גראן פונדו ים המלח 2016 הביא מספר שיא של משתתפים לאירוע כביש בישראל: מעל ל 1000 נרשמים לטור ערד ולמסיבת הפונדו!

ויקיפדיה: “גראן פונדו (Gran Fondo) או סייקלוספורטיב (Cyclosportive) הוא אירוע רכיבת כביש חד-יומי שאליו מגיעים רוכבי אופניים רבים לרכוב יחד בכבישים ללא תנועת מכוניות, במסלולים בעלי נופים מרהיבים בטופוגרפיה משתנה”. הצליח לך ויקי, כל התשובות נכונות.

גראן פונדו ים המלח 2016 החל כטיול נפלא במדבר. מזג האויר הנפלא של אירופה בקיץ התחלף עם אביב מדברי. הסיפור של היום הוא על תרבות אופניים אירופאית במזרח התיכון, שהגיעה לפה ומתקיימת בעיקר בזכות המנוע הייחודי שלה: הראל נחמני המארגן.  הוא מגדיל ומשפר את האירוע לאורך השנים בנחישות יוצאת דופן למרות קשיים רבים לאורך הדרך. אליו הצטרפו איגוד האופניים עם החיבור לטור ערד הבינ”ל ואלה ביחד הפכו את האירוע לעוגן מרכזי בתרבות האופניים בישראל. 

כתב: צור חלמיש
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג (עבור גראן פונדו ישראל), צור חלמיש
Gran Fondo Dead Sea 2016

מֶלֶךְ עִם נִקּוּד

 

אלפים כבר הצטרפו! הכנס אימייל ותהנה מעדכון שבועי מבייקפאנל:
 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

מזנקים לעממי ומעריצים את התחרותי

הרוכבים במקצה התחרותי יודעים שיהיה קשה כי בתחרות טוחנים בשביל פודיום. בעממי מתבוננים פנימה ושואלים איך נעבור את מעלה עקרבים ואיך הגוף יחזיק מעל 150 ק”מ עם טיפוס לגובה מצטבר של 2 ק”מ. המילה עממי קצת מטעה ואולי נכון יותר לקרוא למקצה הזה אתגרי.

נשבע לכם שבבוקר היה בחליפה כחול אחד תואם שלדה

נשבע לכם שבבוקר היה בחליפה כחול אחד שתואם לשלדה

מזג האויר בגדול שיחק אותה ואין על חודש מרץ. כמו שנאמר, טיימינג זה עניין של תזמון. כמו כן מעודדת היתה מגמת השיפור בגישת הרוכבים לסביבה. יש יותר המבינים את הצורך להשאיר עטיפות של בארים וג’לים בכיס. נכון, לא כולם. גם האספלט נראה כאילו שטוטא במיוחד בשבילנו ואת הבורות הבודדים שהיו בכבישים סימנו המארגנים עבורינו עם שלטים כמו במרוצי שטח. מצויין.

Gran Fondo Dead Sea 2016

Gran Fondo Dead Sea 2016

הגעתי לרכוב את גראן פונדו ים המלח 2016 עם חששות אישיים ועם שלשה חברים אישיים. החששות כי מאז פציעה לפני חודשיים לא רכבתי יותר מ-40 ק”מ ברצף. ככה לא בונים חומה. החברים הם כדי שיהיה עם מי לבנות חומה. בינהם אחד שמוכן לטפס שעות רק כדי להגיע לירידות של ערד-סדום, שם הוא באלמנט שלו. השני קיבל דקירות עזות בברך אחרי 140 ק”מ. יש אורטופד בקהל? השלישי שסבבה בעליות אבל אנדוראנס של מישורים הם לא הסביבה הטבעית שלו הושאר לחסות בתוך הפלוטון של קבוצת eQuip החדשה. מי שטוב בואטים חלקי קילו עקב המכנה יהנה מדראפטינג בשביל המונה.

