100 ימים, 92 ימי מירוץ, עונת האופניים המטורפת בהיסטוריה תיפתח עוד פחות משלושה חודשים. מה מצפה לנו בכל חודש? איזה גראנד טור נפגע במיוחד? ואיך יראה יום האופניים הטוב אי פעם?

מאת: יהונתן דוויק

לחצו פה לקבל את ערוץ בייקפאנל בטלגרם

אוגוסט – ממריאים באיטליה לכיוון צרפת

סטראדה ביאנקה- בראשון באוגוסט תיפתח באיחור “קל” עונת 2020 במירוץ האיטלקי האהוב סטראדה ביאנקה, מירוץ מלהיב שמתאים במיוחד לפתוח את העונה. שבוע אחרי המרוץ, ב8 באוגוסט, נקבל את צפון איטליה במונומנט מילאן – סן רמו, קלאסיקת האביב הותיקה. גם טור פולין יהיה בין החמישי לתשיעי של אוגוסט, אבל בכל זאת מדובר בהתחלה די רגועה והזדמנות לרוכבים לחמם רגליים לקראת עונה עמוסה.

קריטריום דו דופינה- מרוץ ההכנה החשוב ביותר של הטור, קריטריום דו דופינה, מגיע בסוף השבוע השני של אוגוסט, וכל מי שמגדיר את עצמו מועמד לניצחון בטור יהיה שם, הזדמנות יחידה לטפס לפני הטור דה פראנס. הספרינטרים יפתחו מבערים בקלאסיקה הלונדונית Prudential RideLondon ביום האחרון של דופינה, ושם נראה את הספרינטרים שחולמים על קטעים בטור ראש בראש.

אליפויות לאומיות- משם תמשיך העונה לשמונה ימים של אליפויות לאומיות ואליפות אירופה, מה20 ל 28, כשהיום האחרון באליפות אירופה יהיה בדיוק יום אחד לפני תחילת הטור דה פראנס, ב29 לאוגוסט. שלושת הקטעים הראשונים של הטור יחתמו את חודש אוגוסט, חודש מעניין באיטליה וצרפת, ופתיחה רגועה של עונת האופניים.

המיטב של דופינה 2019, השנה יש למירוץ משמעות גבוהה בהרבה!

ספטמבר – טור דה פראנס ואליפות העולם 

ספטמבר הוא החודש של הטור- והוא יתפוס כשני שליש מהחודש. המרוצים שלצערם יחפפו בטור הם הטיראנו אדריאטיקו שיתקיים בין ה7 ל14 בספטמבר, ואליו יגיעו מי שוויתרו על הטור וילכו לג’ירו, וגם הקלאסיקות התאומות של קנדה, קוויבק ומונטריאול, שיתקיימו ב11 וב13 לחודש ויתנו הזדמנות לרוכבים פחות מוכרים לנצח. בסטארט אפ ניישן רוכבים לא מעט קנדיים – אולי זאת ההזדמנות שלהם?

אליפות העולם בשוויץ (לא סופי)- היא הולכת קשה ב 2020 ותתקיים בין ה20 ל27. דיווחים אחרונים מדברים על שינוי מיקום אליפות, אולי אפילו למזרח התיכון. אליפות העולם היא אחת הנפגעות הגדולות מהדחייה, המירוץ לא יכלול את רוב הרוכבים הטובים בעולם, שבדיוק סיימו שלושה שבועות בצרפת ויצטרכו אישור מיוחד בשביל להתחרות. רוכבי הג’ירו יזכו לתחרות פשוטה בהרבה משציפו לה, ואפשר רק לרחם על מאדס פדרסן, אלוף העולם של 2019 שבקושי הספיק להתחרות בחולצת הקשת ואולי יאבד אותה מוקדם מאוד. 

החודש יסתיים ביומיים הראשונים של הטור ההולנדי, בינקבנק טור, וביום האחרון של ספטמבר מגיעה הקלאסיקה הבלגית הראשונה של 2020, לה פלש וולון, הקדמה לקראת החודש המטורף שבפתח.

בזינוק של LBL 2018 (צילום: גיאחה)

אוקטובר – החודש הטוב ביותר, היום הטוב ביותר

אם אתם שואלים אותי, אין שום סיבה לצאת מהבית בחודש אוקטובר. ב31 הימים של החודש יהיו 31 ימי מירוץ, ג’ירו דאיטליה, רוב הוואלטה וכמובן, הקלאסיקות הגדולות. 

ג’ירו ד’איטליה – בשלישי לחודש יפתח הג’ירו דאיטליה בבודפשט שבהונגריה, ללא ספק המירוץ שנפגע ביותר מדחיית העונה. עם ארבעה מונומנטים שיהיו בזמן המקביל בצפון אירופה, הג’ירו יפספס לא מעט רוכבים שמעדיפים אבנים בלגיות על עליות איטלקיות, וכמובן זמן מסך (טור בינקבנק הצנוע יזכה לפתוח את החודש):

  • לייז’ – באסטון – לייז’– המונומנט הבלגי הקשוח, מגיע כבר ברביעי לחודש. 
  • אמסטל גולד רייס- בעשירי לחודש הגבעות של הולנד מגיעות באמסטל גולד רייס, 
  • יום אחריו מירוצי הפלנדרס יתחילו עם הגנט – וובלגם. 
  • ב14 לחודש המהדורה ה75 של דווארס דור – פלנדרס
  • הפלנדרס- מלכת קלאסיקות בלגיה, טור הפלנדרס, תתקיים ב18 באוטקובר, כשמזג האוויר צפוי להוות גורם משמעותי. 

