בין אם בשטח ובין אם בכביש, כולנו צריכים ציוד רכיבה בסיסי שיעזור לנו לסיים את הרכיבה בהצלחה. איזה ציוד כדאי לקחת ומה כדאי להשאיר בחוץ? אלעד פריזט עושה קצת סדר בכל הנוגע לציוד הנדרש לרכיבה מוצלחת.

תיק עבור הציוד רכיבה

לא כל תיק מתאים לכל רוכב. אנחנו אנשים שונים, במימדים שונים ועם סגנון רכיבה שונה. לא כל תיק שמתאים לחבר שלכם יתאים גם לכם. יש גם רוכבים שיסתפקו בתיק אוכף מינימליסטי בלבד וגם זו בחירה לגיטימית. הנה מה שבוחרים בד”כ רוכבי סגנונות שונים:

  • רוכבי כביש – ירכבו בד”כ עם תיק אוכף מינימליסטי בלבד. הכי מינימליסטי שיש ובו ישימו רק פנימית נוספת, כפות להחלפה, בקבוק גז לניפוח ואת הפיה שלו, לפעמים אולר כלים שטוח קטן וזהו. את המשאבות של פעם מחליפים לאט לאט במיני קיוב
  • רוכבי מרתון אופני הרים – יוסיפו תיק אוכף מעט גדול יותר מזה של רוכבי הכביש אבל ישארו באזור המינימליסטי. התחרותיים שבהם יוותרו על תיק האוכף ויצמידו את הדברים הדרושים להם ברצועות שונות לשלדה במקום תיק אוכף. גם את המשאבה, אם לא עברו גם הם למיני קיוב, יצמידו לשלדה מתחת לכלובי הבקבוק – אם לא עברו לבקבוקים מגנטיים. ברצועות יחזיקו: ערכת תיקון טיובלס בשטח (תולעים, מזלג וכלי הולכה), חולית שרשרת להחלפה מהירה, אולר כלים, ופנימית ספייר.

  • רוכבי שבילים – אני רוכב שבילים, ובאופן אישי התיק שמצאתי הכי מתאים לי הוא בכלל פאוץ רכיבה. הפאוץ שלי כולל שלוקר מים בנפח 1.5 ליטרים ונפח אחסון של 3.5 ליטרים שמספיק לי לכל הציוד שאני לוקח איתי לרכיבה. יש כל מני פאוצ’ים כאלה בשוק, למשל לבונטרגר יש פאוצ’ שבחנו פה, ויש את של שורש מדגם Hipster Ultra.
  • בייקפאקינג – ברכיבה עם כל הציוד הדרוש לכמה ימים על האופניים, התיקים הם מרכיב קריטי, ויש הרבה מהם: תיקי שלדה הממלאים את המשולש הקדמי, תיקי כידון, תיקים בצדי המזלג ועוד. תיקים לבייקפאקינג מצריכים כתבה נפרדת והם חלק נכבד משיח הציוד בתחום הזה. לחצו פה להצצה לתחום.

ציוד רכיבה

מולטיטול

לפעמים דברים לא מסתדרים כמו שרצינו וצצה תקלה טכנית שלא צפינו לה, לכן כדאי שכל רוכב ישא איתו מספר כלים בסיסיים שיסייעו לו לחזור לרכב. מולטיטול הוא הכלי הבסיסי ביותר שכל רוכב חייב שיהיה לו. חשוב מאוד להתאים את המולטיטול לאופניים ולא לרכוש את המולטיטול הראשון שרואים בחנות. המולטיטול צריך להכיל מפתחות בכל המידות העיקריות שיש באופניים שלכם. לרוכבי השטח שבנינו מומלץ גם לשאת אתכם מפתח שרשרת או לוודא שיש במולטי טול שלכם אחד כזה. אם השרשרת נקרעת, אין מבאס יותר מללכת ברגל באמצע הסינגל. עשו לעצמכם טובה ורכשו לעצמכם מולטיטול עם מפתח שרשרת. המולטיטול שלי מדגם Crank Brothers F15 מכיל בתוכו את כל המפתחות שאני צריך באופניים שלי, מפתח שרשרת ואפילו פותחן לבירה של אחרי הרכיבה. כאמור רוכבי כביש מעדיפים מינימליזם וגם קל יותר לחלץ אותם במקרה חירום. גם ה Lezyne הזה מכיל את כל מה שתצטרכו. 

