סוף סוף סוני נכנסת לשוק האקסטרים ומציגה עוד אלטרנטיבה לרוכבי אופניים שרוצים לצלם רכיבות. ענקית האלקטרוניקה והמובילה העולמית בתחום מצלמות הוידאו הייתה חייבת לעשות את זה משום שבמהלך 10 השנים האחרונות, צמחה לה ענקית וידאו מתחרה בעלת שווי אדיר מתחת לאף וגנבה לה לא מעט מכירות פוטנציאליות: GoPro הקליפורנית יצרה קטגורית מצלמות אקסטרים חדשה ולאחרונה קיבלה תג מחיר של כ 2.25 מליארד דולר כשפוקסקון יצרנית האייפון עבור אפל (וגם הפלייסטיישן עבור סוני עצמה) רכשה 8.88% מהחברה הזו. כעת גם ישפאר – יבואנית סוני לישראל החלה להביא את המצלמה ולשווק אותה  ברשתות האלקטרוניקה בארץ. קיבלנו אותה להתנסות, וההתרשמות – חיובית! מדובר במצלמה ידידותית מאוד למשתמש שאינה מצריכה לימוד ארוך והיא יכולה להוציא יופי של סרטים מהרכיבות שלכם.

עם המצלמה מסופק מארז צלילה המאפשר צלילה עד לעומק 60 מטר, מתקן חיבור לחצובה, שני מתקני חיבור לקסדה או לכל משטח שטוח אחר – אחד קמור שמתאים למצלמה ואחד שטוח בבסיסו. ישפאר מוסיפה כרטיס זיכרון מתנה בנפח של 2 גיגה. המחיר הרשמי של המצלמה הוא 1990 ₪.

Sony  HDR-AS15 והמארז האטום:

1-076

עיצוב

ה Sony הולכת בכיוון של עם עיצוב שטוח ואווירודינמי שמזכיר מעט את ה Contour לעומת מראה הקוביה שמאפיין כל כך את ה GoPro. המצלמה עצמה קטנה וקלה מאוד: שוקלת כ 90 גרם עם הסוללה. גודל המצלמה ללא המארז: 24.5*47*822 מ”מ (עומק*גובה *רוחב).

בניגוד ל Contour ובדומה לגו-פרו היא מחייבת מארז חיצוני מפלסטיק אטום על מנת לצלם תוך כדי רכיבה. המארז הזה משמש גם לעיגון לקסדה. הוא מוסיף משקל ונפח לא מבוטלים לגודל המצלמה המקורי וביחד עם המצלמה תרגישו שכ 175 גרם שמתווספים לקסדה שלכם (או לאופניים).

המצלמה, המארז האטום, והתקן עיגון ליד סמסונג גלקסי S2 וגרמין (לטובת קנה מידה של גודל המוצר):

4-092

פיצ’רים עיקריים

זו מצלמת HD המצלמת באיכות גבוהה וברזולציה של  1080 על 1920. כמו שאר מצלמות Sony יש למצלמה עדשה של Carl Zeiss. פה העדשה מאפשרת צילום במצב רחב זווית של 170 מעלות, או 120 רחבים ומתאימים לצילום אקסטרים.

החיישן הוא מסוג CMOS בעל 16 מיליון פיקסלים ומעבד תמונה BIONZ שמטרתם לאפשר איכות תמונה מעולה גם בתנאי תאורה קשים. יש לה יכולת צילום ב 60 פריימים לשנייה. מיקרופון סטריאו מובנה אמור לספק הקלטה טובה של רעשי הרקע. לפי נתוני היצרן זמן צילום הוידאו הוא כ 105 דקות.

פיצ’ר חשוב מאוד נוסף הוא מייצב התמונה האופטי (SteadyShot® image stabilization) – שאמור להחליק את הרעידות. לדברי סוני זה פיצ’ר מבדל השונה ממצלמות אחרות. חשוב לדעת – הפיצ’ר הזה עובד רק בצילום ברוחב 120 מעלות, כלומר אם תצלמו ב 170 – עדיף לא ברכיבה אלא כשאתם ליד אלמנטים ומשתמשים באיזה סלע או עץ כחצובה.

