השנה, לזכרם של יצחק סימון ושלום גרוסמן יוצא מסע “רוכבים לחיים” ב 23.11.12 בכבישי “המרובע”. בואו להשתתף ולהעלות את המודעות לרוכבי הכביש, ולזכותינו לרכוב בו בבטחה.

מאז פרסום כתבה זו יצא מעקב סטטיסטיקה מעודכן. למעבר לוידאו וכתבה חדשה יותר לחצו פה.

לזכרם, ולמען החיים

חלק מהקוראים מכירים את המעקב שעשיתי בשנים קודמות אחר נתוני תאונות רוכבי הכביש: גלעד אינטרנטי של כל רוכבי הכביש הספורטיביים שנהרגו בכבישי ישראל מ 1996. שנתיים עברו מאז הכתבה האחרונה בה עידכנו את הרשימה העצובה הזו, בתוכה חברים טובים שלנו, הורים, אנשי משפחה. העידכון הקודם פורסם בעקבות התאונה המחרידה שהיתה בכביש 3 אשר לזכר רוכביה יהיה מסע האופניים הקרוב “רוכבים לחיים”. זו היתה אולי תאונת הרכיבה הקשה ביותר שהיתה בארץ עד היום: התגשמות של תרחיש האימה של רכב שנכנס בדבוקה, הורג ופוצע רוכבים רבים. למרות חומרתה, זו בודאי לא התאונה היחידה שבה רכב פגע בדבוקת רוכבים (היו כמה כאלה – בכביש הסרגל, בכביש 4, ועוד) , ואפילו לא היחידה בה נהרג רוכב מתוך דבוקה.

אנחנו בטוחים שיש עוד רוכבים שנהרגו משנים קודמות, ואולי אף רוכבי כביש רציניים שנהרגו בתקופת התיעוד הזו, אולם אנחנו פשוט לא יודעים על כך. המידע מלפני התחזקות האינטרנט בישראל (בדיוק באיזור 1996) נותר חסר. גם מקרים בהם יש נפגעים אנושות אולם הפטירה מתרחשת אחרי תקופת ייסורים ארוכה נוטים להשאר בפרטיות משפחותיהם. אם מי מכם מכיר פרטי תאונות קטלניות נוספות, אנא העבירו אלי. ראוי שנכבד את זכרם של כל הרוגי הכביש בהכללתם ברשימה זו. במידה ונפלו טעויות ברשימה אנא פנו אלי גם כן ועמכם הסליחה.

1-IMG_0274

משמאל: גיא תמרי ז”ל בטיול אופנים שעשינו באיטליה (מימין: עודד מלמד חברו הטוב, עדין רוכב וחזק). נהגת שכנראה נרדמה אחרי משמרת לילה בנתב”ג קטלה את חייו של גיא בכביש 40 באביב 2011.

התפלגות התאונות וניתוח הנתונים

כמו כל נסיון להבין משהו על המציאות הזו יש פה הכללות ויש מגבלות לנתונים וליכולת להסיק מהן משום שהמידע לא מושלם (כגון השוואת נסועת רוכבים מול נסועת מכוניות ועוד), אולם, אבל בהעדר אוטופיה סטטיסטית אני בוחר ללמוד מהעובדות שאני מכיר:

  • בכביש 4  – נהרגו 13 רוכבים מתוך 39: כ 33%.
  • בכבישים מהירים – נהרגו 12 רוכבים נוספים. כ 31%. (כבישים שחלק מהם אסור לרכיבה ולעתים חלקים הם כביש מותר, אולם מהיר…)
  • בכבישים בינעירוניים מותרים לרכיבה – נהרגו 10 רוכבים. גם כבישים אלה ברובם בעלי מאפיינים טיפוסיים בד”כ (26%).
  • 4 תאונות מוחרגות עקב אופיין (תאונה בכביש 6 לפני שנפתח, טעויות אנוש בחציית כבישים, ורשלנות גלגלי המשאית שעפו).

1-פאי חלוקת סוגי כבישים

האם יש יותר הרוגים היום לעומת שנים קודמות?