תיק רכיבה

לדרמן?

אפילו בקרב רוכבי שטח מטיילים, לדרמן הוא אמנם לא כלי חובה. אבל הוא בהחלט מומלץ למי שיוצא לשטח עמוק, טיולי מדבר ורכיבות שבהן הליכה בדחיפה פשוטה לרכב אינה אפשרית. באופניים יש בד”כ ברגים איכותיים, אולם לפעמים נתקלים בתקלות שמצריכות אילתורים: דיסק שהתעקם, ונטיל שנשבר או כבל שנתקע במוליך. הלדרמן תמיד יהיה שם. ייתכן שבחלק מהרכיבות שלכם תוכלו לוותר עליו אבל אם אתם יודעים שאתם מתכוונים לרכוב בשטח קשוח במיוחד, מומלץ לקחת אתכם את הלדרמן בתיק.

 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

כפות לצמיגים

הכפות נדרשות להחלפת פנימיות. לכאורה פרט שולי, אבל לא כל הכפות נוצרו זהות. יש כאלה שיהיה קל יותר להכניס אותן למפגש הדוק בין צמיג לחישוק ויש כאלה שפחות. יש כפות שישברו תחת לחץ ואחרות שיעבדו טוב. קנו כפות איכותיות שלמדתם שנוח לכם איתן.

תיק רכיבה

מולטיטול עם כל מה שצריך כולל פותחן שרשרת של Lezyne

משאבה ו/או -CO2

התקלה השכיחה ביותר אצל רוכבי אופניים היא פאנצ’ר ובאופן לא מפתיע היא גם המבאסת ביותר. מומלץ מאוד לקחת אתכם משאבה איכותית.  למפונקים שבנינו קיימת גם האופציה של מיכלי CO2, מיכל של אוויר דחוס שבלחיצת כפתור חוסך לכם בין שלוש לחמש דקות של ניפוח במשאבת היד וגם את העייפות של תנועת הניפוח. הדור האחרון שמחליף את המיכלים הוא המשאבות האלקטרוניות הקטנות שמאפשרות עד שלושה ניפוחים בטעינה אחת, והדגם האחרון אף מכיל מד לחץ אוויר לדיוק הניפוח (מיני קיוב, 10% הנחה לקוראי בייקפאנל בלינק לכתבה). באופן אישי אני גם תמיד שם איתי ברכב משאבת רגל רצינית לניפוחים של לפני הרכיבה.

חלקי חילוף לציוד רכיבה

כל חלקי החילוף שתראו ברשימה זו הם חלקי חילוף שהזדקקתי להם במהלך הרכיבות שלי (כאמור, בסגנון אופני הרים – שבילים, סינגלים ורכיבה טכנית יחסית). 