היבט שסוני מאוד מתגאים בו הוא היכולת לצלם בסלומושן ב HD – למצלמה שני מצבי Slow Motion (או בקיצור סלו-מו). במצבי ה 2X וה 4X היא עדיין תצלם ב HD אולם תרד דרגה אחת בלבד ל 1280×720. (יש אפשרות גם לצלם בפחות מ HD, אבל למה לכם?). עוד אפשרות צילום היא בסטילס – באינטרוולים קבועים מראש (5s/10s/30s/60s) וברזולוציה של 2 מגה.

 

פורמט הוידאו הוא MPEG4-AVC/H.264.  יש שקע למיקרופון חיצוני אבל לא ממש אפשר להשתמש בו מאחר והמארז האטום שהוא גם אמצעי המיתקון של המצלמה חוסם אותו. כרטיס הזיכרון – MicroSD סטנדרטי או M2 (הגרסה הייחודית של Sony שהולכת ונעלמת מהעולם מעת שסוני החליטו בתבונה לאמץ את הסטנדרט הנפוץ יותר). יש למצלמה שקע HDMI לניגון ישירות בטלויזיה שלכם (הכבל הנדרש לא מסופק עם המצלמה במקור).

1-Sony1

השקעים השונים בתחתית המצלמה. הסוללה וכרטיס הזיכרון בדלת האחורית

עוד היבט הוא יכולת ה WIFI המובנית. ה WiFi מאפשר העברת חומרים למחשב או לטלוויזיה בתקשורת אלחוטית ושליטה במצלמה באמצעות אפליקציית אנדרואיד PlayMemories Mobile™  – לא ידוע לי על אפליקציית iOS, וכן גם זו של האנדרואיד אינה זמינה כרגע לגולשים ישראלים ב Play Store אולם ישפאר עובדים על זה ומקווים שזה יפתח בקרוב. בינתיים אם תרצו אותה, תצטרכו לדעת להערים על ההגבלות הגיאוגרפיות של חנויות האפליקציות או להשיג את ה APK (קובץ ההתקנה של האפליקציה) איכשהו.

לפני השימוש

קודם כל צריך לטעון את המצלמה. עושים זאת באמצעות כבל ה MicroUSB שמצורף למצלמה אותו מכניסים לשקע שנמצא בתחתית המצלמה מתחת “דלת” פלסטיק דקיקה (הפתח המוגדם בתמונה העליונה משמאל למעלה). בעת הטעינה ישנה נורית חיווי קטנה שאומרת לכם שמשהו קורה וכשהיא נכבית זה אומר שהטעינה הושלמה. בדלת הזו תמצאו עוד כמה שקעים שלא ממש תשתמשו בהם כנראה – מיקרופון חיצוני, HDMI… אבל יש כאלה שאוהבים לדעת שהם שם.

כאשר מדליקים את המצלמה ניתן לעבור בין התפריטים במבט מהיר במסך שבצדה. המעבר בין התפריטים ברור ולא נותן תחושה שצריך לעשות דוקטורט עם ה Manual: לוחצים על כפתור ה Enter הגדול האדום להדלקה ועוברים בין פונקציות עם כפתורי ה Previous וה Next. כעת יש 6 מסכים עיקריים: (1) צילום וידאו, (2) צילום סטילס באינטרוול קבוע (כל שנייה), (3) מסך הגדרות, ו (4) מסך Send שממנו אפשר להפעיל את ה WiFi לחיבור לאפליקציה, (5) מסך Play, (6) ומסך כיבוי – כשתעברו אליו ניתן יהיה לכבות את המצלמה בלחיצה על כפתור ה Enter. אם הסתבכתם, לא מצאתם את מוד הצילום המקורי שרציתם, או משהו בהגדרות התחרבש לכם די קל לחזור להגדרות היצרן המקוריות ואז המצלמה חוזרת לצילום במצב 1080 / 30P רגיל עם מייצב תמונה – המצב העיקרי שתעבדו בו:

1-IMG_20130104_073546

מדליקים ומצלמים

כשאתם מדליקים את המצלמה היא נכנסת מיידית למצב צילום. היתרון הוא שכשהיא במארז האטום, על הראש שלכם למעלה, ואתם באמצע רכיבה זה מיידי – ניתן להתחיל לצלם  בלי להתעסק עם תפריטים. החסרון הוא שכשאתם כן רוצים להגיע לשינוי הגדרות בתפריטים למעשה תתחילו לצלם, תכבו מייד ותצברו כך סרטונים של שנייה שתיים בין הסרטים שבאמת התכוונתם לצלם. אחרי שעצרתם את ההקלטה המיידית הזו, תוכלו להתעסק בבמסך ההגדרות. שם נבחר אחת מתוך כמה אפשרויות צילום:

  • 1080 – האיכות המקסימלית ב 30 פריימים לשנייה.

  • 720 – האיכות הנמוכה יותר ב 30 פריימים לשנייה (מאפשר זמן הקלטה ארוך יותר).

  • מצב Slow ב 720 ו 60 פריימים בשנייה.

  • מצב SSlow – ב 720 ו 120 פריימים בשנייה.

  • VGA שזו איכות נמוכה של 480 פיקסלים ב 30 פריימים לשנייה.

רוב הצילומים שלנו ייעשו ב 1080, וחלקם בשני מצבי ה Slow השונים. השאר די מיותר כנראה.

המצלמה מאפשרת לבחור שני מצבי עדשה: רחבה מאוד של 170 ורחבה פחות של 120. ה 170 נותנת גיוון מעניין לצילומים שלכם אולם חשוב שתדעו – פונקציית ייצוב התמונה (המסומנת בצג בצורת יד רועדת) אינה עובדת בה, לכן מוטב לצלם איתה עם חצובה או בתנועת יד יציבה במיוחד ולא תוך כדי רכיבה. תדעו שפונקצית הייצוב החשובה (עד קריטית) פועלת באמעות אייקון היד הרועדת שבמסך הקטן בצד המצלמה. במצבים בהם אין ייצוב לא כדאי לצלם תוך כדי רכיבה אבל בהחלט אפשר להשתמש בהם מהצד כשמצלמים רוכבים ליד אלמנטים צפופים או בסצינות שברקע שלהם נוף דרמטי וקרוב במצב 170.

3-085

בגלל העדר אפליקצית ה WiFi בחנות ה Google Play בישראל לא יכולתי לכוון את המצלמה ברכיבה הראשונה. זה ייפתר בקרוב כנראה, אבל האמת – לא בטוח שזה כל כך קריטי – מצלמים כמה סרטי הכנה ולומדים היכן צריך למתקן את המצלמה גם אם לא בזמן אמת. תוצר נלווה של זה יהיה חסכון משמעותי בהתעסקות עם הוצאה והכנסה מהמארז האטום לטובת הדלקה וכיבוי ה WiFi שזולל סוללה, והתעסקות עם האפליקציה בטלפון. הרי באנו לרכוב בסופו של דבר לא?

למי שבכל זאת רוצה לראות איך נראית האפליקציה – הנה היא:

אחרי צילום של סרט ראשון למדתי שהמיקום ששמתי בו את המצלמה נטה כלפי מטה מדי. בפעם הבאה שצילמתי הזזתי אחורה את המדבקה ואכן צילום קדמי (של הסינגל והרוכבים שלפני ברכיבה) היה מושלם במיתקון החדש, אבל האחורי עדיין גבוה מדי. צריך להסתכל רחוק מאוד (דווקא לא רע לשיפור יכולות הרכיבה שלכם) או למעלה כשמצלמים באמצעות אותו מתקון והחלפת כיוון המצלמה לאחור. הלקח: מי שממש רציני בצילום רכיבות, מומלץ לו לרכוש שני התקני עיגון לקסדה ולשים אחד קדמי יותר לצילום רוכבים והסינגל שלפניכם, ואחד אחורי שמכוון את המצלמה באופן אופטימלי אל הרוכבים שמאחור. עם התקן אחד – בהכרח אחד הכיוונים לא יהיה מוצלח.