למרות עלייה דרמטית בכמות הרוכבים בכבישים – אין עליה דומה בכמות ההרוגים. כאמור זהו תיעוד קבוע ומתגלגל לאורך שנים וחלק מהכתוב פה לא השתנה מהפרסום הראשון. 1996 היא השנה בה איתרתי את ההרוגה הראשונה ברשימה: תמר דבוסקין. בנובמבר 2009 כשפרסמתי את הרשימה הזו לראשונה היו בה כ 26 רוכבים, וכעת, 4 שנים בלבד אחרי אנחנו עומדים על 39 הרוגים. מאז התאונה בכביש 3 בשנת 2011 והעידכון השני שפרסמתי לרשימה, נהרגו עוד 4 רוכבים: דיוויד שומן, גיורא צחור, בוריס גורפינקל וגבי לרנר, זכרונם לברכה.

הממוצע השנתי הוא 3 הרוגים בשנה. שנת 2011 היתה השנה הארורה מכולן עם 5 הרוגים ודומה היתה 2006 עם 4 הרוגים בשנה.

ב 2012 ירדנו ל 2 תאונות קטלניות עם רוכבים ספורטיביים והשנה – שעדיין לא נגמרה, יש לנו הרוג אחד.

1-עמודות הרוגים לשנה

“כביש מצוין” – מאפייני כבישים קטלניים לרוכבי אופניים

לא פעם שומעים בחדשות לאחר תאונה את השוטר המתאר אותה או הכתב מדגישים את חומרת הרשלנות באומרם שמדובר ב”כביש מצוין” – בד”כ בהתיחס לרוחב השולים, הראות, הפרדת הנתיבים וכו’. אבל מסתבר שדווקא הכבישים האלה הם הטיפוסיים ביותר לתאונות האופנים הקטלניות. בד”כ אלה כבישים מהירים או בינעירוניים בעלי מאפינים של כביש מהיר.

  • בעלי ספרה אחת או שתיים
  • ישרים
  • מהירים יחסית
  • עם שוליים רחבים
  • לעיתים עם שני נתיבים בכל כיוון
  • בעלי תנועת מכוניות רבה

1-עמודות היכן נהרגו

 

נהג רשלן נרדם \ מוסח \ שיכור שירד לשוליים – הוא גורם התאונה

בכבישים בהם היו יותר הרוגים יש בהתאמה, אולי לא במפתיע נפח תנועה גבוה יחסית. אלה גם כבישים שבהם הסיכוי לפגוש את הנהג הרשלן עולה בגלל הסתברות סטטיסטית פשוטה – אם יש יותר נהגים על כביש כזה, הסיכוי שברגע מסוים נפגוש בנהג המסוכן מבינהם – עולה. בנוסף – הכבישים האלה גורמים לנהגים לנהוג תחת אשליה של צפיות וסיכון נמוך. כשהכביש ישר, בעל שוליים רחבים המאפשרים טווח טעות גדול לנהג, מופרד בגדר בטון המונעת תאונה חזיתית, נהג עייף, עירנותו יורדת עקב העדר תנועת חלק גוף עליון (קשה לי לראות נהג שמצליח להרדם בסרפנטינות של צובה…) והוא באופן מסוים מרשה לעצמו להוריד את רמת הכוננות והריכוז בנהיגה. על כן לטעמי רמת רשלנותו, ואחריותו האישית לתאונה עולה.

 


ערוץ האופניים של BIKEPANEL בטלגרם


תרחיש התאונה הטיפוסי משלים את התשתית המתוארת מעלה: חזית הרכב פוגעת ברוכב מאחור בעוצמה. נהג שנרדם על ההגה וסטה לשוליים במהירות גבוהה. אולי זו התשתית “הטובה” (לרכבים) שגרמה לו להרדם בקלות יותר? לחשוב על שולי הבטיחות הטובים יותר של כבישים כאלה שמאפשרים לו לעצום עין לשבריר שניה?… הרי אין פה סיבובים והוא הרי כבר מגיע ליעדו…

כביש מצוין

10.6.05, שישי בבוקר. לצד כביש 4 באילנות נהג שרק לפני כמה דקות דרס את חנוך מרגולין ופלטון של רוכבים. בשיחה שהיתה במקום נאמר שהוא הושיט יד להרים סלולרי שנפל…

יחד עם זאת, הרוגי השנתיים האחרונות מוכיחים לנו את מה שידענו עוד קודם – למרות שרוב התאונות יש להם מאפינים מאוד חוזרים, ההסתברות, היא הסתברות בלבד, ותאונות קטלניות יכולות להתרחש בכל מקום, ובכל כביש: גבי לרנר נהרג בכביש נידח וריק כמעט לחלוטין במסלול שהוא מסלול נפלא לרכיבה. כך גם בוריס גורפינקל שנהרג בתאונה חזיתית בכביש ערד ים המלח – לא מקום שאתה מצפה בו להמון תנועה, בגלל השתוללות של נהג. גיורא צחור נהרג בכביש שאי אפשר להגיד עליו שהוא כביש מצוין לרכיב (הוא די מפחיד האמת), אולם רוכבים בו הרבה ויש ראשיים ממנו.