וואלטה- כשקלאסיקות בלגיה מאחורינו והג’ירו מגיע לימי ההכרעה שלו, הוואלטה א’אספנייה תפתח ב20 באוקטובר בצפון המדינה, ותצטרף לסיום הגירו ולקלאסיקות האחרונות. בוואלטה כמו בוואלטה, אין חוקים, והשבוע הראשון יהיה דומה יותר לשבועות אחרונים בגראנד טורס, עם חמישה ימים בעליות המשופעות של הבאסקים, כשהקטע השישי והיום שלו שווים כותרת נפרדת.

לצפות

הדמית הג’ירו בירושלים, מקור: COMTECGROUP דניאל בנעים

25 באוקטובר – יום האופניים הטוב בהיסטוריה?

אם באוקטובר לא שווה לצאת מהבית, ב 25 באוקטובר לא שווה לצאת מהמסך, או יותר נכון מהמסכים, כי תצטרכו יותר מאחד. 

את היום הזה תפתח מהדורת הנשים הראשונה של הפריס רובה, מירוץ קצר שאפשר כבר עכשיו להבטיח שיהיה מעניין מהרגע הראשון, וזוכה לעניין אדיר בעולם האופניים, עם רוכבות שטח שסיפרו שיעשו הכל כדי להיות על קו הפתיחה בצפון צרפת. שווה צפייה!

כמובן שהאירוע הגדול יגיע אחר כך, עם מירוץ הגברים שאולי סוף סוף יהיה רטוב. ואן דר פול, למפרט, זילבר ואפילו רומן בארדה על האבנים בצפון צרפת, בזמן שבמערב המדינה נזכה למירוץ שונה לגמרי.

כמו שכבר הזכרנו, הוואלטה אוהבת להיות מיוחדת, וקטע “מלכה” כבר בשלב השישי זה בהחלט חריג. קטע צרפתי לגמרי עם אלטו דה פורטלט, קול ד’אוביסק וסיום מופרע בטורמולה, שלושה מעברי הרים גבוהים וכואבים. כמובן שצריך להתפלל למזג אוויר חמים כי מדובר בפסגות גבוהות במיוחד שאי אפשר לרכב ביום מושלג, אבל כרגע זה נראה אחד הקטעים המהנים של 2020, 136 קילומטרים מהקשים שאפשר ליצור, שידללו את המאבק על האדומה מוקדם מאוד. 

אם כל הטוב הזה לא מספיק, גם הגירו נחתם ב 25 באוקטובר בנגד שעון סולידי של 16 קילומטרים במילאנו. לכאורה המירוץ הכי פחות מלהיב של היום, אבל אין לדעת באיזה מצב יגיעו המובילים למילאנו, ואולי מצפה לנו נגד שעון שיכריע את הג’ירו.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

אז מה רואים? 

  1. הפריס רובה הוא מירוץ חובה, אף פעם לא משעמם בדרך לרובה והשנה תנאי מזג האוויר עשויים לעשות את המירוץ אפילו מעניין יותר. 
  2. קטע 6 בוואלטה פשוט לא יכול להיות טוב יותר, קצר, כואב ובלי קילומטר מבוזבז. 
  3. הקטע ה 21 באיטליה יהיה תלוי במיוחד במצב המירוץ לפניו. אם הגירו כבר נסגר אין סיבה לראות אותו ביום כזה, אבל הקטע יכול להפוך הכל אם הפערים קטנים על החולצה הוורודה.

המלצתי – יורוספורט בטלוויזיה על רובה, במחשב הוואלטה בGcn racing או Tiz cycling, ואת הגירו אפשר לשמור ללילה. 

משבר או הזדמנות?

העונה תסתיים ב8 בנובמבר עם הקטע האחרון של הוואלטה, ורק אז נוכל באמת לסכם, אבל יש כמה דברים שאפשר לומר כבר עכשיו:

עונת 2020 נותנת הזדמנויות רבות יותר לרוכבים שהם לא הכוכבים הגדולים. העונה העמוסה גורמת לחפיפות רבות ותיצור מרוצים נטולי כוכבים. רוכבים שבדרך כלל לא רואים על הפודיום יוכלו להוכיח את עצמם, ואולי כמה מהמרוצים הגדולים של 2020 יגיעו דווקא משם, מתחרות ללא כמה פייבוריטים ברורים, אלא הרבה רוכבים רעבים שקיבלו הזדמנות חד פעמית.

כמובן שלא הכל ורוד: פירוק קבוצות יהיה חלק בלתי נפרד מהשפעות הקורונה על הענף, ולא נזכה השנה לכמה מירוצים מעולים כמו קלאסיקת סן סבסטיאן המלהיבה וטור הבאסקים המרתק, אבל אני בוחר לראות את הצד האופטימי. קיבלנו 100 ימים של אופניים, כל הגראנד טורים יהיו שם יחד עם הקלאסיקות הגדולות וכך לפחות חלק גדול מענף ישרוד את משבר הקורונה, ואנחנו נזכה לימים אדירים, מירוצים מפתיעים ועונה ששום דבר בה לא יהיה נורמלי, אבל היא תיזכר עוד שנים רבות.