עוד לקח הוא שעם המשקל הנוסף על הקסדה היא תזוז לכם מייד אם לא תסגרו הייטב את הרצועות על הסנטר. כשהמצלמה על הקסדה תצטרכו להדק יותר מתמיד את הקסדה אל הראש גם מטעמי נוחות וגם מטעמי השפעה על הסרט והפחתת רעידות מיותרות.

עוד דבר שמרגישים מייד הוא את השפעת המארז האטום על הקלטת הקול: המיקרופון הסטריאופוני של המצלמה הזו הוא בעל רגישות חזקה מאוד. כשמצלמים מחוץ למצלמה הוא קולט צלילים הייטב, ברור וחזק. כשמצלמים בתוך המארז ורוכבים בשטח קשה יש דפיקות כאלה שהרגישות הגבוהה של המיקרופון קולטת אותן. זה לא קיים בקטעים החלקים יותר של הסינגלים. במקביל – רגישות קליטת הקולות מבחוץ יורדת פלאים.

כל הקטעים בסרטון הבא (מהשקתם של הראל נחמני וגל צחור את המשלחות לטראנסאלפ וקייפ אפיק 2013) צולמו באמצעות הSony  HDR-AS15. בעיני החדות והצבעים טובים אם כי אפשר להוריד קצת  Saturation אבל זה מאוד עניין של טעם אישי. תנאי הצילום היו בסרט הזה מאוד אופיניים לצילום בארץ  כולל יציאה וכניסה מהיער ומעברים חדים וקיצוניים בין אור וצל והמצלמה התמודדה איתם בגבורה:

מהירות איטית

המהירות האיטית מגניבה ומתאימה מאוד לצילום של אלמנטים, קפיצות, ובכלל זה יוצא יפה כשמשלבים בין הקלטה מהירה לאיטית בעריכה. עם MicroSD של 4 ג’יגה בצעתי צילום ברזולוציה של ה 720 וב 60 פריימים בשנייה. ה 4 ג’יגה יצרו סרט של כ 120 דקות עד שהתמלא המקום. זמן הרכיבה האמיתי שזה צולם לאורכו קצר בהרבה כמובן.

המצלמה התמודדה טוב מאוד עם תנאי התאורה הקשים שהיו בצילום הזה – שמיים מעוננים, צילום בתוך יער, ומעט אור. בתנאים כאלה הסכנה היא לצבעים גרועים וחסרי חיים, אולם זה לא קרה פה. הצבעים נוכחים והטיפול באיזורים חשוכים בהחלט משאיר עומק ופרטים. הצילום מעט “קשה” (כאילו עבר טיפה עודף “Sharpening”) ויש מעט ריצודים.

חסרונות

הבעיה העיקרית בעיני נובעת מגישת המוצר המניחה שימוש עם המארז האטום בד”כ – זה הכלי העיקרי לחיבור המצלמה לקסדה או לאופניים ולכל ההתקנים. בגלל זה מקבלים משקל מערכת גבוה יותר, מאבדים חלק ניכר מהסאונד, את המיניאטוריות והמשקל של המצלמה ואת הגישה המהירה לתפריטים תוך כדי רכיבה. תרצו לשנות מוד הקלטה? לעבור לצילום Slow Motion? תצטרכו להוציא את המצלמה מהמארז ולהחזיר, ושוב כשתרצו לחזור למצב הקודם. מארז שמאפשר גישה לפקדים היה יכול להיות יותר מוצלח.

חלק מהבעיות האלה ניתנות לפתרון באמצעות רכישה קטנה נוספת: סרט ראש עם התקן למצלמה ללא המארז האטום (תוספת של 160 שקלים) והתקן מפרקי לכידון (185 שקלים) שאולי יענו על חלק מהבעיות האלה – אולם לא בחנו אותם. מה שאין כרגע באבזרים האלה גם למי שירצה להשלים, והיה חסר לי מאוד הוא התקן המאפשר התקנה של המצלמה על מוט האוכף וצילום לאחור.