הספורט קיבל תדמית של ספורט מסוכן בעוד שהוא רחוק מזה

בחמש השנים האחרונות דומה שיש הרבה יותר רוכבי אופנים מבעבר. הצמיחה והגדילה של ענף רכיבת הכביש היא משהו משמח מאוד, ומשמעותי ליכולת שלנו לקבל הכרה ולגיטימציה כשותפים שווים, גם אם פגיעים יותר, בכבישי ישראל. למרות הצמיחה הזו, אין גדילה בכמות ההרוגים השנתית. למעשה אם נמנעים מכבישים המסומנים בשם בעל ספרה אחת או שתי ספרות, ועוד כמה כבישים מסוכנים במיוחד שבהם לא כדאי לנו לרכוב, ניתן לעסוק בספורט הזה בבטחה גבוהה בהרבה ממה שרבים חושבים, והסיכוי להתקל בגורמי התאונה הטיפוסיים: אותם נהגי רכב עייפים מסוממים שיכורים ורשלניים שסוטים לשוליים ופוגעים בנו קטן משמעותית.

מבט מהיר בנתוני מראה שבקרוב ל 20 שנה נהרגו רק מעט מעל 10 רוכבים בכבישים בינעירוניים מותרים לרכיבה, ושאינם כביש 4. החלק המכריע של התאונות התרחש בשני מקומות שאפשר להמנע ולו עשינו זאת – רכיבת כביש בישראל לא היתה מסוכנת כל כך.

1-003

רוכב הברזל – האנדרטה לזכרו של גבי לרנר במקום בו נהרג בין חריש לריחן

 

מה יהיה עם כביש 4?

כביש שלא כדאי לרכוב בו. עדיף להמנע ממנו לחלוטין ברכיבה ספורטיבית. ועדיין – זהו ציר האורך היחיד בישראל שמותר לרכיבה. עם כניסת יותר ויותר רוכבי קומיוטינג, והחשיבות של עידוד האופנים ככלי תחבורה, ביחד עם המצאותו צמוד למרכזי אוכלוסיה גדולים, ראוי שיהיה בו פתרון ברמה אחרת:

1-קופנהגן

ביציאה מקופנהגן. כביש לא ראשי במיוחד. גם בכביש 4 ראוי היה לסלול מסלול דומה.

נקודת האור?

אם תתמקדו ברכיבה  בכבישים צרים ונידחים, ועדיף כביש בסופי שבוע (אני רוכב שטח באמצע השבוע או במתחמים סגורים) – לא ליד הבית בהכרח, כגון אלה שבאזור הרי ירושלים, בית גוברין ולכיש, גבעת עדה, הכרמל, גלבוע וכמובן אזור ערד, רמת הגולן והגליל העליון, הסיכון שלכם ירד משמעותית. במקומות כאלה יורד הסיכוי לפגוש את הגורם העיקרי לתאונות האלה: נהג רשלן, רדום או מסומם. אני גר ליד כביש 4, אולם נמנע ממנו כמעט לחלוטין. 

יותר מכך – אם מתבוננים בתאונות שהתרחשו מאז התאונה בכביש 3, אפשר לראות ששתיים מתוכן מאוד חריגות: תאונת עקיפה מופרעת וחזיתית (של נהג שאמנע מלתת לו תיאורים ציוריים יותר בכתבה הזו) שפגע בבוריס גורפינקל בכביש ערד ים-המלח, והתאונה של גיורא צחור שהתרחשה בעת חצית כביש בנסיבות הקשורות כנראה לטעות בהערכת המרחקים. התאונה של גבי לרנר בכביש הנידח והיפה לאורך גדר ההפרדה מאחורי חריש כנראה שדומה יותר לתרחיש “הרגיל”: רכב של נהג שנוסע במהירות גבוה מאוד בכביש ישר עם ריאות טובה, וכנראה סוטה לשוליים עקב רשלנות פושעת: SMS? הרדמות? אין לנו מושג. התאונה של דיוויד שומן היא לצערנו כתובת שהיתה על הקיר. רכיבה בכביש 4 מסוכנת מעין כמוה. אנא, אם אתם לא חייבים – ותרו עליה!

