך בייקטריפ. את המוט בחנתי יחד הידית המשולבת של בונטרגר שכבר מותקנת אצלי, מאחר ואני זקוק לשליטה על הבולמים.

אופניים

ברכיבה

רכבתי עם הדרופר במגוון תנאי שטח בקיץ הישראלי, ובמשך ארבעת שבועות המבחן המוט תפקד בצורה מושלמת. תנועה חלקה, עליה מהירה ו-“טאק” מספק בסוף המהלך. לא היו החלקות מטה כאשר המוט נעצר  באמצע המהלך, והוא נשאר איתן ויציב תחת משקלי האיום (72 ק”ג, תודה ששאלתם).

לא פעם נתקלתי בספקות לגבי מוטות ארוכי מהלך (175 ומעלה), על כך שהם יוצרים מומנט גדול מדי לשלדה או עלולים להישבר. מניסיון של שנה על מוטות ארוכים אני יכול לומר שהטכנולוגיה הביאה אותנו למקום שבו גם רוכבים עם מוטות ארוכים נהנים לאורך זמן. אין בעיות גמישות או עיקום למוט והכל תקין. את מנגנון ההחייאה לא יצא לי לנסות, כי מדובר בתקופה יחסית קצרה למוט אוכף. אולי בעוד שנה, אחרי שנעבור פה חורף ושוב קיץ ועוד כמה עליות וירידות נוכל להוסיף עדכון בנוגע למנגנון הזה והצורך בו. למרות שרוב חוות הדעת ששמעתי גורסות שזה אחד המוטות הכי אמינים שיש, הנזקק לטיפול תקופתי כמו כל דרופר אחר בשוק (פעם בשנה שנתיים, תלוי בתדירות הרכיבה).

מוט אוכף

המוט של בייקיוק בחברת בקבוקי פידלוק מבית “נשיאה טובה”

BikeYoke Revive – סיכום

אני לא מכיר רוכב שלא נתקל במוט כסא רופס בחייו. מוט כזה שגם אחרי עשרה טיפולים לא עובד כמו שצריך. באמת שמגיע ל BikeYoke ח”ח על החשיבה והפתרון הפשוט והגאוני הזה. ה-Revive הוא דרופר מצוין, עמיד וחכם העושה את עבודתו נאמנה (בואו, בסך הכל הוא עולה ויורד). אהבתי מאוד שהוא מגיע מחברה הנותנת גב למכונאי הביתי, עם מלאי חלקים זמין בארץ ובחו”ל ומדריכים מפורטים באינטרנט כיצד לפרק ולתחזק את המוט. זהו המוט המושלם לרוכב שאוהב לתחזק בעצמו את האופניים בבית, שגם אוהב שהמוט שלו עובד טוב בשטח.

יתרונות

  • בעל מנגנון “תיקון עצמי” המאפשר עמידות לאורך זמן רב
  • פשוט לתחזוקה עצמית – מלאי חלפים זמין ומנגנון פשוט
  • פעולה חלקה

חסרונות

  • המחיר לא זול.

בייקפאנל בטלגרם