  • נתחיל מהמובן מאליו, פנימית גם אם אתם רוכבים עם טיובלס.
  • תולעים לטיובלס, בחלק מהמקרים תצליחו לחזור לרכב גם בלי הפנימית, ערכת תולעים היא חובה לכל רוכב טיובלס.
  • חוליית חיבור מהיר לשרשרת – מפתח השרשרת שיש לכם במולטיטול לא יהיה יעיל במיוחד מבלי חוליית חיבור מהיר. חשוב לבחור חוליית חיבור מהיר שתואמת את מספר ההילוכים שלכם.
ידע זה לא פחות חשוב מחלקי חילוף. הצטרפו לבייקפאנל בווצאפ:
בייקפאנל ווטסאפ
  • כבל הילוכים – עד שכולנו נזכה בפיס ונעבור למערכות חשמלית, כבל הילוכים השוקל מעט וגם לא תופס הרבה מקום, עשוי להיות זה שיעזור לכם לסיים את הרכיבה עם חיוך. חלק ממוטות האוכף פועלים גם כן על כבל הילוכים, לכן זה משהו שכדאי שיהיה לכם בתיק.
  • ליבת ונטיל – קטן ומאוד מבאס כשהוא נשבר, פשוט זרקו אחד בתיק בתקווה שלא תזדקקו לו.
רכיבה

רצועה לנשיאת פנימית וכלים על השלדה (Lezyne)

מים

השאלה כמה מים צריך לקחת לרכיבה היא שאלה שאין לה באמת תשובה חד משמעית והיא משתנה בין רוכב לרוכב ומרכיבה לרכיבה. לכתבה על שתיה ופעילות גופנית לחצו פה!  כדאי שניקח בחשבון מספר פרמטרים כדי להתאים את כמות המים לרכיבה:

  • אורך/זמן המסלול – כשנרכב במסלול של 5 ק”מ או 25 ק”מ כמויות המים שניקח יהיו שונות. כלל האצבע שאתם צריכים הוא בקבוק (או כ 600 מ”ל) לשעת רכיבה. כלומר לרכיבה של שלוש שעות נצטרך כשני ליטר. זכרו לשתות!
  • מזג האוויר – מים צריכים לשתות גם כשקר וגם כשחם, אבל מזג האוויר בהחלט משפיע על כמויות המים שנצרוך. לכן בימים חמים כדאי שנערך בהתאם. 
  • נקודות מים במסלול – המסלול המועדף עלי נמצא ביער המגנים. שם לאחר כל סיבוב יורדים בחזרה לנקודת ההתחלה ויש אפשרות למלא ולרענן את מלאי המים שלנו. אם לא היתה אופציה לרענן את מלאי המים יתכן והייתי לוקח איתי לרכיבה בקבוק מים נוסף. 
  • מדבר? כשיוצאים לרכיבות מדבריות צריך לקחת מקדמי בטיחות נוספים ומחמירים! להכפיל את כמות המים שאתם נושאים איתכם ביחס לרכיבה רגילה. 

לרכיבה טיפוסית (שעתיים-שלוש) במקום קרוב, אני בד”כ נושא איתי 1.5 ליטרים של מים בפאוץ, ועוד 600 מ”ל בבקבוק מגנטי של FIDLOCK על השלדה. עד כה לא התייחסנו פה לנושא האוכל ברכיבה, משום שזה גם דורש עוד כתבה נפרדת. רק נאמר שככל שהתיק גדול יותר, יכנסו אליו מזונות רבים יותר. כבישונים ורוכבי מרתון שמים הכל בכיסי חולצת הרכיבה, רוכבי שבילים של שעתיים שלוש גם כן, או בתיק וברכיבות מעל לזה כבר מוסיפים את המזון לתיק. 

בקבוקים

בקבוקי פידלוק – מגנט אל השלדה

לסיכום: הכינו את הציוד רכיבה מראש!

המון אנשים נכנסו לאחרונה לעולם האופנים עם חדירת החשמליים המסיבית. זה נהדר, מבורך אבל עם זה באה אחריות: משום שאתם נכנסים לעומק השטח, וצריכים לעשות את זה מוכנים. חובה ללמוד לתפעל תקלות בסיסיות: תיקון פאנצ’ר עם טיובלס, החלפת פנימית, תיקון שרשרת קרועה הם הבסיס. הכלים שיהיו לכם בתיק הרכיבה צריכים לתמוך בכך. 

מאת: אלעד פריזט

שתפו את הכתבה לחבריכם שנכנסו לעולם הרכיבה!