בעת כתיבת המאמר בספטמבר 2013 יש לנו הרוג כביש אחד מקרב רוכבי הספורט. שמרו על עצמכם, הפיקו לקחים מהכתבה ונאחל שלא יהיו עוד הרוגים מקרבנו השנה, ובכלל.

הרוגי האופניים מקרב קהילת רוכבי הספורט (כביש וטריאתלון) בישראל: 1996-2003

#

שם

כביש

תאריך התאונה

פרטים

39

גבי לרנר

611

15.04.13

בן 47, רכב בין חריש למחסום ריחן שליד ואדי ערה, ביום שני בבוקר בכביש שהוא בד”כ ריק כמעט לחלוטין, רחב וישר. נהג מהרשות הפלסטינית פגע בו מסיבה לא ברורה והסגיר עצמו מאוחר יותר למשטרה הפלסטינית. Ynet.

38

בוריס גורפינקל

31

9.11.12

בן 46, ביום שישי  – נהג בדואי יצא לעקיפה פראית ופגע בו חזיתית בכביש ערד-ים-המלח, ברח אותר רק כמה שעות אחרי התאונה. “הארץ“.

37

גיורא צחור

581

16.7.12

רוכב שטח, אבא של גל צחור, שלזכרו “אפיק ישראל”. גיורא צחור היה רוכב שטח והתאונה אינה תאונת רוכבי כביש טיפוסית שכן הוא חצה את הכביש או רכב עליו קטע קצר במטרה לחצות וטעות אנוש גרמה לתאונה. Ynet.

36

דייויד שומן

4

30.8.11

עלה לארץ  לסיים התמחות בנוירוכירורגיה בתה”ש. התחתן עם טלי שומן בנס הרים באפריל 2011 והתאונה ארעה באוגוסט 2011, בכביש 4 מצפון לצומת מורשה ליד תע”ש. כנראה שרכב סטה לשוליים בחזרה מעקיפה. החיאה מנעה את מותו במקום אך הוא נפטר כשנה וחצי אח”כ. השאיר את אשתו אלי ,בנו גור ואמו ברניס. “מלך ההר” בגרנד פונדו י”ם ייערך לזכרו בנוכחות משפחתו. Ynet

35

יצחק סימון

3

13.8.11

יצחק סימון ושלום גרוסמן רכבו ביחד בדבוקה בכביש 3 כשנהג צעיר נרדם על ההגה והרגם

34

שלום גרוסמן

3

13.8.11

יצחק סימון ושלום גרוסמן רכבו ביחד בדבוקה בכביש 3 כשנהג צעיר נרדם על ההגה והרגם

33

רפי טולדנו

כביש 65 (הסרגל)

28.5.11

שבת בבוקר בכביש הסרגל – יצא לפני הזנקת “גלגלים של תקוה” כשהכביש היה כבר חסום.

רוכב שטח (וכביש) בן 56 (ספורטיבי, עם אופני GT כפולי שיכוך ומושקעות) שרכב מכיוון מנחת מגידו לצומת מגידו. הוא נפגע ממכונית מסחרית ונהרג במקום.

על התאונה

32

גיא תמרי

40

16.4.11

וידאו: על התאונה

וידאו: ראיון עם שרון  תמרי על התאונה

31

יורי יליסביץ’

4

13/8/10

בכביש 4 ליד הכניסה למושב שדה אליהו (ליד אשדוד):

על התאונה

30

אדם רוטנברג

כביש 65 (הסרגל)

7/8/10

קיבוצניק בן 67. רכב שטח באמצע השבוע ומעט כביש בשבתות. נהרג בעת בצוע סיבוב פרסה בצומת מגידו

על התאונה

29

שניאור חשין

כביש 5

18.6.10

רכב בשעות החושך האחרונות בכביש חמש ונפגע בירידה לראש העין בידי נהג שיכור, מסומם ועייף שברח ממקום התאונה לכאורה.