יש גם את העדר האפליקציה שאינה זמינה עדיין בישראל אבל לא חסרה לי בכלל. גם רצועת האבטחה של המצלמה לקסדה שהמיתקון מניח את קיומה (יש חריצים עבורה בפלסטיק המודבק לקסדה) אינה מסופקת באריזה – וזה יחייב אתכם לאלתר – כמו שאני עשיתי. כשתעשו את זה תגלו גם שהצג הקטן בצד המצלמה מוסתר על ידי הרצועה…

עוד בעיה התגלתה בצילום ידני ללא המארז האטום (כאמור לפעמים רוצים קצת Sound או להחליף מצבים) – כפתור ההפעלה ממוקם על הדלת הנפתחת לסוללה וכרטיס הזיכרון. לא פעם קרה שהשימוש והחזקת המצלמה ביד גרמו לדלת הזו לזוז קלות, ואז הכפתור לא תיפקד. במובן הזה הכלוב האטום דווקא שומר על הכל במקום ומונע את התופעה.

1-Sony

סקירת המוצר החפרנית ביותר ברשת?

הנה סקירת הוידאו הכי חפרנית שמצאתי באינטרנט – והי, הוא לא משאיר אף פיפס בלתי מכוסה בכ 17 דקות מצוינות (בעצם כן – יש עוד סרט שלו שחופר במה שמגיע עם הקופסא) – וחוץ מהעובדה שאני לא מסכים עם שיפוט הצבעים שלו (הוא היה רוצה יותר Saturation – עניין של טעם) – האיש פשוט יסודי ונותן פה סקירה מדהימה:

סיכום

סוני החליטה להפסיק להשאיר את השוק הענק הזה ל GoPro שהפכה לגורם דומיננטי במהירות שיא, וכשסוני מחליטה לעשות משהו אסטרטגי, זה משהו שאי אפשר להתעלם ממנו. לסוני יש יתרונות אדירים בתחום: טכנולוגיה מתקדמת, סנסורים ותוכנה מהטובים בתחום, ועדשות של Carl Zeiss. סוני היא בלי ספק החברה המובילה בעולם מצלמות הוידאו, ובהתאם איכות התמונה והצילום, והשימוש קל יחסית – אחרי שבוחרים את הרזולוציה ורוחב העדשה כל שנותר הוא ללחוץ על הקלט\הפסק.

את רוב החסרונות שנובעים מאפשרויות המיתקון שמגיעים עם האריזה המקורית אפשר לפתור עם האבזור הנוסף (ואילתורים) – אבל אלה חסרונות מורגשים והפריעו בשימוש, והורידו מהאטקרטיביות של המצלמה הזו. רוב רוכבי האופניים – לפחות בישראל שאינה גשומה ירצו את המיתקון שאינו עושה שימוש במארז האטום, מה שיכניס גם את הקלטת האודיו לתמונה ויאפשר גישה לפקדים, ונגישות טובה יותר להעברה למצב “תראו אני עוד שנייה מתרסק על הדרופ בסלומושן”.  עם המארז זו מצלמה לכל תנאי מזג אוויר וסוגי ספורט, שיודעת להתמודד עם תנאי תאורה קשים, בעלת מייצב תמונה, וקלות שימוש מרשימה שבסופו של דבר מסתכמת בשתי לחיצות פשוטות: “הפעל” ו”הפסק”.

רק זכרו את מה שהוא באמת הכי חשוב: אחרי כמה צילומים של רוכבים בסינגלים, אפילו הכוכבים עצמם ומשפחתם יתחילו להשתעמם. לא משנה באיזה מצלמה תבחרו – אף טכנולוגיה לא יכולה להחליף את כישרון הצילום, יכולת העריכה והבאת הסיפור שלכם!