Gran Fondo Dead Sea 2016

עצירה בתחנות היא פריוולגיית העם בעממי

על אף החששות הרגשתי מצויין וזה עוד אישור לכך שעדיפים הרבה אימונים קצרים על מעט ארוכים. נכון, הכי טוב גם וגם. ריבוי האימונים הוא גם בזכות מועדון רכיבת שטח מרעננה שהקמתי עם שותף וחבר. נקודה חשובה נוספת: אכלתי כאילו אין מחר. קריטי כשהשעות נוקפות. היו המון תחנות ריענון שמוקמו היטב ובהן אוכל ומים בשפע. יישום מצויין של לקחי העבר ולפי הבקשה מגראן פונדו 2015.

ראינו את תומר פדר הצלם וישר באנו

ראינו את תומר פדר הצלם וישר באנו

ציון לשבח ניתן בזאת לרוכבי Nitro בפיקודו של ארז חיון שאירחו אותנו במישורי ההתחלה. פלוטון ממושמע ורגוע עם אנשי ברזל וקרבון שנתנו עבודה בשתי שורות של סרגל רסר”ים. בשביל לעשות זאת צריך לתת לזינוק לצאת, לא להתערבב עם שאר העדר, ולהתגלגל יחד כקבוצה. תענוג להצטרף לתס”ח (תרגילי סדר חמושים) של חיילי הצבא האדום. הכתף שק!

Nitro ומסתננן

Nitro ומסתנן בצבעים אחרים

מספר ילדים בגיל 13 סיימו את כל מאה חמישים ומשהו הקילומטרים של המסלול על אופני הכביש שלהם. ביניהם נבו, גל, ויואב מקבוצת מלך העליות וגם שליו ומאור מקבוצת רוכבי קריות. כשהם עלו את מעלה עקרבים נוסחת ואטים חלקי קילוגרמים החזירה שגיאת מחשב Division by Zero… הטחינה של קילומטראז’ כזה דורשת מנוע דיזל וסבלנות של בוגר. בעייתי בגיל הזה. מי שלא הלכו על כל האורך אבל גנבו את כל ההצגה, היו מורן (11) ואילי (7) שהוקפצו לפסגת מעלה עקרבים עם רכב הליווי הקבוצתי, ירדו ועלו בקלילות מרגיזה.

כמו גדולים: מורן ואילי

כמו גדולים: מורן ואילי

משפחתי, מיני וגראן פונדו 

בשנה שעברה והשנה ישנו מאמץ להרחיב את האירוע מקבוצת רוכבי הכביש המסוגלת להשלים כ 150 ק”מ לרוכבים עממיים שיצטרפו לאירוע וירכבו מרחקים נוחים יותר למשפחות וילדים. המקצה הזה מאוד חשוב למארגנים וגם לאזור כולו מאחר ויש לו פוטנציאל להגדיל את האירוע ולתרום למלונות, לצימרים, ולסביבה עם תיירות משמעותית יותר.

עוד מספר דקות יוזנק העממי. בתמונה, טור ערד.

עוד מספר דקות יוזנק העממי. בתמונה, טור ערד.

הראל נחמני מפיק האירוע מספר: “שלשת מקצי העממי הוזנקו ביחד כיוון שהם חלק אינטגראלי ובלתי נפרד של הגראן פונדו. הוזנקו כך 600 רוכבים ביחד ואלה שהיו מקדימה הרגישו את חגיגיות הזינוק. ההעדפה המקורית שלי היתה ליצור מסלול מעגלי עבור רוכבי המשפחתי והמיני אך המשטרה לא איפשרה זאת”.

9

נועם סילברברג ואבא במיני פונדו

קיבלנו דיווח ממשתתפת שהיו מספר בעיות ארגוניות בעממי (כגון הכוונה לתחנת הרענון ונקודת הסיום). הראל נחמני מקבל את ההערות ויפעל לשיפור בשנה הבאה: “רוכבי המיני והמשפחתי הם הפוטנציאל לגידול העתידי של הגראן פונדו ואני שואף שיהיה להם הכי טוב שאפשר.”