על התאונה

27

נדב פז

כביש 1

1.9.09

בן 60. כנראה נפגע בירידה מכביש 1 לכביש 443.

על התאונה,  

26

בועז לחובר

כביש 4

16.8.08

הנהג הדורס – מסומם שפגע וברח.

על התאונה

25

יצחק (איציק) אידלמן

כביש 2

9.07.08

טריאתלט בן 67 במותו. אחה”צ ביום רביעי רכב מכיוון צפון לכיוון דרום בכביש החוף. סמוך ליציאה לכיוון קיבוץ געש ושפיים, המשיך בנסיעתו דרומה. טנדר התנגש בו בעוצמה מאחור.

על התאונה

24

אליעזר (לייזר) מיכל

כביש 2

24.06.07

נפגע בכביש החוף ליד מחלף הסירה

על התאונה

23

עזרא אטרקצי

כביש 4

20.6.07

נדרס במחלף הדרים ליד תל-מונד (משאית)

על התאונה

22

שמעון סופרין

כביש 5

17.6.06

נפגע ליד מרכז הטניס ברמת השרון

על התאונה

21

איציק דרזי

כביש 40

12.12.06

ליד קידרון. רוכב אופני הרים שעלה על הכביש לקטע  קצר

על התאונה

20

יואל גרוס

כביש 404

03.05.06

שדרות בגין בירושלים – דרך עירונית (דומה במתאר לנתיבי איילון)

על התאונה

על התאונה

19

אדוארד טוביה חייט

כביש 461

28.01.06

דרך לוד מכיוון יהוד לצומת הטייסים

על התאונה

18

דורון סופר

כביש 4

28.09.05

ליד מפעל תע”ש

על התאונה

על התאונה

17

גולן שלמון

כביש 65 (הסרגל)

16.07.05

אלוף ישראל. רכב עם מאמן ברכב מלפניו באימון טיים-טריאלדרפטינג.

על התאונה

16

חנוך מרגולין

כביש 4

10.6.05

שישי בבוקר, רכב שפגע בפלוטון ליד אילנות פצעו אנושות. נפטר כ- 3 שנים לאחר מכן.

על התאונה

15

איריס ענבי

כביש 2

22.12.04

ליד שפיים. בת 24 סטודנטית מארה”ב בחופשה

על התאונה

14

שרון בן-מאיר

כביש 424

16.06.04

אלופת ישראל. נהרגה מפגיעת גלגלים שהתנתקו ממשאית

על התאונה

13

אילון פרידמן

כביש 4

27.9.03

בגשר נוה חיים בחדרה

על התאונה

12

זיו גולד

כביש 4

29.05.03

ליד קיסריה, צומת פל ים

על התאונה

11

יונתן גרינברג

כביש 4

13.9.02

צומת בנימינה. נפגע ע”י נהג שלא ציית לרמזור אדום.

על התאונה

10

הילית לוי

כביש 70

13.8.02

ליד צומת העמקים

על התאונה

9

אביחי הלר

כביש 6

19.5.02

 בכביש חוצה ישראל לפני שנפתח למכוניות

על התאונה

8

דורון רובין

כביש 2

18.9.01

בכביש החוף מול יקום

7

עמי קוריצקי

כביש 2

18.9.01

בכביש החוף מול יקום

על התאונה

6

יצחק (איציק) אדמון

כביש 85 (עכו-צפת)

02.09.00

מקיבוץ כברי. נפגע בכביש עכו-צפת (85) בין צורית לגילון, בשבת, בשעה 10:45. מימין לשוליים. נפטר ב- 29/3/2007 לאחר כ-7 שנים בהם היה צמח.

קישור

5

יוסי אבני

כביש 4

18.5.98

נפגע קשות ע”י משאית בכביש 4 ב- 18/5/98, לא הצליח להשתקם ושם קץ לחייו ב- 8/11/99.

על התאונה

4

אלי רובינוביץ

כביש 4

15.8.99

על התאונה

3

ד”ר גיא דוד

כביש 4

19.7.99

התאמן בקבוצת טריאתלון קאנטרי ג’. לא מצאתי

2

אילן גורדון

כביש 4

16.7.99

שישי בבוקר, באיזור צומת רופין

על התאונה

1

תמר דבוסקין

כביש 20 (נתיבי איילון)

24.8.96

על התאונה

 

אולי תתעניינו גם בכתבות הבאות:

מאת: גיא חלמיש