המסלול המלא

מהכור בדימונה הצטרף אלינו אורן גונן מסטודיו פיטזון וקיבלתי בחינם טיפ להחליף את הכידון. שבוע קודם כבר אמר לי את זה גם נמרוד דובינסקי. כשאתה מקבל טיפ מהאוטוריטות בתחום, אולי סוף סוף תקשיב? מקווה שלפחות עזרתי לאורן בירידות מערד לסדום כשירדתי לפניו בקצב מהיר אבל בקו בטוח. חבל שקטע כביש זה היה לחלוטין לא סטרילי ממכוניות עם תנועה בשני הכיוונים. זו לא הכתבה הראשונה בה אנו בבייקפאנל תוהים אם הפרדה בין מכוניות ורוכבים באירועים היא לא תפקיד המשטרה. גם על רקע הכסף הרב שמארגני אירועי כביש נדרשים לשלם בשביל בטיחות הרוכבים. ברור שיש צורך בשחרור התנועה מדי פעם וטבעי היה בפונדו 2015 שהמשטרה הוציאה רוכבים בנאגלות מצומת חתרורים, כדי לשחרר את הכביש בינהן.

Gran Fondo Dead Sea 2016

Gran Fondo Dead Sea 2016

מסיימים

מתחם הפודיום והאקספו בסולריום היה מוצל ובשטח מובחן ואינטימי. מרק ירקות ופסטה היו בול במקום. החול שנכנס לנעלי הכביש הרגיש דווקא מזרח תיכוני. בשנה שעברה מוקם מתחם הסיום על הדשא היפה שבמרכז מתחם המלונות. איזור זה נמצא כרגע בשיפוצים והכניסה אליו הוגדרה כלא בטיחותית.  

מטבעו טקס הפודיומים הוא ארוך. הוא גם מאוחר כי ישנה הגרלה של כרטיסי טיסה לאירופה וזוג גלגלי בונטרגר וצריך לחכות לכל רוכבי העממי. מקבל רק מי שנמצא פיסית במקום וכיוון שאיזה 100 איש חיכו בסבלנות הסיכויים הפכו ללא רעים בכלל. אחרי כ-20 שמות שנשלפו ולא היו שם, זכתה נורית חביב בגלגלים. פרס ראוי ביותר אחרי שהיא נקרעה כדי למשוך חברה חדשה ולחנוך אותה במרחק ובגובה המצטבר.12

באירוע תרבותי השחקנים קדים קידה

הסיום במתחם הפודיום אפשר לרוכבי הפונדו לא רק לקבל פסטה, מרק ירקות ובירה. לא רק להתווכח אם זו בעיה שחסרים במקום חלבונים בשביל חלון הזדמנויות שנפתח לשעה או שביטלו את החלון הזה לאחרונה, אלא להיחשף לאווירת אופניים אמיתית.

מחמם את הלב שהגיעו נבחרות וקבוצות נשים ממלטה, קפריסין, אוקראינה ועוד. מרגיש מכובד כשמשקיף של ה-UCI נמצא בתפקיד רשמי במירוץ כביש ישראלי בינלאומי. איזה כיף לראות את נבחרת ישראל נשים על הפודיום גם כשיש פחות אחת. אבל אין על שני בלוך הענקית שמנסה ללמד את הבנות לקוד קידה לקהל. ההצגה חייבת להימשך. היינו במסיבת תרבות אופני כביש בישראל.

 

Gran Fondo Dead Sea 2016

כתב: צור חלמיש
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג (עבור גראן פונדו ישראל), צור חלמיש

 

(תגובות יתקבלו בברכה לקישור לפוסט זה בעמוד הפייסבוק של BIKEPANEL!)
צור חלמיש (צורחה) כותב על אירועי רכיבה ובוחן ציוד בשטח ובכביש. יש לו אופניים אדומים ומתאמנים שמחים מרמת קטקטים ועד מאסטרס כתומים. במשך שנים נהנה מרכיבות כיף עד שקורס מדריכים באיגוד האופניים נתן לו טריגר לשינוי החיים. אתם וילדיכם מוזמנים לבוא לאימון ניסיון במועדון האופניים VELOCITY ברעננה. לפרטים 054-4536874 צור